nieuws

Heksenjacht in Duitsland op e-bikes door ADAC-test

Fietsen

Heksenjacht in Duitsland op e-bikes door ADAC-test
In 15 winkels in de steden Aken, Keulen en Jülich werden e-bikes gecontroleerd.

De publicatie van het e-bike onderzoek van de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft vorige week aangezet tot een heksenjacht op e-bikes in Duitsland. In vijftien winkels in de steden Aken, Keulen en Jülich werden e-bikes gecontroleerd. Volgens de regionale autoriteiten werden ernstige, zogenaamde levensbedreigende, tekortkomingen gevonden.

Twee opvouwbare e-bikes vertoonden ernstige mankementen bij de controle door de autoriteiten. Na slechts vijf kilometer op een testfiets zakte het voorwiel in elkaar. De remkracht van de voorwielen was ontworpen voor een bruto gewicht van 60 kilo, terwijl de fabrikant een maximum van 105 kilogram aanhield.

Ontbreekt CE-markering

Een andere retailer in de stad Aken verkocht e-bikes die geïmporteerd zijn uit China, en waarbij de vereiste CE-markering ontbrak. Verder ontbrak bij deze e-bikes ook informatie over de naam van de fabrikant. Uit onderzoek van de ambtenaren bleek dat de CE-conformiteitsverklaring niet geldig was. De certificitering van TÜV voor deze e-bike van 2010 werd in 2011 al weer beëindigd. Vanwege de kosten werd deze niet vernieuwd door de Chinese fabrikant. Toch bevestigde de fabrikant voor deze specifieke e-bike naleving van de MACHINERY richtlijn in de officiële documentatie voor 2013.
In een officiële verklaring zeggen de autoriteiten van Gezondheid en Veiligheid van Noord-Rijnland-Westfalen en Nedersaksen: “Deze en andere tests in de afgelopen maanden hebben alarmerende resultaten laten zien.” De Noord-Rijnland-Westfalen minister van Arbeid Guntram Schneider die ook verantwoordelijk is voor de veiligheid van producten zegt in een verklaring: “Technisch gebrekkige e-bikes zijn een risico voor mensen en moeten uit de markt worden gehaald.”

Kwaliteit checklist

Om verdere onveiligheid te voorkomen zijn de regionale autoriteiten begonnen om een kwaliteitschecklist voor e-bikes op te stellen. Het doel is om toekomstige mankementen te voorkomen en zo een betere veiligheid voor de consument te garanderen. Hannes Neupert van ExtraEnergy heeft kritiek op deze checklist: “Het bestaat al in de vorm van het GS-teken voor de e-bike als geheel en het BATSO merk voor de batterij.”
De e-bike consumentenorganisatie ExtraEnergy beschuldigt ADAC/Stiftung Warentest van het verspreiden van valse informatie over de kwaliteit van e-bikes. “Waarom hebben ze hun testmethode niet gepubliceerd?”, zegt Neupert. “Met betrekking tot de relevantie en de omvang van deze test, zou de publicatie van de testmethode zeer belangrijk zijn. De eerste e-bike test van ADAC werd uitgevoerd in samenwerking met ExtraEnergy en die informatie is nog steeds vrij beschikbaar.”
Neupert vervolgt: “Ik vraag me af of we naar nieuwe en strengere normen en wetten moeten. Ik denk dat als e-bike fabrikanten zouden voldoen aan de CE-normering, er niet zoveel slecht beoordeelde e-bikes in de test zouden zijn geweest. ADAC/Stiftung Warentest had zich de moeite van het testen kunnen besparen door er direct op te wijzen dat voertuigen zonder CE-markering illegaal zijn. “

Een miljoen e-bike gebruikers

Neupert zegt verder over de ADAC-test:. “Diverse instanties zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de CE normering. Tot nu toe hebben deze autoriteiten de e-bike grotendeels genegeerd. De test van Stiftung Warentest en ADAC zal de e-bike onder de aandacht van de overheid brengen, zoals nu gebeurt in Noord-Rijnland-Westfalen.”

“Feit is dat nu ongeveer 1 miljoen gebruikers van een e-bike in Duitsland bezorgd zijn over de veiligheid van hun e-bike of misschien rijden ze zelfs op een illegale versie. Ook de handelaren zijn bezorgd of ze het nog steeds kunnen rechtvaardigen om e-bikes te verkopen. We moeten ons zelfs afvragen of de autoriteiten niet 500.000 e-bikes in beslag zullen nemen vanwege schadelijke elektromagnetische storingen? De ADAC en Stiftung Warentest moeten meer transparant zijn en antwoorden geven in plaats van nog meer onzekerheid te creëren.”

Reageer op dit artikel