nieuws

Preview: Gazelle e-bikes

Fietsen

Preview: Gazelle e-bikes
Stuur ons uw nieuws op het gebied van e-bikes, speed e-bikes, e-mtb’s of nieuwe e-bike systemen en onderdelen uiterlijk vrijdag 5 juni a.s.

De e-bike is de redding van de Nederlandse rijwielindustrie. Punt. Een wat brute introductie van de nieuwe Gazelle Arroyo, maar meer dan waar. Aan een doorsnee stadsfiets is bijna niets te verdienen door een grote firma als Gazelle. Het heeft duurdere fietsen nodig om gezond te draaien. En e-bikes zijn nu eenmaal hoger geprijsd dan een gewone fiets. Daarom zet Gazelle heel sterk in op de e-bikes in 2014.

Gazelle presenteert de Duitse collectie op de Derby Cycle show. In Duitsland noemt Gazelle de Bosch- en Impuls modellen overigens E-line, in Nederland niet. Gazelle voert vier verschillende typen aandrijfsystemen, twee voorwielmotoren (Innergy en InnergyX2) en twee middenmotoren (Impuls en Bosch).

Nieuwe generatie Bosch-motoren

Meteen maar nieuws over de nieuwe Bosch motor die we komend seizoen in heel veel fietsen zullen gaan zien! De nieuwe generatie Bosch e-bike motor is iets kleiner en daardoor heeft hij een grotere bodemvrijheid. De hoger zittende motor kan interessant worden voor het groeiende mountainbike (!) segment.

Twee uitvoeringen

De motor is er in twee uitvoeringen, de Active Line (max. torque Nm 48) en de Performance Line (max. torque Nm 60). Ook was de vraag naar een Bosch motor met terugtraprem erg groot en daarom zal de nieuwe motor ook daaraan voldoen. Opvallend: het nieuwe Bosch systeem heeft een veel kleiner voorblad, met grootte 16 tot en met 20 tanden. Er zijn twee formaten accu’s, waarvan één met een grotere capaciteit (400 ipv 300 W). De accu kan voortaan opgeladen worden terwijl die nog op de fiets zit.

We vinden de nieuwe motor op de  – in Duitsland –  € 2.799,-kostende Arroyo Bosch R8H. Een ‘panterzwart’ aluminium frame met geveerde voorvork en een achternaaf met Shimano Nexus 8-speed naaf. Schakelen gaat met de draaischakelaar rechts, de ondersteuning gaat aan de linkerkant via + en -. De ondersteuning gaat in vier stapjes: eco, standaard, high en turbo. Je ziet eigenlijk bijna niet meer dat je een e-bike rijdt; vooral gezien vanaf de rechterkant.

Design afgestemd op motor

Gazelle heeft de Arroyo met een aansluitende kettingkast uitgerust die qua kleur en design uitmuntend bij de Bosch motor en de complete fiets past. Mooi ook: een versterkte bagagedrager met plaats voor de accu. Remmen gebeurt met hydraulische velgremmen van Magura. De nieuwe motor ondersteunt zeer strak en krachtig, hapert vrijwel nooit en is net wat minder luidruchtig dan de oude Bosch-motor. Het inkomen van de ondersteuning gaat vlekkeloos. Het is niet te bruusk en zeker niet te sloom. Prima. En deze Arroyo? Net weer wat strakker vormgegeven en met een wat stabielere wegligging dan de 2013 Arroyo met ‘oude’ Bosch en Alfine 11-speed.

Reageer op dit artikel