nieuws

Sparta vraagt Reclame Code Commissie om opheldering

Fietsen

Sparta vraagt Reclame Code Commissie om opheldering

APELDOORN – Nadat Gazelle bij de Reclame Code Commissie (RCC) eerst een klacht ingediend had over Sparta en later Batavus, diende Sparta recentelijk een klacht in over Gazelle. Reden was het feit dat Gazelle, op basis van GfK onderzoek, de Orange Innergy bestempelde tot ‘ Beste verkochte elektrische fiets van Nederland’.

APELDOORN – Nadat Gazelle bij de Reclame Code Commissie (RCC) eerst een klacht ingediend had over Sparta en later Batavus, diende Sparta recentelijk een klacht in over Gazelle. Reden was het feit dat Gazelle, op basis van GfK onderzoek, de Orange Innergy bestempelde tot ‘ Beste verkochte elektrische fiets van Nederland’.

Omdat de consument die GfK-cijfers niet kan checken en niet kan vergelijken met andere merken, moet deze uiting als misleidend worden beschouwd, aldus Sparta. De RCC deelde deze visie niet en wees de klacht af. Reden voor Sparta om opheldering te vragen.

Toen Sparta in een advertentie in Tweewieler de ION als best geteste fiets kwalificeerde, tekende Gazelle bezwaar aan bij de RCC, omdat de volledige testresultaten niet voor consumenten te raadplegen waren en niet op juistheid gecontroleerd konden worden. De RCC adviseerde Sparta om de gepubliceerde testuitslag verder uit te breiden. Sparta is nu van mening dat de verwijzing van Gazelle naar GfK-onderzoek ook misleidend is, omdat de consument die onderzoekscijfers evenmin kan raadplegen.

De RCC heeft de klacht van Sparta echter afgewezen. "Het feit dat de resultaten van het onderzoek van GfK om commerciële redenen niet worden gepubliceerd, brengt niet met zich mee dat de verwijzing in de reclame-uiting naar dit onderzoek onjuist of misleidend zou zijn. Dat de resultaten van het onderzoek alleen tegen betaling beschikbaar zijn, kan niet tot het oordeel leiden dat aan de consument essentiële informatie wordt onthouden of dat de reclame-uiting anderszins misleidend is," aldus het RCC-Dossier.

Marco Kalden, marketing- en communicatiemanager van Sparta, heeft bij de RCC om nadere toelichting gevraagd.

"In de twee uitspraken die ik nu heb zitten teveel tegenstijdigheden. De uitspraken staan zo haaks op elkaar dat het onmogelijk is om beleid op te kunnen baseren. Dat geldt niet alleen voor Sparta, maar ook voor Gazelle en Batavus. De RCC schept nu onduidelijkheid, waar ze helderheid zou moeten bieden," aldus Kalden. "Het is nog geen beroep. Op basis van de toelichting beslissen we of we in beroep zullen gaan of niet."

Reageer op dit artikel