nieuws

25-jarige Dahon stapt in e-bikes

Fietsen

25-jarige Dahon stapt in e-bikes

SHENZHEN (China) – Dahon bestaat 25 jaar. De Chinees/Amerikaanse producent van vouwfietsen gaat de markt van elektrische fietsen betreden kondigt de bouw van een compleet nieuwe fabriek in Shenzhen aan.

SHENZHEN (China) – Dahon bestaat 25 jaar. De Chinees/Amerikaanse producent van vouwfietsen gaat de markt van elektrische fietsen betreden kondigt de bouw van een compleet nieuwe fabriek in Shenzhen aan.

Dr. David Hon heeft kant en klare nieuwbouwplannen voor een nieuwe productiefaciliteit. “Deze fabriek is niet eens zoveel groter dan de huidige, hooguit 30%, maar is veel logischer en efficiënter ingericht. Bovendien kunnen we daar veel milieuvriendelijker produceren, omdat we dan ook gebruik gaan maken van zonne-energie. Dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten. Alles is klaar voor de start, het wachten is alleen op beschikbare ruimte in Shenzhen. Ik hoop daar binnen nu en een paar maanden meer duidelijkheid over te krijgen. Als we kunnen starten met de bouw, staat de fabriek er binnen een jaar.”

Dahon positioneert zich meer en meer als een groen mobiliteitsmerk. Op de Taipei Cycle Show worden niet voor niets elektrische aangedreven vouwfietsen getoond. Die zijn aanvankelijk vooral voor de thuismarkt bestemd en zullen nog niet meteen naar het Westen geëxporteerd worden. “Zo kunnen we China prima als testmarkt gebruiken, voordat ermee in Europa op de markt komen,” zegt Dr. Hon, die sterk gelooft in de markt van elektrische aangedreven producten.

In 25 jaar heeft Dahon wereldwijd meer dan 3 miljoen fietsen in de markt gezet. Hoewel 2008 in het teken staat van het 25-jarig jubileum, was 2007 ook een jaar dat reden gaf voor feestelijkheden. Toen hebben in totaal 348.000 vouwfietsen de fabriek verlaten, waarmee Dahon voor zichzelf een all-time high record boekte. “Een stijging van 20% in eenheden en een groei van 36% in omzet, in vergelijking met 2006,” licht Matthew Davis, global marketing manager van Dahon, toe.

“De verkoopstijging was sterk in alle globale markten en er was een significante verschuiving naar hoger geprijsde en kwalitatief hogere fietsen. De verkoop van Dahon fietsen is altijd sterk geweest in specifieke gebruiksmarkten zoals Nederland en Japan. Maar in 2007 hebben we ook groei gerealiseerd in recreatieve markten als Amerika, Engeland en Taiwan.”

In Nederland wordt Dahon vertegenwoordigd door Buzaglo.

Reageer op dit artikel