nieuws

Eurobike 2016 met thema omnichannel

Evenementen 3492

Eurobike 2016 met thema omnichannel
Met een totaal van 79.000 bezoekers mag Eurobike zich met recht een vooraanstaande beurs in de fietsenbranche noemen. Foto's redactie Tweewieler

Eurobike 2016 gaf een goed beeld van waar het naartoe gaat in de fietsenindustrie. Geconstateerd werd dat het online kanaal een sterke groei doormaakt. De (online shoppende) consument ‘dwingt’ de sector richting een omnichannel strategie.

Eurobike 2016 heeft minder vakbezoekers getrokken dan in 2015. Consumenten waren er meer, mede dankzij de extra zondagsopening. Bij de openingsconferentie Eurobike 2016 benadrukte ook het, uitsluitend Duitse, panel de veranderde rol van de consument en de invloed daarvan op de huidige marktsituatie en ontwikkelingen in het distributiekanaal.

Omnichannel

Pannellid Ralf Kindermann, directeur Internetstores GmbH, besprak deze trend: “Het online kanaal maakt een sterke groei door in Duitsland. We gaan toe naar een heel andere verhouding met de klant.” Susanna Puello, directeur Winora Group: “De dealers moeten hun handel anders gaan inrichten. Winora gaat meer dan 500 dealers trainen in omnichannel ondernemen.” Frank Peiffer, managing director Shimano Europe, zette een kanttekening: “De voorkeur voor online of offline kopen hangt af van de mate waarin het een hightech product betreft. Hoe meer hightech, hoe minder geschikt voor online.”

Markt ontwikkelingen in Duitsland

In 2016 laat de (Duitse) markt in de eerste 8 maanden een teruggang in fietsenverkoop zien van 8 procent, voornamelijk te wijten aan het matige weer volgens Siegfried Neuberger van ZIV. Peiffer signaleerde nog een trend. “Je moet verschil maken tussen gebruik en verkoop. Het gebruik stijgt, de verkoop daalt. Welke effecten gaat dit hebben voor de sector in de nabije toekomst?”

5 trends Eurobike 2016

  1. Integratie. De hoofdtrend voor 2017 met optisch cleane fietsen. Bij de elektrische fietsen vertaalt deze trend zich in geïntegreerde motorunits en accu’s.
  2. Comfort. De tweede belangrijke trend 2017, terug te zien in grotere banden, gravel bikes, bredere racezadels voor meer comfort.
  3. Commuter en urban. Voor deze doelgroep zie je veel ontwikkeling, bijvoorbeeld ook in kleding.
  4. Kleur. Neonkleuren blijven in, meer in details, vlakken, en modieuze pastelkleuren zijn in. Maar ook matzwart, niet alleen op fietsen, ook in accessoires en onderdelen. Racefietsen zie je in alle kleuren van de regenboog. Kleding en accessoires van hetzelfde merk en dus in dezelfde kleurstelling als de fiets.
  5. Diversiteit. Voor elk nieuw segment wordt speciale kleding en accessoires ontwikkeld.

Onderaan dit bericht vindt u een fotoverslag met Eurobike 2016-trends.

Eurobike 2016: bezoek vakhandel loopt terug

In het jubileumjaar waarin Eurobike haar 25e verjaardag viert, kwamen 42.720 vakbezoekers, 1.766 journalisten uit 41 landen, en 34.400 bike fans naar Friedrichshafen aan de Bodensee. Een totaal van 79.000 bezoekers, een resultaat waar de beursorganisatie met recht trots op is. Desondanks geven de aantallen een teruglopende belangstelling te zien vanuit de vakhandel. Dit feit in combinatie met de trend dat grote merken zich niet meer presenteren op ‘s werelds grootste fietsbeurs, rechtvaardigen de vraag is of het een internationaal platform blijft, of de beurs de komende jaren verwordt tot een nationale beurs voor groot-Duitsland waar vooral Duitse importeurs en distributeurs zich presenteren en lokale en regionale consumenten.

Lees het complete artikel in de komende editie van Tweewieler, of in het Digitale Tweewieler magazine

Reageer op dit artikel