nieuws

Weer 48.5% dumpingheffing op import van Chinese fietsen

Fietsen

Weer 48.5% dumpingheffing op import van Chinese fietsen

De Europese Unie heeft vandaag middels een publicatie in haar Staatscourant bekendgemaakt de huidige anti-dumping maatregelen gericht tegen de import van complete fietsen uit China, te handhaven. Dit betekent dat op fietsen geïmporteerd uit de Volksrepubliek China een anti-dumping tarief van

BRUSSEL – De Europese Unie heeft vandaag middels een publicatie in haar Staatscourant bekendgemaakt de huidige anti-dumping maatregelen gericht tegen de import van complete fietsen uit China, te handhaven. Dit betekent dat op fietsen geïmporteerd uit de Volksrepubliek China een anti-dumping tarief van 48.5% zal worden geheven voor een periode van vijf jaar.

De hernieuwde dumpingmaatregelen zijn het gevolg van een herzieningsonderzoek dat in juli 2010 is aangevraagd door de Europese associatie van fietsfabrikanten. Aan het onderzoek werd deelgenomen door de volgende bedrijven:

  • Accell Group NV, Heerenveen, Nederland  
  • Decathlon SA, Villeneuve d’Ascq, Frankrijk 
  • Cycleurope Industries S.A.S., Romilly sur Seine, Frankrijk 
  • Denver S.R.L., Dronero, Italië 
  • Derby Cycle Werke GmbH, Cloppenburg, Duitsland 
  • MIFA Mitteldeutsche Fahrradwerke AG, Sangerhausen, Duitsland 
  • Sprick Rowery Sp.zo.o., Świebodzin, Polen, en Sprick Cycle GmbH, Gütersloh, Duitsland 
  • UAB Baltik Vairas enUAB Baltic Bicycle Trade, Šiauliai, Letland, and Pantherwerke AG and Onyx Cycle GmbH, Löhne, Duitsland

Het onderzoek heeft aangetoond dat de Chinese fietsexporteurs zich in hoge mate schuldig maken aan prijsbederf op de Europese markt doordat ze de prijzen zoals die worden gehanteerd door de Europese industrie met 53% ondergraven.

Er verandert dus de komende vijf jaar niets. Daarmee blijft, zoals de Europese associatie van fietsfabrikanten eerder stelde, een enorme vloedgolf van ultra-goedkope Chinese fietsen uit die binnen de Europese markt vooral tot een enorme prijserosie zou leiden.

Complete fietsen die in Nederland en België binnenkomen uit China worden daarmee meer dan de helft duurder dan de leveringsprijs af fabriek. Naast de 48.5% dumpingheffing worden de fietsen ook nog eens met 14% importheffing belast. Overigens geldt dit allemaal niet voor uit China geïmporteerde elektrische fietsen. Deze blijven buiten de dumpingheffing terwijl er voor deze fietsen ook nog een lagere – 6% – importtarief geldt. Een en ander wordt veroorzaakt doordat elektrische fietsen binnen de Europe import-regelgeving te boek staan als fietsen met hulpmotor.

Voor de complete officiële tekst zoals die is gepubliceerd in de de EU Staatscourant – Council Implementing Regulation No 990/2011 – klik hier:

 

Reageer op dit artikel