nieuws

Servicebus Stella brandt uit in Wormer

Elektrische fietsen 2884

Een bezorgbus van Stella is gisterochtend in Wormer volledig uitgebrand. In de bus stonden meerdere elektrische fietsen en volgens Stella 10 accu’s. De bus brandde uit in een woonwijk. In juli vloog een loods van Stella Fietsen in Nunspeet in brand. Onlangs werd bekend dat Stella zelf het bodemonderzoek moet gaan betalen.

Servicebus Stella brandt uit in Wormer
Foto Inter Visual Studio / Pascal Fielmich

Volgens hulpdiensten is het onduidelijk hoe de brand in de servicebus van Stella Fietsen is ontstaan. In een reactie zegt Stella: “Zoals het er nu uitziet ligt de oorzaak bij kortsluiting in een omvormer die is gebruikt voor het voeden van apparatuur in de bus.” Bewoners in de buurt zijn onderzocht door ambulancepersoneel. Omringende huizen werden gecheckt op rook. Niemand raakte gewond.

Eerder brand bij Stella

Het is de tweede brand bij Stella dit jaar. Op 10 juli jl. vloog een loods bij de fabriek van Stella Fietsen in Nunspeet in brand. Bij deze grote brand kwamen schadelijke stoffen vrij, waardoor bijna driehonderd omwonenden tijdelijk hun huis moesten verlaten. In de loods lagen zeker 6.000 accu’s voor elektrische fietsen opgeslagenBrandende accu’s zijn altijd gevaarlijk en bovendien lastig te blussen. De hulpdiensten hadden er hun handen vol aan. De oorzaak van de brand was niet meer te achterhalen.

Stella moet onderzoek naar brand betalen

Fietsenfabrikant Stella moet zelf het bodemonderzoek betalen waaruit moet blijken of de grond onder en rondom het brandpand in Nunspeet vervuild is. De gemeente Nunspeet heeft juridisch laten onderzoeken wie er verantwoordelijk is voor het onderzoek en wie daartoe opdracht moet geven. Volgens een woordvoerder van de gemeente kan Stella daartoe verplicht worden, maar dat dwang niet nodig is omdat Stella voelt zich verantwoordelijk voelt voor deze stap. Afgelopen maandag is begonnen met het slopen van de restanten van het pand.

Geen regelgeving

Vanuit de overheid bestaat nog geen regelgeving voor de opslag van accu’s, het is daarom van belang dat retailers zelf initiatief nemen om risico’s die bij het bewaren van accu’s komen kijken te verminderen.

Er is wel een EU-norm die eind 2016 is neergezet (zie kader in het expertartikel: beschadigde accu’s, hoe ga je daarmee om?). Doel is de veiligheid van fietsaccu’s te garanderen. De roep om deze norm werd steeds sterker, omdat een fietsaccu een heel andere behandeling heeft dan bijvoorbeeld aan autoaccu. Want in tegenstelling tot accu’s in auto’s, zijn fietsaccu’s makkelijk toegankelijk van buitenaf. Bovendien zijn de meeste accu’s uitneembaar. De norm, EN 50604-1:2016 (te bestellen bij NEN voor € 73,40), is van toepassing op lithium-ion accu’s. Deze accu’s zijn veruit het meest gespecificeerd bij elektrische fietsen. De norm geeft de richtlijnen om te zorgen dat fietsaccu’s beveiligd zijn tegen: Overlading , Diepteontlading, Kortsluiting, Extreem hoge temperatuur, Trillingen, en overige informatie.

Lees ook
Grote uitslaande brand bij Stella Fietsen
Stella Fietsen komt weg met ‘stevig gesprek’ na brand
Beschadigde accu’s: hoe ga je daarmee om?

Reageer op dit artikel