nieuws

Campagnolo’s elektronisch schakelen leverbaar in 2012

Fietsen

Campagnolo’s elektronisch schakelen leverbaar in 2012

Campagnolo komt onder de naam EPS (Electronic Power Shift) met haar eerste elektronische schakelsysteem voor de consument. Afgelopen seizoen werd het systeem uitgebreid getest door de renners van het Team Movistar en in de loop van volgend jaar komt het echt op de markt. “Wij hebben het volste vertrouwen in de elektronische groep”, aldus Movistar-manager Eusebio Unzué. “De renners zijn er erg tevreden over.”

DOETINCHEM – Campagnolo komt onder de naam EPS (Electronic Power Shift) met haar eerste elektronische schakelsysteem voor de consument. Afgelopen seizoen werd het systeem uitgebreid getest door de renners van het Team Movistar en in de loop van volgend jaar komt het echt op de markt. "Wij hebben het volste vertrouwen in de elektronische groep”, aldus Movistar-manager Eusebio Unzué. "De renners zijn er erg tevreden over."

Het systeem EPS is er in twee versies: Super Record EPS en Record EPS. Bij Super Record EPS wordt meer titanium gebruikt, wat zorgt voor een lager gewicht. Ook zijn de derailleurwieltjes keramisch.

Campagnolo EPS bestaat uit een Power Unit (batterij met elektronica), interface, voorderailleur met elektrische motor, achterderailleur met elektrische motor, set ergopowers en een kabelset. De remmen en cranks zijn dezelfde als bij de mechanische groepen.

Het schakelen gebeurt hetzelfde als bij de mechanische groep. De voorderailleur past zich automatisch aan wanneer de ketting schuin loopt. Door EPS kan men preciezer schakelen door correctie van de elektrische motor (in voor- en achterderailleur). De batterij heeft een lange levensduur (gemiddeld 3.000 km). Het is mogelijk tegelijkertijd te remmen en te schakelen. Bij het ingedrukt houden van de schakelknop, schakelt de derailleur verder (2 seconden over de gehele cassette).

Bij een valpartij wordt de achterderailleur beveiligd, waardoor de ketting niet tussen de cassette en het frame kan komen en beschadiging van derailleurpad en derailleur wordt beperkt. Deze beveiliging kan ook handmatig worden in- en uitgeschakeld.

De achterderailleur kan, indien nodig, handmatig worden versteld. De gebruiker kan de derailleurs eenvoudig, op de fiets, bijstellen (bijvoorbeeld bij het veranderen van wiel). De batterij kan worden gemonteerd onder de schuine buis of onder de bidonhouder. De werking is gegarandeerd bij temperaturen van -30˚C tot +60˚C.

Reageer op dit artikel