artikel

Geen deal met Defensie voor Trefecta

Fietsen Premium

Geen deal met Defensie voor Trefecta

Er was vorige week veel aandacht in de media voor de zogenoemde ‘Defensie-fiets’, de Trefecta. Volgens verschillende kranten en nieuwszenders krijgt Defensie de beschikking over een prototype van deze nieuwe, elektrisch aangedreven vouwfiets. Voor de superfiets wordt een actieradius geclaimd van 100 kilometer en een topsnelheid van 70 kilometer per uur. Op de site van Trefecta is te lezen dat van een deal met Defensie vooralsnog geen sprake is.

Trouw, Telegraaf, RTL Nieuws, en regionale kranten besteedden aandacht aan de superfiets, die in Zwitserland wordt gemaakt. De fiets werd op de Rotterdamse wapenbeurs NIDV tentoongesteld. In een reactie op de publicaties in de media is nu op de site van Trefecta te lezen dat er (nog) geen sprake is van een deal met Defensie of andere militaire organisaties.

Statement Trefecta

‘We hebben geconstateerd dat in diverse publicaties wordt gesuggereerd dat Trefecta al een overeenkomst zou hebben met diverse defensieorganisaties dat deze de fiets zullen testen en verder ontwikkelen voor inzet voor militaire doeleinden. Het is echter zo dat Trefecta momenteel de mogelijkheden voor militair gebruik aan het onderzoeken is met diverse defensieorganisaties maar er nog geen concrete afspraken zijn met deze organisaties. Ook zijn er geen daadwerkelijke stappen gezet voor een gezamenlijke test- en ontwikkeltraject met deze organisaties,’ aldus het statement op de site van Trefecta.

Voor militaire doeleinden en publieke veiligheidsorganisaties

Emobility Concepts GmbH uit Zwitserland is de fabrikant van de revolutionaire e-tweewieler Trefecta. De Trefecta is een high end performance hybride e-voertuig en is een cross over tussen een motor en een fiets. Het gebruiksdoel dat met de Trefecta wordt beoogd, is wel degelijk het doorontwikkelen en verder testen en in samenwerking met gespecialiseerde instanties voor militaire doeleinden en publieke veiligheidsorganisaties zoals politie, valt op de site te lezen.

Geschikt voor on en off road

Het voertuig kenmerkt zich door een zeer krachtige capaciteit en snelheid voor zowel verhard als onverhard terrein. De Trefecta is opvouwbaar en heeft een mobiel en geïntegreerd communicatiesysteem. Het ontwerp voorziet in draagsystemen en flexibele aanpassingen die persoonlijke zijn in te stellen. De batterij is geschikt voor een bereik van 100 kilometer zonder meetrappen.

Vanuit defensie- en auto-industrie

De Trefecta is ontwikkeld door Haiko Visser. Hij heeft een achtergrond in zowel de defensie- als de auto-industrie. “Ik ben altijd al gefascineerd geweest door mobiliteit. Ik wilde zelf een ‘next generation’ e-voertuig kopen voor duurzame mobiliteit. Daarin ben ik veeleisend. Dat voertuig diende daarin alle mogelijke zware specificaties te integreren om het geschikt te maken voor zowel gespecialiseerde toepassingen als defensie en politie als tevens het top segment van de particuliere markt. Zo’n voertuig bleek niet te koop, dus ben ik hem zelf gaan ontwikkelen. Vanuit een blanco gedachte om zoveel uiteenlopende specificaties te integreren. Het voertuig moet de meest zware condities kunnen weerstaan. Zo zal het bij voorbeeld een bagagecapaciteit hebben van 160 kilogram en een snelheid kunnen genereren van 70 km/u. Het is mijn overtuiging dat de e-toepassingen voor mobiliteit in de wereld alleen maar zullen toenemen. Met Trefecta wil ik daarin een significante positie innemen.”

Reageer op dit artikel