nieuws

Innovatief cardan aandrijfsysteem voor e-bikes in aantocht

Fietsen

Innovatief cardan aandrijfsysteem voor e-bikes in aantocht

Of het op grote schaal toegepast gaat worden binnen elektrische fietsen van vele merken is nog onduidelijk. Feit is wel dat de leverancier van e-bike aandrijfsystemen – Protanium – tijdens de Eurobike show die eind deze maand de deuren opent, een zeer innovatief aandrijfsysteem voor elektrische fietsen zal introduceren.

Het gaat om een e-bike motor (inclusief controller) die deel uitmaakt van een cardan-aandrijving. Dit houdt in dat de met dit systeem uitgeruste e-bike geen ketting heeft. In plaats daarvan zetten de pedalen via tandwielen een as in beweging (de cardan) die bij het achterwiel weer via tandwielen het wiel laten draaien.

Cardanaandrijving niet nieuw
Cardanaandrijving voor fietsen is bepaald niet nieuw, maar heeft ondanks gunstige eigenschappen als onderhoudsvrij en schoon nooit kunnen doorbreken op fietsen. Met name omdat transmissie-verliezen een rol speelden. Met de ingebouwde elektromotor zouden die verliezen gecompenseerd kunnen worden. Daarvoor moet dan wel een krachtige motor zorgdragen. Dat is dan ook precies wat het Protanium cardan-aandrijfsysteem biedt.

Piek- en koppelvermogen
De ingebouwde 250 W – 36V motor is in staat tot een piekvermogen van 540W en maximum koppelvermogen van liefst 63Nm. Die vermogens worden bereikt middels een ingebouwd versnellingssysteem. Ook ingebouwd zijn twee optische sensors die optreden als een snelheids en een koppelsensor waarmee de afgifte van het motorvermogen wordt afgestemd op de uitgeoefende pedaaldruk.

Onderdeel van Accell Groep
Protanium Motor Service Center Europe is gevestigd in Nijmegen en maakt deel uit van de Accell Groep. Zoals gezegd is het bedrijf leverancier van e-bike aandrijfsystemen voor, naast de Accell fietsmerken, ook andere fabrikanten waarvoor het op model en gebruik aangepaste systemen kan leveren.

Reageer op dit artikel