nieuws

Supersportieve Audi e-bike Wörthersee

Fietsen

Supersportieve Audi e-bike Wörthersee

Op het Oostenrijkse Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen, SEAT- en Skoda-fans presenteert Audi de e-bike Wörthersee. Het is een high-performance e-bike, die opvalt door zijn design, het lage gewicht en de connectiviteits-features.

WOERTHERSEE (Oo) – Op het Oostenrijkse Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen, SEAT- en Skoda-fans presenteert Audi de e-bike Wörthersee. Het is een high-performance e-bike, die opvalt door zijn design, het lage gewicht en de connectiviteits-features.

Voor het design van de e-bike Wörthersee heeft Audi gebruik gemaakt van principes uit de autosport. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen. Wisselen is een fluitje van een cent, aldus Audi.

250 Nm koppel
De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike 11 kg. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).

Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer ofwel met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’, met brede en vlakke spaken, zijn van dit materiaal gemaakt. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip.

Vijf rijstanden
De heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt 50 km/h. De berijder kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

De Audi e-bike Wörthersee heeft ook twee ‘wheelie-modi’, die de berijder ondersteunen als er wheelies worden gemaakt of als er uitsluitend op het achterwiel wordt gereden. In de ‘Power Wheelie-modus is de gewenste wheeliehoek in te stellen. De berijder kan de snelheid op dat moment zelf beïnvloeden. Door naar voren te leunen versnelt de fiets, naar achteren leunen staat gelijk aan afremmen. De Balanced Wheelie-modus is op zijn beurt geschikt voor sportieve uitdagingen. Tot slot is er een ‘Traningsmodus’ voor trainingsdoeleinden.

Rijmodus kiezen via touchscreen
De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke “trick” die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op. Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan.
 

Reageer op dit artikel