nieuws

Eddy Merckx Cycles krijgt subsidie

Fietsen

Eddy Merckx Cycles krijgt subsidie
De nieuwe EMX-525, een naam die de 525 overwinningen die Eddy Merckx behaalde tijdens zijn wielercarrière, is het paradepaardje van de 2013-collectie.

Het Vlaamse agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) verleent Eddy Merckx Cycles een onderzoeksfonds van € 154.000. De subsidie wordt gebruikt om kwaliteit, veiligheid en stabiliteit van de fietsen verder te verbeteren.

IWT helpt Vlaamse bedrijven en onderzoekscentra bij de realisatie van hun onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s met financiële steun en advies. Eddy Merckx Cycles (EMC) heeft voor ontwerp en engineering altijd al dankbaar gebruikgemaakt van de knowhow die in België aanwezig is. De bedrijfsfilosofie van Eddy Merckx en hun nauwe samenwerking met de onderzoekers composietmaterialen aan de Universiteit van Gent, hebben een belangrijke rol gespeeld bij de toekenning van de financiering vanuit de Vlaamse overheid.

Positie heroveren

Eddy Merckx Cycles, opgericht in 1980 door Eddy Merckx, heeft altijd een rol gespeeld in de voorhoede van fietstechnologie. Ongeveer vier jaar geleden deed Merckx zelf een stapje terug. Hij bleef echter de drijvende kracht achter de productontwikkeling en stelt daarbij absoluut de veiligheid en stabiliteit in de trend van superlichte frames centraal. Die zijn in zijn opinie noodzakelijk als het gaat om fietsen.

“Drie jaar zijn wij een duidelijke koers voor de toekomst uit gaan stippelen. We willen onze positie terugwinnen als toonaangevend, innovatief racefietsmerk,” zegt Dave Luyckx, ingenieur bij EMC. “We zijn erg blij met deze overheidssubsidie, omdat het ons in staat stelt een betere wetenschappelijke onderbouwing te geven van onze Eddy Merckx filosofie: een fiets moet altijd veilig zijn.”

Nieuwe markt voor EMC

Het bedrijf richt zich vooral op de ‘nieuwe’ groeimarkten in Azië en de USA. Daarbij denkt EMC dat door het concept van een optimaal veilige en stabiele fiets meer mensen op de fiets zullen stappen. Beginnende fietsers zullen zich zekerder voelen en professionele wielrenners zullen in staat zijn sneller te fietsen met minder inspanning.

Reageer op dit artikel