nieuws

Batterijcelproductie in Europa: visie of realiteit?

Elektrische fietsen 843

Batterijcelproductie in Europa: visie of realiteit?
“Ons doel is om een celfabriek te starten met 2GWh-output in 2021”, zei BMZ-CEO Sven Bauer op het Battery Experts Forum. Foto Bike Europe

Meer dan 1.600 deelnemers uit de hele wereld bezochten begin april het internationale Battery Experts Forum in Frankfurt waar toonaangevende partijen uit de batterij-industrie informatie uitwisselen over technologische ontwikkelingen. De productie van batterijcellen in Europa was dit jaar hét toonaangevende onderwerp. Zal het ooit realiteit worden of is het alleen toekomstvisie?

“De markt voor batterijcellen wordt gedomineerd door Aziatische fabrikanten”, zegt Michael Deutmeyer van EAS GmbH. EAS GmbH is een Duitse producent van hoogwaardige cilindrische lithium-ioncellen. “Het zal een enorme inspanning vergen voor de Europese industrie om alleen al dicht in de buurt te komen van de marktpositie die de Aziatische celfabrikanten momenteel hebben. Naar mijn mening is de enige kans voor Europa de productie van gespecialiseerde cellen. Het belang van de start van de celproductie in Europa ligt zowel in de supply chain-factoren als in het behoud van technologische knowhow.”

Complexe financiering

“Snelle technologische ontwikkelingen in de celindustrie maken de financiering erg gecompliceerd”, zegt Oliver Nowak van IHS Markit, een van de vele sprekers tijdens het Battery Experts Forum. Volgens deze market intelligence-provider is elektrificatie van een groot aantal producten niet meer weg te denken: “De vraag is alleen wanneer en hoe snel de markt zal groeien. De toename van de celproductie voor de komende vijf jaar is moeilijk te voorspellen, omdat we niet weten waar de Chinese industrie mee bezig is.”

De markt voor batterijcellen wordt gedomineerd door Aziatische fabrikanten

‘Celproductie in de EU draait om financiering’

Over de productie in Europa zegt Oliver Nowak: “De celproductie is een lopende investering met een ROI (return on investment) van 5 jaar. Na die termijn is de productietechnologie verouderd. Daarom gaat de celproductie in Europa niet over technologie, maar over financiering. Het feit dat het tempo van de elektrificatie van de auto afhankelijk is van regeringsbeleid om te voldoen aan CO2-doelen zorgt voor veel onzekerheden en maakt investeringen in de celproductie nog lastiger.” Nowak denkt dat de lithium-ioncelproductie vooral draait om auto’s. Andere sprekers wezen op het belang van e-bikes omdat de e-bike-industrie meer lithium-ioncellen op de weg heeft gezet dan de auto-industrie.

BMZ wil productie naar Europa halen

CEO Sven Bauer van de fabrikant voor batterijsystemen BMZ geeft aan dat ze al in 2021 willen beginnen met de productie van batterijcellen in Duitsland. BMZ is de grootste batterijproducent van Europa. Afgelopen december nam BMZ Group het bedrijf TerraE Holding GmbH over. Op dat moment kondigde BMZ aan voor de eerste fase ongeveer 300 miljoen euro te investeren in de output van 4 GWh batterijcellen. Het TerraE-consortium is aanvankelijk opgericht door drie investeerders met de bedoeling een fabriek te bouwen voor grootschalige lithium-ioncelproductie. Het project kwam alleen niet goed van de grond. Sven Bauer van BMZ zette het TerraE-project voort, omdat hij vastbesloten is de productie van batterijcellen in Europa te realiseren.

Het is belangrijk om te beginnen met de productie van cellen in Europa

‘Productie is een leerproject’

“We moeten het feit onder ogen zien dat financiering van het gigantische TerraE-project niet gemakkelijk is, ook al worden we gesteund door de regering”, aldus Bauer. “Maar het is essentieel om te beginnen met de productie van cellen in Europa. Daarom beschouwen we het als een leerproject. Momenteel is ons doel om een fabriek te starten met een 2GWh-output. We moeten klein beginnen, omdat dit project veel geld kost.” Naast BMZ zijn ook Bosch, Siemens, VW, Hella, Deutsche Post, Leclanche, EAS-batterijen, Customcells, Fraunhofer Institute en Liacon bij TerraE betrokken.

De technologische roadmap voor lithium-ion-accu’s biedt de komende jaren veel kansen. Sven Bauer legt uit: “Momenteel gebruiken we slechts 5 tot 10 procent van het potentieel van lithium-ion-technologie. Voor batterijen zijn we nog maar net begonnen met lithium-ion en daarom hebben de Aziatische fabrikanten geïnvesteerd in enorme R & D-afdelingen.”

Reageer op dit artikel