nieuws

Eurobike biedt blik op toekomst van e-bikes

Fietsen

Eurobike biedt blik op toekomst van e-bikes
Op de Eurobike beurs wemelt het van de nieuwtjes op gebied van e-bikes.

Op de aankomende Eurobike, die over twee dagen van start gaat in Friedrichshafen, staat de e-bike weer volop in de belangstelling. Tijdens de Eurobike zijn een aantal nieuwe soorten aandrijfsystemen te zien en zullen nieuwe fabrikanten zich gaan presenteren op de e-bike markt.


Als we kijken naar het aantal spelers en productinnovaties die op de Eurobike beurs te zien zullen zijn, dan belooft 2013 weer een succesvol jaar voor e-bikes te worden. Eurobike dit jaar staat bol van het nieuws op gebied van e-bikes.

Nieuwe exposanten
Tot 2012 was het aantal aandrijfsystemen dat beschikbaar was gemakkelijk op twee handen te tellen. In 2013 zullen meer handen nodig zijn. Een van de nieuwe fabrikanten van e-bike systemen die dit jaar voor het eerst op de Eurobike aanwezig is, is het reeds lang gevestigde merk AEG.

Het bekende Taiwanese bedrijf TranzX, bekend van het TranzX PST-systeem, komt op de beurs met het nieuwe M07 systeem, waarbij de motor in het midden zit. Dit systeem wordt geleverd in twee modellen, met een bereik van maximaal 120 km.



Middenmotor of juist niet?
Het lijkt erop dat steeds meer fabrikanten kiezen voor een middenmotor. Aan de andere kant bieden juist fabrikanten die normaal e-bikes hadden met een middenmotor nu ook met modellen met de motor in het achterwiel. Zo zal het Japanse bedrijf Panasonic, pionier op het gebied van e-bikes met middenmotor, nu ook in het achterwiel gemonteerde motoren aanbieden voor 2013. Onder andere in de e-bikes van KTM, maar ook van andere fabrikanten.



Derby Cycle gebruikte tot nu toe ook alleen in het midden gemonteerde motoren, maar zal in 2013 als optie motoren in het achterwiel aanbieden. Het bedrijf, dat staat voor de merken Kalkhoff, Raleigh en Focus, breidt zijn eigen reeks van motoren uit met het nieuwe Xion aandrijvingsysteem, dat in eerste instantie zal worden opgenomen in de sport-georiënteerde modellen.



Footloose aandrijving van Mando
Vorige week berichtten we al over de Koreaanse fabrikant Mando. Deze presenteert de Footloose aandrijving op Eurobike, een behoorlijk visionaire technologie. Dit systeem heeft geen zichtbare middelen van overdracht tussen de trapas en het achterwiel, zoals een ketting, riem of cardanas.

De sleutel tot dit raadsel is een generator in de trapas, die een batterij voedt voor de aandrijving van de motor in het achterwiel.

De Mando kan desgewenst werken als een conventionele fiets. In dat geval voedt het elektronische systeem de motor volgens de trapkracht die de rijder geeft aan de crank.

Toekomst van aandrijfsystemen
Het systeem kan ook met een gashendel als een bromfiets gebruikt worden. Sommige e-bike deskundigen zijn van mening dat deze technologie de toekomst is van de aandrijfsystemen.



Zo blijven de e-bike fabrikanten op Eurobike interessante mogelijkheden bieden voor de bezoekers. Veel van de nieuwe modellen voor 2013 zullen beschikbaar zijn voor testritten op het beursterrein in Friedrichshafen.


Nog nooit op deze beurs geweest? Hieronder ziet u een video-impressie van Eurobike 2011.

Reageer op dit artikel