nieuws

Presentatie van Spike mobility concept op Cyc-Lab

Fietsen

Presentatie van Spike mobility concept op Cyc-Lab

BORDEAUX (F) – Op het Internationaal congres voor duurzame mobiliteit Cyc-Lab in Bordeaux is onlangs het prototype van de Spike, het prijswinnende (IBDC Grand Prize 2007) fietsconcept van de toekomst officieel voor het eerst aan pers en publiek getoond.

BORDEAUX (F) – Op het Internationaal congres voor duurzame mobiliteit Cyc-Lab in Bordeaux is onlangs het prototype van de Spike, het prijswinnende (IBDC Grand Prize 2007) fietsconcept van de toekomst officieel voor het eerst aan pers en publiek getoond.

Bordeaux is één van de Europese steden met een voorbeeldrol op het gebied van stedelijke vernieuwing met een geïntegreerde duurzame mobiliteit. Het congres was georganiseerd door de gemeente Bordeaux en kwam tot stand met medewerking van organisaties uit de Europese politiek, de vakwereld en de industrie. Het afsluitende debat vond plaats met congresvoorzitter en burgemeester Alain Juppé en sterdesigner Philippe Starck.

Promea Industrial Design maakte deel uit van de Nederlandse delegatie, die verder bestond uit studenten en docent Eibert Draisma van de Design Academy Eindhoven. De presentatie van de Spike maakte grote indruk op zowel pers als publiek en leidde tot groot enthousiasme vanuit de industrie en zelfs tot interesse van de Franse overheid.

Promea voelt zich door deze eerste publieke presentatie enorm gesterkt in de gedachte dat de ontwikkeling van de tweewieler op een keerpunt staat met de komst van nieuwe technologie, toenemende bewustwording op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid en als gevolg daarvan de wereldwijd stijgende vraag naar betere mobiliteitsproducten.

In 2007 won Albert-Jan van Dijk de Grand Prize op de prestigieuze International Bicycle Design Competition met zijn ontwerp van de Spikee. Marketing consultant Han Goes (Q Square) zat toen in de jury en besloot naderhand om samen met Albert-Jan te kijken of zij Nederlandse fabrikanten bereid zouden kunnen vinden om de Spike te commercialiseren en in productie te nemen.

“Helaas. Daarom besloten we anderhalf jaar geleden om het heft in eigen hand te nemen en met onze eigen beperkte middelen en ook met de hulp van een paar subsidiegevers (waaronder het Fonds voor de Beeldende Kunst) een serie van prototypes te bouwen. Die moest potentiële investeerders/fabrikanten overtuigen van ons gelijk,” licht Goes toe.

“Recent is het eerste prototype van de Spike afgerond en is meteen een weekje in Frankrijk op tour gegaan met als hoogtepunt deelname aan het Cyc-Lab congres in Bordeaux, alwaar Spike zeer veel interesse van diverse Franse overheden en industrieën (automotive) kreeg. Let op, dit wordt vervolgd,” voorspelt Goes.

Het ontwerp van de Spike is, met een innovatieve aandrijftrein en met zijn moderne, automotive achtige styling, perfect geschikt  voor zowel pedal power (fiets) als diverse power assist (E-bike) toepassingen.

Reageer op dit artikel