nieuws

Accell e-bikes voor Rotterdam

Fietsen

Accell e-bikes voor Rotterdam

HEERENVEEN – Wordt Rotterdam dé e-bikestad van Nederland? De havenstad, toch al koploper in Nederland in elektrisch vervoer, doet er alles aan de forensen van binnen en buiten de gemeentegrenzen waar mogelijk op de e-bike te krijgen.

HEERENVEEN – Wordt Rotterdam dé e-bikestad van Nederland? De havenstad, toch al koploper in Nederland in elektrisch vervoer, doet er alles aan de forensen van binnen en buiten de gemeentegrenzen waar mogelijk op de e-bike te krijgen.

De gemeente Rotterdam heeft daarom als grootste werkgever in de regio de aftrap gegeven voor het project ‘proberen is overtuigen’. Enkele duizenden werknemers van gemeente, zorginstellingen, universiteit en tal van grote bedrijven verruilen de komende twee jaar bij toerbeurt de auto een week lang voor een e-bike van Batavus, Koga Miyata of Sparta om kennis te maken met deze energieke hulpkrachten in het woon-werkverkeer.

30 e-bikes
Dertig e-bikes van Batavus, Koga Miyata en Sparta worden twee jaar lang probeerfietsen bij enkele tientallen grote werkgevers in de stad (Erasmus Universiteit Rotterdam, Maasstad Ziekenhuis en Sint Franciscus Gasthuis, Rijkswaterstaat Zuid Holland, Maersk en Deloitte). Voor deze drie fietsmerken is niet geheel toevallig gekozen. De ION-technologie in deze e-bikes heeft zich inmiddels bewezen als duurzaam en betrouwbaar. Van de Sparta ION die de trend aangaf als Fiets van het Jaar in 2004 tot de Batavus en Koga die zeer onlangs nog de hoogste waardering kregen in tests van de Consumentenbond. 

Wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer, Vervoer en Organisatie) gaf dinsdag de aftrap en reikte de eerste van de dertig e-bikes uit aan een ambtenaar. “We zijn in Rotterdam al fantastisch bezig met e-vervoer. We hebben onze elektrische scooters, een elektrische pendelbus en – uniek voor Nederland – elektrische oplaadpalen voor auto, fiets en scooter. En natuurlijk niet te vergeten onze trams en metro. We willen nu een trend voor Nederland neerzetten met dit  project waarmee je forensen ervan probeert te overtuigen dat de e-fiets een goed en gezond alternatief is voor de auto waarin we met zo velen dagelijks in de file staan.”

Eigen klimaatagenda
De gemeente heeft in haar eigen ‘klimaatagenda’ de lat hoog gelegd. Zo moet in en om Rotterdam de CO2-uitstoot in het jaar 2025 met 50 procent zijn verminderd. Dat doel moet onder meer worden bereikt door het fietsgebruik in het woon-werkverkeer met 30 procent te laten toenemen. Wethouder Baljeu: ,,Als je zulke hoge  doelstellingen hebt, moet je natuurlijk ook zelf het goede voorbeeld geven. Vandaar dat we in eigen huis de aftrap geven voor het project ‘de e-fiets, proberen is overtuigen’. Als bedrijvige havenstad hebben we natuurlijk al een voorbeeldfunctie. Maar we willen ook koploper zijn als het gaat om vernieuwende en duurzame vervoerprojecten. En omdat je in Rotterdam nu eenmaal veel water hebt met bijbehorende tunnels en hoge bruggen met vals plat en zelfs steile hellingen, ligt het voor de hand dat we ook kijken naar e-fietsen die de forens een duwtje in de rug geven. En dan geven wij als gemeente die fietsende forens ook nog een extra duwtje in de vorm van een gunstige kilometervergoeding.’’

Voor het project werkt VCCR als uitvoerend bureau en organisator. Dat bureau is gespecialiseerd in het zoeken en aanbieden van alternatieve, duurzame, milieuvriendelijke en liefst gezonde vervoermogelijkheden. Liesbeth de Frel is projectleider voor ‘de e-bike, proberen is overtuigen’. Het project had zich geen betere ambassadeur kunnen wensen. De Frel is overtuigd e-fietser. Bij VCCR zijn ze inmiddels al in het bezit van een Sparta en een Batavus die ze gebruikt voor haar woon-werkverkeer en haar zakelijke ritten. “Er hangt om de e-bike een waas die hij niet verdient. Trapondersteuning wordt nog te vaak gezien als hulpmiddel voor mensen die zelf niet meer zo goed kunnen fietsen, die af en toe of vaker een duwtje nodig hebben. En dat terwijl de e-bike voor iedere gebruiker het fietsplezier vergroot. Of je nou als moeder met je kinderen op die fiets rijdt, als forens of gewoon voor je plezier. Het is zó lekker, dat duwtje in je rug. En toch ben je gezond bezig als je fietst. Iedereen die een keer op onze e-bike rijdt of heeft gereden is enthousiast. Vandaar ook dat wij op het motto ‘de e-bike, proberen is overtuigen’ zijn gekomen. En natuurlijk willen we dit project ook elders in het land graag uitvoeren of gekopieerd zien.”

Fietsfabrikant Batavus in Heerenveen is een van de drijvende krachten achter het forensenplan. En daar meldt marketing manager Frank van den Eeden dat zelfs al wordt gewerkt aan vergelijkbare projecten als in Rotterdam. “We zijn onder meer in Friesland al bezig met vergelijkbare plannen. Al zijn die nieuwe projecten misschien iets kleinschaliger dan in Rotterdam, voor ons is elk project zoals ‘de e-bike proberen is overtuigen’ een uitgelezen kans om een voor ons belangrijke doelgroep uitgebreid en intensief kennis te laten maken met het gebruiksgemak, de duurzaamheid en de kwaliteiten van onze e-bikes.”

In Rotterdam komen de probeerfietsen telkens voor ongeveer een maand naar een grote werkgever in de havenstad. Die kan zijn forenzende werknemers dan een week lang een e-bike meegeven in bruikleen. Bij sommige bedrijven is het enthousiasme onder de doelgroep al direct erg groot. De Frel: “Bij sommige deelnemende bedrijven heb ik al gehoord van wachtlijsten voor onze fietsen. Misschien hebben we er straks wel te weinig, haha.”

En over twee jaar? Wethouder Baljeu weet al een goed doel voor de e-bikes. ,,De gemeente Rotterdam heeft al een aantal dienstfietsen. Daar passen ook wel dertig  e-bikes bij.’’

En dan New York nog
Kun je van het autoverslaafde New York een fietsstad maken? Met een royaal gebaar en beleid is in ieder geval een begin te maken. Fietsfabrikant Batavus heeft een speciale en unieke fiets ontworpen voor de miljoenenstad die dit jaar precies vier eeuwen bestaat. Tweehonderd fel oranje en oer-Hollandse NY 400 Personal Bikes krijgt New York cadeau. Eerst gaan ze een half jaar het feest een koninklijk kleurtje geven. Daarna worden ze in New Yorkse achterstandswijken ingezet in ontwikkelingsprojecten.

Reageer op dit artikel