nieuws

‘Nieuwe typegoedkeuring e-bikes kan leiden tot ernstige veiligheidsrisico’s

Fietsen

‘Nieuwe typegoedkeuring e-bikes kan leiden tot ernstige veiligheidsrisico’s
Annick Roetynck: "Als een fabrikant zijn elektrische fiets kenmerkt als een voertuig dat in de eerste plaats bedoeld is voor off-road gebruik en ontworpen om te rijden op onverharde oppervlakken, dan valt het voertuig buiten de typegoedkeuring en zijn er geen andere technische regels."

Het Europees Parlement staat op het punt te stemmen over de herziening van de typegoedkeuring voor e-bikes. ETRA doet in een persbericht een dramatische oproep aan de parlementsleden om niet in te stemmen met artikel 2.2(g). Volgens ETRA is dit artikel een open uitnodiging voor fabrikanten van elektrische fietsen om de typegoedkeuringseisen te omzeilen. ETRA wil hiermee waarschuwen voor de ernstige veiligheidsrisico’s en levens die hiermee op het spel gezet worden.

Het Europees Parlement en de Raad hebben een compromis bereikt over het voorstel voor een verordening over de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- en driewielige voertuigen en vierwielers. Over dit compromis moet nog formeel gedebatteerd en gestemd worden in de plenaire vergadering. Deze staat gepland voor maandag 19 en dinsdag 20 november.

Off-road gebruik en rijden op onverharde oppervlakken
ETRA (European Twowheel Retailers Association, een soort Europese BOVAG, die opkomt voor de belangen van tweewielerdetaillisten in Europa) doet de oproep omdat artikel 2.2 (g) van het voorstel bepaalt dat de verordening niet van toepassing is op voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor off-road gebruik en ontworpen zijn om te rijden op onverharde oppervlakken. Volgens ETRA is het artikel een uitnodiging voor fabrikanten van elektrische fietsen de typegoedkeuring te omzeilen en gevaarlijke voertuigen op de markt te brengen, die niet voldoen aan de veiligheidseisen. ETRA noemt het artikel ook een vrijbrief voor fabrikanten om voertuigen op de markt te brengen voor onverantwoordelijke consumenten die alleen geïnteresseerd zijn in snelheid en vermogen.

‘Fabrikanten kunnen regels omzeilen’
ETRA secretaris-generaal Annick Roetynck legt uit: “Fabrikanten kunnen heel gemakkelijk verklaren dat hun elektrische voertuigen voornamelijk bestemd zijn voor off-road gebruik en ontworpen zijn om te rijden op onverharde oppervlakken. Er zijn totaal geen criteria voor het beschrijven van een voertuig als zodanig.”

‘Ontworpen om te rijden op onverharde ondergrond’ heeft in dit verband volgens Annick Roetynck dan ook geen betekenis, omdat zelfs als ze zijn ontworpen voor dat doel, er geen regel is die het gebruik op de openbare weg verbiedt. Denk daarbij aan mountainbikes, die ook veel gebruikt wordt op de openbare weg, maar vooral bedoeld zijn voor off-road gebruik en ontworpen om te rijden op onverharde oppervlakken.

Buiten de typegoedkeuring
Annick Roetynck vervolgt: “Als een fabrikant zijn elektrische fiets kenmerkt als een voertuig dat in de eerste plaats bedoeld is voor off-road gebruik en ontworpen om te rijden op onverharde oppervlakken, dan valt het voertuig buiten de typegoedkeuring en zijn er geen andere technische regels. Er is alleen de richtlijn inzake algemene productveiligheid, die de fabrikant verplicht om een veilig product op de markt te brengen.”

“Bovendien mag de eigenaar het bovengenoemde voertuig dan gebruiken zonder enige andere verplichtingen, dat wil zeggen qua helm, verzekering, rijbewijs, leeftijdsgrens, Er geldt dan geen maximum snelheid voor de constructie van zo’n voertuig, noch een grens aan het motorvermogen,” aldus Roetynck.

Reageer op dit artikel