nieuws

Flyer viert 15-jarig bestaan in de Benelux

Elektrische fietsen 561

In 2019 is Flyer 15 jaar verkrijgbaar in de Benelux. Vanaf deze maand staat het merk daar maandelijks bij stil met onder meer win-acties via social media. Tim de Rooij, general manager van Flyer Benelux, vertelt over de oorsprong van het Zwitserse merk dat vanaf 1995 op de markt is.

Flyer viert 15-jarig bestaan in de Benelux
Flyer Gotour5. Foto Flyer

Tim de Rooij van Flyer Benelux: “Flyer is een van de eerste fietsfabrikanten die met een e-bike met middenmotor kwam en daarbij ook een eigen framedesign presenteerde. Elders in de markt zag je dat merken kozen voor e-bikes met naafmotoren, omdat ze al veel langer ‘normale’ fietsen maakten. De standaard frames werden zonder al te veel veranderingen met een voor- of achterwielmotor uitgerust.”

Pure e-bike fabrikant

Volgens De Rooij is Flyer vanaf de oorsprong in 1995 een pure e-bike fabrikant. “De oprichter geloofde in zijn ontwerpen en heeft geheel volgens eigen filosofie een draai aan de ontwikkeling gegeven. Van meet af aan zijn Flyer fietsen bedoeld als e-bikes; niet als fietsen met daaraan gekoppeld een motor. Kijk nu naar de markt: er komen steeds meer e-bike specifieke frames op de markt. En de middenmotor waarop Flyer van begin af aan heeft ingezet, is nu de meest gekozen ondersteuning. ”

Typisch Flyer

Vanaf het begin waren de frames in geborsteld zilver kenmerkend voor Flyer. “Jarenlang waren onze fietsen alleen in die kleur verkrijgbaar. In Zwitserland vond men het opvallend en afwijkend van wat andere merken deden. Het was bovendien een schoon ontwerp. Later is Flyer daarvan afgestapt, omdat de consument nou eenmaal graag iets te kiezen heeft”, geeft De Rooij aan.

Aanpassing bijtellingsregels

Tim de Rooij geeft aan dat Flyer blij is met de bijtellingsregeling: “We zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is en dat het kabinet de regels voor het privégebruik van een zakelijke e-bike vereenvoudigt. Het percentage van 7 procent doet recht aan de positieve effecten van fietsen op de gezondheid, het milieu en de verkeersdoorstroming. Tegelijkertijd verbaas ik me soms wel als ik naar het complete plaatje kijk. Zet de elektrische fiets naast de elektrische auto; dan heeft de elektrische fiets meer voordelen: files blijven uit, mensen zijn in beweging. Het valt op dat de bijtelling voor de 100 procent elektrische auto nog altijd in de bijtellingscategorie voor 4 procent valt. We zijn een echt fietsland. Nergens anders ter wereld gaat de ministerraad fietsend naar het werk. Maar als het om verdere fietsstimulering gaat, kunnen we best nog eens leren van de landen om ons heen.”

Flyer in de toekomst

Op de vraag waar Flyer de komende 15 jaar heen wil, antwoordt De Rooij: “We zitten boven op de markt en zien heel goed hoe deze zich ontwikkelt. Verdere verjonging is een duidelijke trend. Als je de oude C&T-series vergelijkt met de Upstreet5 of Gotour6 van nu, dan zie je welke stappen we door de jaren heen al hebben gezet: andere designs, andere kleuren, een andere ontwerpfilosofie. De fietsen van nu zijn veel ‘jeugdiger’, maar de kwaliteit is gelijk. Een andere ontwikkeling is de grotere behoefte aan fietsen die passen in de dagelijkse levensstijl. Vroeger zag je dat de fiets vooral voor recreatieve doeleinden werd ingezet, maar nu is het gebruik multifunctioneel: de kinderen worden per fiets naar school gebracht, overdag rijd je ermee naar het werk, ’s avonds ga je ermee naar het café. Al die doelgroepen bedienen we nu al, maar dat willen we nog beter doen.”

Foto's

Reageer op dit artikel