nieuws

Roetz-Bikes maakt fietsen van hergebruikte frames

Fietsen

Roetz-Bikes maakt fietsen van hergebruikte frames

Een van de genomineerden voor de Fiets Innovatie Award was het merk Roetz-Bikes. Oprichters Tiemen ter Hoeven en Mark Groot Wassink vinden het jammer dat ze geen award wonnen, maar zijn blij met alle publiciteit die ze sinds hun oprichting begin vorig jaar kregen. De fietsen van Roetz-Bikes zijn gemaakt van frames die normaal door de shredder zouden gaan.” In Nederland gaan elk jaar zo’n miljoen fietsen naar de schroot. De moderne consument wordt kritischer en wil geen bouwpakketje meer uit Taiwan.”

 

AMSTERDAM – Een van de genomineerden voor de Fiets Innovatie Award was het merk Roetz-Bikes. Oprichters Tiemen ter Hoeven en Mark Groot Wassink vinden het jammer dat ze geen award wonnen, maar zijn blij met alle publiciteit die ze sinds hun oprichting begin vorig jaar kregen. De fietsen van Roetz-Bikes zijn gemaakt van frames die normaal door de shredder zouden gaan.” In Nederland gaan elk jaar zo’n miljoen fietsen naar de schroot. De moderne consument wordt kritischer en wil geen bouwpakketje meer uit Taiwan.”

Mark en Tiemen vonden elkaar via LinkedIn in een groep over duurzaamheid. Tiemen had eerder voor een automerk onderzoek gedaan naar hergebruik van versnellingbakken en motoren uit versleten auto’s. “Zo kwam ik op het idee om dit ook op fietsen toe te passen.”

Elke Roetz-Bikes fiets is uniek
De wrakken worden opgehaald bij gemeentelijke opslagplaatsen en gaan dan naar een sociale werkplaats in Amsterdam: “We selecteren de beste frames en die worden eerst ontlakt en gepoedercoat. Dan worden de fietsen in de sociale werkplaats opgebouwd met nieuwe onderdelen.” Omdat Roetz-Bikes gebruikmaakt van oude frames, is elke fiets uniek.

Elke Roetz-Bike wordt afgemonteerd met onderdelen van bedrijven die zoveel mogelijk in Europa zijn gevestigd. De houten spatborden komen van een fabriek uit Duitsland, de kurken handvatten komen van een familiebedrijf in Portugal en de zadels zijn van Lepper. De kratjes worden gemaakt van oude pallets uit het havengebied. “Elk onderdeel heeft een eigen verhaal. Sinds kort hebben we ook fietstassen die gemaakt zijn van oude plastic draagtassen en vilt. Die tassen betrekken we van een ontwerpster in het bedrijfsverzamelgebouw waar we gevestigd zijn. Wij nemen de tassen van haar af. Zo helpen we haar en het is goed voor het milieu.”

Roetz-Bikes hergebruikt zelfs de verpakking
Voor de verlichting gebruikt het merk oplaadbare batterijen. Uit alles blijkt het gevoel voor duurzaamheid. Ook over de verpakking is nagedacht: de doos waarin de fiets wordt vervoerd kan hergebruikt worden. De distributeur die de fietsen vervoerd haalt de fiets uit de verpakking en neemt het karton direct mee terug. “Dit was wel een wat grotere investering, maar op termijn verdient zich dat weer terug.”

Inmiddels zijn er twee lijnen fietsen van Roetz-Bikes. Aan de ene kant de gangbare stadsfiets, de Roetz-Road met een verkoopprijs vanaf € 499.- en de Roetz-Retro, een lijn van nostalgische retrofietsen met een prijs vanaf € 699,-.

Roetz-Bikes verkoopt alleen via de vakhandel
De fietsen van Roetz-Bikes worden alleen via de vakhandel verkocht. “Wij geloven dat dat de beste manier is. Zij kunnen service en onderhoud bieden.”Roetz-Bikes heeft nu zo’n twintig winkels, met name in de Randstad. “ We merken dat winkeliers het merk vooral waarderen om het verhaal van duurzaamheid aan klanten te kunnen vertellen. Er is nauwelijks twijfel over de kwaliteit van de frames. Fietsenmakers weten ook wel dat die goed zijn en zij vinden het ook jammer dat er normaal zoveel weggegooid wordt.”

“We laten met ons merk zien dat het mogelijk is om met frames die normaal als schroot behandeld worden mooie fietsen te maken. En dat het niet allemaal uit Taiwan of China hoeft te komen. Wij zijn sociale ondernemers; we moeten natuurlijk wel winst maken om te kunnen overleven, maar proberen het zo te doen dat we zonder subsidies kunnen overleven. We ondervinden veel sympathie voor dit vernieuwende concept en hebben al veel publiciteit in de landelijke pers gehad.”

 

Reageer op dit artikel