nieuws

Nederlander wil maximaal 1000 euro betalen voor e-bike

Fietsen

Nederlander wil maximaal 1000 euro betalen voor e-bike

De helft van de Nederlanders (50,8%) beschouwt de elektrische fiets als een goed alternatief voor het woon-werkverkeer, maar die e-bike mag niet meer kosten dan duizend euro. Dat blijkt uit een enquête die Bosch, fabrikant van elektrische aandrijfsystemen, liet uitvoeren onder 1.000 Nederlanders. Het rijcomfort en de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen vormen de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een elektrische fiets.

 

ANDERLECHT – De helft van de Nederlanders (50,8%) beschouwt de elektrische fiets als een goed alternatief voor het woon-werkverkeer, maar die e-bike mag niet meer kosten dan duizend euro. Dat blijkt uit een enquête die Bosch, fabrikant van elektrische aandrijfsystemen, liet uitvoeren onder 1.000 Nederlanders. Het rijcomfort en de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen vormen de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een elektrische fiets.

Ruim een kwart van de Nederlanders (28,2%) is van plan een e-bike aan te schaffen als vervanger van de huidige fiets. Belangrijkste redenen daarvoor zijn het rijcomfort, de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen en een slechte fysieke conditie. Wie bij de volgende aankoop niet voor een elektrische fiets kiest, doet dat vooral omwille van de prijs en omdat men vreest minder fietsplezier te hebben. Amper een op de tien vindt de elektrische fiets niet cool.

Meerderheid wil niet meer betalen dan 1.000 euro
Voor twee op de drie Nederlanders (64,1%) is de prijs een belangrijke factor bij de aankoop van een elektrische fiets. Een ruime meerderheid (67%) wil niet meer dan 1.000 euro besteden aan een dergelijke fiets. Voor 31,6% is een budget van 1.000 tot 2.000 euro aanvaardbaar. Andere factoren die van belang zijn bij de aanschaf van een elektrische fiets zijn de levensduur van de batterij, het rijcomfort en het rijbereik.

Ruim een derde van de respondenten (35,2%) overweegt de elektrische fiets voor dagelijks gebruik en 50,8% vindt het een goed alternatief voor het woon-werkverkeer. Voor 52,9% mag de afstand naar het werk meer dan 10 kilometer bedragen.

Overheid moet gebruik e-bike meer stimuleren
“De elektrische fiets heeft dan ook het potentieel om een echt alternatief te worden voor de auto in het lokale woon-werkverkeer”, stelt Filip Boelens, Divisional Director Automotive Technology Bosch Benelux. Van de overheid verwachten de respondenten meer inspanningen voor de promotie van de elektrische fiets. Driekwart vindt dat de overheid onvoldoende doet om het gebruik ervan te stimuleren.

Foto: ANP

Reageer op dit artikel