nieuws

Kostbare InTube-accusystemen domineerden op Eurobike

Elektrische fietsen 1952

Kostbare InTube-accusystemen domineerden op Eurobike

Een licentie verkrijgen voor het gebruik van een gepatenteerd InTube-accusysteem is volgens bronnen op Eurobike kostbaar. Dat wordt tenminste gezegd over het systeem dat Bosch levert voor zijn in het frame geïntegreerde accu, met motor en andere aandrijfcomponenten.

De licentie vloeit voort uit het InTube-accupatent dat eigendom is van Accell, en waarvan Bosch weer de exclusieve rechten heeft gekocht. Hiermee heeft Bosch het alleenrecht om de licentie te verkopen. Dit InTube-systeem en andere gepatenteerde InTube-systemen waren dominant aanwezig in het e-bike-aanbod tijdens de 28e editie van de Eurobike.

Steeds meer InTube-accu’s

Het Accell InTube-patent (door Bosch in licentie beschikbaar gesteld aan alle merken behalve die van de Accell Groep) is zeker niet het enige nu beschikbare; er zijn er reeds meer, en er zijn er diverse in aantocht. En ze worden aangeboden voor toepassing op e-bikes die andere aandrijfsystemen dan die van Bosch hebben. Europa’s grootste accufabrikant BMZ bijvoorbeeld presenteerde op de Eurobike zijn nieuwe generatie V10-accu’s.

E-bike producenten betalen grof geld

Wat duidelijk wordt dankzij de kostbare Bosch InTube-licentie, is dat makers van e-bikes bereid zijn grof geld te betalen voor elektrische fietsen die beter ontworpen zijn en er fraai uitzien. En deze strakke looks worden mede mogelijk doordat alle bekabeling voor de motor, controller en display netjes weggewerkt is in de downtube, terwijl de accu contact maakt middels in het frame geïntegreerde connectoren.

Mooi ontwerp, krachtige accu’s

De strakke InTube-looks gaan niet ten koste van functionaliteit: de BMZ V10 InTube bijvoorbeeld levert in zijn kleinste afmetingen 725 Wh dankzij 40 Li-Ion 21700 cellen. De capaciteit bedraagt 20Ah of 15Ah. Het V10-systeem is compatibel met aandrijfsystemen van Brose, Shimano en Sachs. Interessant is dat BMZ zijn InTube-licentie en accu’s ook verkoopt aan framebouwers.

 

Reageer op dit artikel