nieuws

Wielerhelm steeds meer ingeburgerd

Fietsen

Wielerhelm steeds meer ingeburgerd

AMSTERDAM – De campagne ‘Gebruik je kop, helm op’ is begin mei van start gegaan. De initiatiefnemers van deze jaarlijkse campagne zijn VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid), de KNWU en de NTFU. Uit onderzoek onder wielrenners en mountainbikers blijkt dat na de campagne van vorig jaar het gebruik van de wielerhelm tijdens individuele fietstochten is gestegen. Ook schatten de sporters de risico’s op ernstig hoofd- en hersenletsel beter in.

Desalniettemin melden ieder jaar 4.100 wielrenners en mountainbikers zich bij de Spoedeisende Hulp. Eén op de zes moet behandeld worden voor hoofd- of hersenletsel. Hoofd- en hersenletsels zijn blessures waarvan de slachtoffers vaak langdurig hinder ondervinden. Het kan leiden tot concentratieverlies, vermindering van geheugen, chronische hoofdpijn en geïrriteerdheid. Het dragen van een helm kan een hoop ellende voorkomen.

Wielerhelm moet de kast uit
Het wrange is dat de meeste wielrenners en mountainbikers meestal wel een helm hebben, maar deze niet altijd opzetten. Bij toertochten en wedstrijden is een helm verplicht. Tijdens recreatieve tochten of tijdens het alleen fietsen wordt de helm echter niet altijd gedragen. Terwijl een ongeluk ook dan kan gebeuren. Een loslopende hond, grind op de weg of een onverwachte beweging van een andere weggebruiker zijn vaak al voldoende voor een vervelende schuiver. Ook voor een ervaren sporter. “Die helm moet de kast uit. Het moet een vast onderdeel van de sportuitrusting worden, ook tijdens het rondje na het avondeten.” aldus Anita Almaši van VeiligheidNL.

Bij de lancering van de campagne in Almelotijdens de Hel van Twente in Almelo was ook een Kop van Jut aanwezig. Door een klap op deze Kop van Jut te geven, konden wielrenners en mountainbikers zelf zien wat de gevolgen van een val op je hoofd zijn als je geen helm draagt; van een hersenschudding tot een schedelbasisfractuur.

De campagne wordt actief gesteund door Le Champion en Shimano Benelux, die door middel van voorlichting aan wielrenners en mountainbikers het belang van een helm benadrukken. Steeds meer partijen dragen de campagne een warm hart toe, onder meer Rabobank, Rabobank Wielerploeg, de Hersenstichting, ANWB, BOVAG, AssurAce, Alpe d’HuZes, Wielerland Magazine en Wielerland.nl.

Op de website www.gebruikjekop.nl staan meer tips en nuttige informatie.

Foto: Koen van Weel (ANP)

Reageer op dit artikel