nieuws

Tijdritfiets Dean FAST voor Lotto-Belisolteam

Fietsen

Tijdritfiets Dean FAST voor Lotto-Belisolteam
Met het gepatenteerde FAST-concept bewijst Ridley dat aerodynamica om meer draait dan enkel druppelvormige buizen.

Ridley voorziet het Lotto-Belisolteam Voor de 100ste Tour De France van een volledig nieuwe tijdritfiets. De opvolger van de Dean is de Dean FAST, wat verwijst naar de integratie en doorontwikkeling van de FAST (Future AeroSpeed Technology) innovaties die Ridley in 2011 introduceerde op de Noah FAST.

“We hebben de volledig geïntegreerde rem (F-Brake) verbeterd dankzij interne kabelgeleiding, de ‘spleet’ van de F-Splitfork is doorgetrokken tot de bovenkant van het wiel, en de F-Surface technologie werd verwerkt in de buisvorm. De stuurpen is geïntegreerd in de bovenbuis van de fiets en, op enkele centimeters na, lopen alle kabels van de cockpit door die stuurpen,” zegt Jochim Aerts, CEO Ridley Bikes.

Future AeroSpeed Technology

Met het gepatenteerde FAST-concept bewees Ridley dat aerodynamica om meer draait dan enkel druppelvormige buizen. “Wielen zorgen bijvoorbeeld voor heel veel turbulentie die remmend werkt. Onze F-Splitfork technologie leidt de lucht weg van de spaken en gaat de turbulentie rond de wielen tegen. Onze F-Brake is de eerste rem ter wereld die volledig geïntegreerd zit in de vork en zo de turbulentie elimineert die ontstaat door lucht die botst op de normale remhoeven. Om de lucht op strategische plaatsen dichter bij het frame te houden en zo de luchtweerstand te verminderen, ontwikkelden we de F-Surface. Het zijn drie technologische innovaties die ook terug te vinden zijn op de Noah FAST waarmee de sprinters van Lotto-Belisol rijden,” zegt Jochim Aerts.

Verbeterde innovaties

Twee van deze FAST-innovaties werden nog verder verbeterd voor de nieuwe Dean FAST. Jochim Aerts: “De F-Splitfork gecombineerd met de F-Brake leidt maximaal de turbulentie over de hele hoogte van het wiel weg, net zoals bij de Noah FAST. Nieuw is dat deze rem bediend wordt via kabels aan de binnenzijde, waardoor er geen externe bekabeling meer is die turbulentie veroorzaakt. De F-Surface technologie, die tot nu werd aangebracht op het kader, maakt op de Dean FAST deel uit van de vorm van de schuine buis en van de zadelpen, waardoor het nog efficiënter is om de luchtweerstand te verminderen.”

Reageer op dit artikel