nieuws

Batavus gaat NuVinci N360 toepassen in e-bikes

Fietsen

Batavus gaat NuVinci N360 toepassen in e-bikes

ROSMALEN – NuVinci was op de FietsVAK vertegenwoordigd met een prototype van de N360, een nieuwe variant van de traploze versnellingsnaaf. Rob Beset liet weten dat hij voornemens is deze verbeterde naaf te gaan toepassen op elektrische fietsen.

ROSMALEN – NuVinci was op de FietsVAK vertegenwoordigd met een prototype van de N360, een nieuwe variant van de traploze versnellingsnaaf. Rob Beset liet weten dat hij voornemens is deze verbeterde naaf te gaan toepassen op elektrische fietsen.

Enkele jaren geleden was de traploze versnellingsnaaf van NuVinci, gebaseerd op de continu variabele transmissie van Hub (Daf) van Doorne, een ware noviteit, die van meet af aan door Batavus omarmd is.

Toch kleefden er wel enkele nadelen aan dit ontwerp. Om te beginnen was de naaf zwaar van gewicht en moesten berijders met de shifter nogal wat draaibewegingen maken om de aandrijving daadwerkelijk lichter of zwaarder te maken.

Bij NuVinci hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan en de verbeteringen die aan de genoemde klachten een eind maken zitten verwerkt in de N360, waarvoor een prototype te zien en uit te testen was in de 360-stand van NuVinci.

De nieuwe naaf, die binnenkort officieel op de Taipei Cycle Show gelanceerd zal worden, is niet alleen 30% lichter dan zijn voorganger, maar is optisch ook slanker geworden. Verder is de N360 uitgerust met een nieuwe shifter voor licht en vooral kortere draaibewegingen.

Dealers konden op de FietsVAK een gokje wagen door te schatten hoeveel de nieuwe NuVinci N360 weegt. Wie vervolgens bovendien een vaktechnische training gaat volgen, maakt kans op een reis naar de vakbeurs Interbike in Las Vegas, van 22 t/m 24 september 2010.

Deze nieuwe naaf heeft wederom de interesse bij Batavus gewekt. “We hebben een exclusief e-bike project opgestart. Daarmee zullen wij de eerste fabrikant zijn, die een elektrische fiets op de markt brengt, die niet schakelt maar wel varieert,” aldus Rob Beset.

“We hopen het project rondom april af te ronden. Het is zo’n revolutionaire vinding, dat wij daar misschien in de zomer al meer op de markt komen en niet persé wachten tot de dealershows in september.”

Reageer op dit artikel