nieuws

Merida eOne-Sixty weer volledig bij de tijd

Elektrische fietsen 346

Merida eOne-Sixty weer volledig bij de tijd

De nieuwe eOne-Sixty van Merida is een complete herziening van zijn voorganger. Hij is weer volledig bij de tijd dankzij onder andere een in-tube accu, verbeterde rijeigenschappen en krachtige Shimano Steps E8000 motor.

De eOne-Sixty heeft een uitgebalanceerde mountainbike geometrie met een laag zwaartepunt en een levendigheid van een niet-elektrisch ondersteunde mountainbike. De basis van de fiets is een compleet nieuwe frame. Met de grote opening voor de in-tube batterij was het voor de engineers van Merida een uitdaging om een stijf frame te ontwikkelen. Carbon en een specifieke opbouw van lagen maken het mogelijk een stijf frame te bouwen en zelfs het gewicht te verlagen. Ook geeft het gebruik van carbon veel meer vrijheid als het om de vormgeving gaat, wat duidelijk te zien is in het opvallende verschijning van de eOne-Sixty.

Thermo Gate voor warmte-afvoer

Carbon is geen goede geleider van warmte, iets wat bij een e-mtb wel een belangrijk punt is om mee te nemen in het ontwerp. Om een optimale bedrijfstemperatuur van de batterij te kunnen garanderen is de zogenoemde Thermo Gate ontwikkeld. Deze ‘schoorstenen’ bij de balhoofdbuis zorgen ervoor dat de warme lucht zijn weg uit het frame weet te vinden.

Accucover uit twee delen

Een andere uitdaging bij een in-tube accu is de bereikbaarheid van de accu voor het uitnemen voor transport, het opladen van de fiets of het wisselen van accu. Merida ontwikkelde hiervoor een uit twee delen bestaande accucover, de Energy Guard. Deze zorgt voor bescherming van de accu tegen de impact van stenen zonder dat de accu lastig bereikbaar is. De precieze passing zorgt er voor dat de batterij niet rammelt in het frame. Shimano’s dubbele sluiting (een inbussleutel gevolgd door een drukknop) voorkomt het per ongeluk ontgrendelen van de accu, zonder het wisselen onnodig lastig te maken.

E8000 motor met 504Wh accu

De nieuwe Merida eOne-Sixty wordt geleverd met de E8000 motor van Shimano met een koppel van 70 Nm. De ondersteuning voelt natuurlijk aan. De accu is de compacte Shimano 8035 accu met 504 Wh.

Speelse en stabiele karakter behouden

Een van de sterkste punten van de oorspronkelijke eOne-Sixty is de afgewogen geometrie. Het speelse, maar toch stabiele karakter moest behouden worden als basis voor de verbeteringen van de nieuwe versie. De nieuwe eOne-Sixty staat op twee verschillende wielmaten; een 29 inch voorwiel om makkelijk over obstakels te rollen en een 27,5 inch achterwiel voor maximale grip, extra comfort en een speels en wendbaar stuurgedrag dankzij de kortere chainstays.
Verder is de hoek van de balhoofdbuis met 65,5 graden iets vlakker geworden en is de bottom bracket lager gepositioneerd voor betere controle op hoge snelheid. Om de prestaties tijdens het klimmen te verbeteren is de hoek van de zitbuis juist iets steiler geworden.

Vijf maten, vier varianten

De eOne-Sixty wordt aangeboden in 5 maten (XS-S–M–L–XL). Dankzij het nieuwe framedesign kunnen ook de kleinere maten nu beschikken over een dropper zadelpen met 150 mm travel. Boost naven voo en achter zorgen voor extra stijve wielen en zijn standaard op alle uitvoeringen.
De compleet nieuwe in-tube eOne-Sixty komt in vier varianten beschikbaar. Het topmodel is de eOne-Sixty 10K met Shimano XTR afmontage, Fox Factory voorvork en demper, DT Swiss carbon wielen en extra accu. De 5000 is het instapmodel met Rock Shox vork en demper en Merida Expert wielset. Alle uitvoeringen zijn gebouwd rond hetzelfde frame en maken gebruik van dezelfde motor en accu combinatie.
De nieuwe eOne-Sixty zal beschikbaar zijn vanaf oktober 2019. Prijzen (voorlopig onder voorbehoud): € 5.000 voor de eOne-Sixty 5000 tot € 10.000 voor de 10K.

Reageer op dit artikel