nieuws

Design award voor Maserati e-racefiets met Bafang middenmotor

Elektrische fietsen 2238

De innovatieve Maserati Trofeo e-racefiets met ultracompacte Bafang M800-middenmotor heeft de prestigieuze German Design Award 2019 ontvangen. De extreem lichte elektrische racefiets is een mooi voorbeeld van de nieuwe trend van traditionele racefietsen met een compact elektrisch aandrijfsysteem. De e-Trofeo komt in het voorjaar van 2019 op de markt en heeft een adviesprijs van net geen tien mille.

Design award voor Maserati e-racefiets met Bafang middenmotor
Met de mini-motor mikt Bafang duidelijk op de nieuwe trend van racefietsen, gravelbikes en cyclocrossers met elektrische ondersteuning. Foto Bafang

De Maserati Trofeo e-racefiets is het resultaat van een gecombineerd ontwerpproject tussen Maserati, Bafang en Diavelo. Het spraakmakende concept won niet alleen de Duitse ontwerpwedstrijd, maar gooide ook hoge ogen bij de Italiaanse A’ Design Award 2019. Daarvoor werd het genomineerd.

Compact en licht ontwerp

De bijzonder compacte Bafang M800-middenmotor levert een vermogen van 200W en een maximaal koppel van 55Nm. Het complete aandrijfsysteem weegt minder dan 4,4 kg, inclusief de in de liggende onderbuis geïntegreerde 200Wh accu en 2,2 inch TFT-scherm. Met de mini-motor mikt Bafang duidelijk op de nieuwe trend van racefietsen, gravelbikes en cyclocrossers met elektrische ondersteuning en biedt ze fietsfabrikanten een oplossing op maat.

Extra boost bij rit bergop

Maserati, Bafang en Diavelo mikken met de Trofeo e-racebike op amateurfietsers die op zoek zijn naar een fraai vormgegeven fiets die hen – wanneer nodig – een extra ‘boost’ biedt bij een training of rit bergop. De aandrijfunit is zo afgesteld dat ze optimaal presteert bij het optrekken en versnellen. Korte sprints en steile beklimmingen worden zo aanzienlijk gemakkelijker ‘genomen’. Wanneer de motor niet ondersteunt loopt de aandrijflijn bijna volledig vrij van weerstand.

Reageer op dit artikel