artikel

Schijfremmen bij profs: géén invoeringstermijn

Fietsen Premium

Schijfremmen bij profs: géén invoeringstermijn

Tweewieler.nl heeft u op 12 en 19 mei geïnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van schijfremmen binnen het profpeloton. In deze berichten is als invoeringstermijn eerst 2015 en daarna 2016 genoemd. Betrokkenen wensen nu géén invoeringstermijn te noemen.

De berichtgeving op tweewieler.nl en op de site van zusterblad Bike Europe (www.bike-eu.com) hebben een storm aan reacties losgemaakt. Dit heeft vooral te maken met de grote commerciële belangen die zijn gemoeid met het gebruik van schijfremmen binnen het profpeloton. Verwacht wordt namelijk dat de toepassing van schijfremmen bij o.a. de Tour de France voor nieuwe impulsen gaat zorgen die de verkoop van racefietsen tot nieuwe hoogtes gaat opstuwen.

UCI en WFSGI

Echter, voor het gebruik van dit soort remmen is de goedkeuring van de internationale wielerbond Union Cycliste Internationale (UCI) vereist. Over die goedkeuring voert de World Federatiion Sporting Goods Industry (WFSGI) overleg met de UCI. De fietsindustrie is vertegenwoordigd binnen de WFSGI. Naar aanleiding van de berichten op Tweewieler.nl en Bike-eu.com laat de WFSGI weten dat er géén invoeringstermijn is gesteld aan het gebruik van schijfremmen bij WorldTour profwedstrijden. En dat dus onze berichtgeving met het noemen van 2015 en 2016 als invoeringstermijnen niet correct is.

UCI-onderzoek

Het bericht op Tweewieler.nl van 19 mei noemde nadrukkelijk 2016 als invoeringsjaar. Jeroen Snijders Blok die als lid van de Raad van Bestuur van Accell Group en als vertegenwoordiger van de fietsindustrie binnen de WFSGI betrokken is bij het overleg met de UCI, meldde Tweewieler die datum. Daarbij zei hij tevens dat de UCI een onderzoek naar de veiligheidsaspecten rondom het gebruik van schijfremmen wil uitvoeren. En dat dit de reden is dat de invoering langer op zich laat wachten.

Geen standaardisering

Nu blijkt echter dat niet alleen het onderzoek vertraging op levert. Datzelfde komt onder andere door het gebruik van vele verschillende soorten onderdelen bij schijfremmen en de daarvoor geschikte wielen. Doordat hier geen sprake is van standaardisering wordt het simpel wisselen van een wiel tijdens bijvoorbeeld een Tour de France etappe nauwelijks meer mogelijk.

Juiste invoeringstermijn

Deze factoren maken nu dat de WFSGI er met nadruk op wijst dat niet mogelijk is een juiste invoeringstermijn voor het gebruik van schijfremmen binnen het profpeloton te noemen. Wel merkt de WFSGI op dat de gesprekken met de UCI positief verlopen en dar er de komende weken en maanden verder overleg gaat plaatsvinden. Wordt vervolgd dus.

Reageer op dit artikel