artikel

Kalkhoff ook winnaar in Telegraaf Fietstest

Fietsen Premium

Kalkhoff ook winnaar in Telegraaf Fietstest

Vorige week vermeldden we dat Pegasus en Batavus goed hadden gescoord in de Telegraaf Nationale Fietstest bij de elektrische fietsen. De winnaar in de hoogste prijsklasse was de Pegasus Ravenna Nu-E en in de laagste prijsklasse de Batavus Monaco E-go. We waren echter de middelste prijsklasse vergeten te vermelden, waarin de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 als winnaar uit de bus kwam.

De opmerkingen uit het juryrapport bij de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 waren: Mooi en uitgebreid display. Niet afneembaar. Qua ondersteuning gebruikt Kalkhoff op deze fiets het impulse-systeem (Pon). De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden goed. De ondersteuning is voorzien van schakelhulp. Als je schakelt stopt de motor automatisch. Hierdoor schakelt de versnelling altijd en gaat langer mee.

Stijf frame

Qua overige punten noemt de jury de Kalkhoff Tasman City Impuls 8, die € 2.299,- kost, een goed rijdende fiets met stijf frame, lage instap en goede remmen. De fiets kreeg in deze categorie de hoogste waardering van de testers. De eindconclusie is dan ook dat de fiets op bijna alle punten goed voldoet. Dat gecombineerd met de hoge waardering van de testers maakt het de winnaar van categorie € 2.000-2.500.

Drie prijsklassen

Voor de eerste maal is ervoor gekozen om de testmodellen onder te verdelen in drie prijsklassen. Dit om de onderlinge vergelijking beter mogelijk te maken. “De meeste goedkopere e-bikes hebben een rotatiesensor die onafhankelijk van wat je doet kracht geeft. De duurdere modellen hebben vaak een krachtsensor. Die meet de kracht die je op de pedalen zet en geeft een natuurlijk gevoel van fietsen. Het is beter om deze categorieën te scheiden,” zegt Bakker.

Helaas ook slappe frames

Over de kwaliteit van het aanbod is de leider van het testpanel behoorlijk te spreken. “Er zitten geen slechte e-bikes tussen, over de gehele linie ben ik zeer tevreden. Het grootste minpunt is dat er toch drie frames tussen zitten die wat slap zijn. Ze sturen minder strak, gaan zwabberen. Consumenten vragen tegenwoordig lichte fietsen, dus daarop is bezuinigd. Een zwaarder en stijver frame zorgt doorgaans voor een wat stabieler rijgedrag.”

Bron: Fietsersbond

Reageer op dit artikel