nieuws

Scooterfabrikant Kymco komt met e-bike

Elektrische fietsen 1378

Scooterfabrikant Kymco komt met e-bike

De verkoop van scooters staat onder druk. Op zoek naar een alternatief stapt scooterfabrikant Kymco in de markt voor elektrische fietsen. Het design van de fiets komt van Nederlandse hand en wordt onder andere gekenmerkt door (verwisselbare) scooter-elementen.

De eerste elektrische fiets die Kymco op de markt brengt, is een initiatief van Patrick Bruitzman en Hans Schreuder. Kymco wil met de e-bike een alternatief vervoersmiddel brengen voor young professionals die de drukte op de weg willen vermijden, op zoek zijn naar gemak en hoge parkeerkosten willen voorkomen.

Verwisselbare kapdelen, Steps-motor

Kymco wilde een onderscheidende e-bike, met een knipoog richting de scooter. Daarvoor ontwierp het bedrijf een eigen frame en kreeg de e-bike een fietslicht die verwantschap toont met de koplamp van een scooter. Daarnaast zijn verschillend gekleurde kapdelen leverbaar, zodat de fiets – net als een scooter – geheel naar eigen smaak kan worden samengesteld.
Kymco winkelde voor haar nieuwe e-bike flink bij Shimano: Steps E6100 middenmotor, 504Wh uitneembare accu,  M315 hydraulische schijfremmen, naafversnelling en de fietscomputer.

Damesmodel City en herenmodel Street

De e-bikes zijn leverbaar in twee heren- en twee damesvarianten. Het basis-herenmodel heet Street en kost 2.799 euro. Standaard is deze e-bike voorzien van een monoshock voorvork, instelbare verende zadelpen, 8-versnellingsnaaf en 504 Wh accu. Kenmerkend zijn de rode spaken. De Street Comfort-e-bike (3.099 euro) heeft naast voornoemde uitrusting ook een volautomatisch schakelsysteem. Verder is de monochock voorvork bij dit model vervangen door een dual shock-vork.
De City Comfort-e-bike (2.549 euro) is de meer luxe versie van instapper City (1.999 euro). Naast de standaarduitrusting van de City heeft de Comfort een verende voorvork.

Alternatief voor verschuivende behoefte

Kymco-importeur Hans Schreuder kwam op het idee voor een e-bike omdat de behoeftes van de Nederlandse consument als het gaat om het dagelijkse woon- en werkverkeer aan het veranderen is. Schreuder licht toe: “We zien een toenemende drukte op de weg en steeds hogere parkeerkosten. In Amsterdam worden scooters op bepaalde stukken verplaatst van het fietspad naar de rijbaan, inclusief helmplicht. Wij bieden graag een alternatief voor consumenten die de auto, scooter of motor willen vervangen zonder dat ze hoeven in te leveren op kwaliteit.”

Verkoop via Kymco-scooterdealers

De fiets wordt door Nederlandse scooter- en fietsendealers verkocht. Dankzij dit netwerk is het mogelijk om een testrit te doen, staat er altijd een reparateur klaar voor aanpassingen en onderhoud, en is het mogelijk om een oude fiets of scooter in te ruilen.

Reageer op dit artikel