nieuws

ADAC e-bike test volgens industrie ‘onjuist en misleidend

Fietsen

ADAC e-bike test volgens industrie ‘onjuist en misleidend
Van links naar rechts Mathias Seidler (voormalig Derby Cycle CEO), Kurt Schär (Flyer Biketec), Klaus Fleischer (Bosch eBike Systems) en Siegfried Neuberger (ZIV). Zij riepen op tot een grondige correctie van de testresultaten,ook in de media.

Tijdens een persconferentie in Berlijn hebben e-bike fabrikant Flyer, Bosch eBike Systems en Derby Cycle gereageerd op de ADAC test van e-bikes waarin gesteld werd dat elektrische fietsen onveilig zouden zijn. Zij noemden de testresultaten die in mei van dit jaar gepubliceerd werden ‘onjuist en misleidend’ en gaven aan dat de negatieve publiciteit veel schade heeft opgeleverd voor de Duitse fietsindustrie en fietsvakhandel.

Op de persconferentie kwamen Biketec (Flyer) , Bosch en Derby Cycle met nieuw bewijs voor hun eerdere twijfels op de e-bike testresultaten van Stiftung Warentest (Stiwa) en ADAC .”Na de publicatie van deze test door de Duitse automobielclub ADAC is een trendbreuk ontstaan”, aldus voormalig Derby Cycle CEO Mathias Seidler .

Schade voor fietsindustrie en -vakhandel

Seidler verwees hiermee naar de aanhoudende groei van de verkoop in  e-bikes vóór de publicatie van de ‘rampzalige’ e-bike testresultaten door de ADAC . Die groei werd gestopt en levert dit jaar € 50.000.000 schade op voor de Duitse fietsindustrie en fietsvakhandel. Kurt Schär , CEO van fabrikant Biketec van Flyer, ging nog een stap verder in het beschrijven van de schade die zijn bedrijf opliep door de publicatie van onjuiste testresultaten door ADAC. Volgens hem is de schade “8 – cijferig groot” en “bedreigend voor het voortbestaan” van zijn bedrijf .

Heksenjacht op e-bikes

De Duitse verkeersorganisatie ADAC, zusterorganisatie van de ANWB, publiceerde in mei 2013 een test waarin een groot aantal elektrische fietsen als ‘gebrekkig’ werd bestempeld. De ADAC bestempelde veel e-bikes als niet duurzaam en onveilig. De publicatie van het e-bike onderzoek zette in de daarop volgende periode aan tot een heksenjacht op e-bikes in Duitsland. In vijftien winkels in de steden Aken, Keulen en Jülich werden e-bikes gecontroleerd. Volgens de regionale autoriteiten werden ernstige, zogenaamde levensbedreigende, tekortkomingen gevonden.

Fouten en onverantwoordelijk interpretatie

Na een grondige inspectie en een nieuwe test, lieten de drie toonaangevende fabrikanten zien dat er fouten gemaakt zijn bij de testopstellingen van Stiwa. Verder hebben ze kritiek op de onverantwoordelijke interpretatie van de testresultaten en de presentatie in de media.
De drie bedrijven Biketec, Bosch en Derby Cycle kregen tijdens de persconferentie steun van de Duitse branchevereniging ZIV. Samen verwierpen ze de testresultaten en gaven aan dat een nieuwe test van hun producten bewezen hebben dat de veiligheidswaarschuwingen van de ADAC onrechtvaardig zijn. De Stiwa/ADAC-proef waardeerde 9 van de 16 elektrische fietsen als ‘onvoldoende’ als gevolg van het breken van het stuur en het frame, en omdat ze niet door de EMC-test kwamen. Zowel Derby Cycle als Bosch eBike Systems konden in grondige her-testonderzoeken geen EMC storing reproduceren.

Geen goede testopstelling

Mathias Seidler en Klaus Fleischer (Bosch eBike Systems) betitelden de testresultaten van Stiwa/ADCA als ‘onjuist’ en ‘misleidend voor de consument’. Biketec kon bewijzen dat na het opnieuw opbouwen van de testbank die Stiwa gebruikte waarbij de dropout van het frame van de Flyer C5R brak, de montage van het frame in de eerste testopstelling onjuist was om de resultaten te vergelijken met gewoon fietsgebruik.

E-bike levensgevaarlijk

De titel van het Stiwa testmagazine, uitgave 6/ 2013 en de testrapporten impliceerden dat elektrische fietsen gevaarlijk zijn (‘Elektrofahrräder: das Risiko fährt am e-bike mit’). De wijdverbreide publicatie van de testresultaten zorgde in Duitsland voor een golf van berichten in de media over de veiligheidsrisico’s van elektrische fietsen. Als gevolg hiervan werden consumenten en handelaren ongerust over de e-bike die levensgevaarlijk zou zijn en stopten met het kopen van e-bikes of annuleerden hun orders. Volgens Kurt Schär kreeg Biketec honderden telefoontjes en brieven van klanten die hun angst, woede, wantrouwen , bedreigingen en verzoeken om hun fiets terug te keren uiten.

Verlies van alle wettelijke rechten

De Stiwa reageerde direct op de aantijgingen door de drie bedrijven en de ZIV en publiceerde een verklaring op hun website, waarin staat dat Stiwa vasthoudt aan de testresultaten. Verwijzend naar de roep om meer transparantie gaf Stiwa aan dat de testresultaten vóór publicatie aan de fabrikanten werden verstrekt. Maar volgens Matthias Seidler liet Stiwa daarbij gevoelige informatie weg. En dat de fabrikanten de gelegenheid hadden om hun testfiets terug te kopen na de test voor heronderzoek, maar daar een hoge prijs voor betaalden, namelijk verlies van alle wettelijke rechten.

Zie eerdere berichten:

Duitse ANWB ontevreden over e-bikes

RAI-Vereniging: kritiek ADAC op e-bikes is schadelijk

Heksenjacht in Duitsland op e-bikes door ADAC-test

Reageer op dit artikel