nieuws

Specialized Turbo Levo FSR legt lat op alle fronten hoger

Elektrische fietsen 906

Specialized lanceert de nieuwe Turbo Levo FSR. Deze full-suspension elektrische MTB is compleet nieuw ontworpen en legt volgens Specialized de lat op alle fronten hoger: meer stijfheid, een betere gewichtsverdeling, meer vermogen, grotere reikwijdte en een fors lager gewicht.

Specialized Turbo Levo FSR legt lat op alle fronten hoger

De ontwikkeling van de nieuwe Specialized Turbo Levo FSR begon met het ontwerpen van een heel nieuw frame. Dat frame moest de basis vormen voor een extreem lichtvoetige fiets. Daarbij is Specialized uitgegaan van zijn Stumpjumper. Echter is het frame van de Turbo Levo slanker, stijver en lichter. “Dat maakt de Levo makkelijker te manoeuvreren in technisch uitdagend terrein. Daarnaast hebben we de gewichtsverdeling geoptimaliseerd, voor een lager zwaartepunt. Dat geeft de fiets een lichtvoetiger en tegelijk stabieler karakter, waarbij hij steviger geworteld voelt”, zegt de fabrikant.

Specialized lanceert de nieuwe Turbo Levo FSR. Deze full-suspension elektrische MTB is compleet nieuw ontworpen en legt volgens Specialized de lat op alle fronten hoger: meer stijfheid, een betere gewichtsverdeling, meer vermogen, grotere reikwijdte en een fors lager gewicht. Het ontwerp met zijarm verbindt alle 3 de montagepunten van de achterbrug en schokdemper met het frame. Daarmee wordt fors meer stijfheid bereikt. Ook zorgt het voor beter rijgedrag in hobbelig terrein. “We hebben de ‘flex’ of beweging in het frame geminimaliseerd wanneer de schokdemping achter actief is. Dat zorgt voor een preciezere handling in lastig terrein”, zegt Specialized.

Nieuwe Specialized 2.1 krachtbron

Daarbovenop heeft de fabrikant waar mogelijk bespaard op gewicht. Bijvoorbeeld bij de krachtbron. Dat is een nieuw ontwikkelde en extreem potente Specialized 2.1-motor. Dankzij de magnesium behuizing is deze 400 gram lichter. En door de wijze van monteren, direct op het frame, wordt volgens Specialized nog eens 400 gram bespaard. Daar stopt het overigens niet. “Ons nieuwe carbon S-Works frame is weer 800 gram lichter. En, misschien nog indrukwekkender, ons nieuwe aluminium Levo-frame weegt minder dan het oorspronkelijke full-carbon S-Works Turbo Levo frame”, zegt Specialized. Aldus durft de fabrikant wel te claimen dat ze waarschijnlijk ‘de lichtste full suspension e-mountainbike ooit’ gebouwd hebben.

De Levo is wat Specialized noemt een ‘progressieve’ trailfiets, met een vergroot bereik en laag zwaartepunt. De balhoofdhoek werd wat afgevlakt en de zadelhoek juist wat steiler, voor meer vertrouwen tijdens afdalingen en meer efficiëntie tijdens klimmen.

Progressieve schokdemping

De schokdemping is minutieus afgesteld. Het eerste deel van de demperslag is afgestemd op soepel afvlakken van kleine hobbels en oneffenheden. Het midden van de demperslag is afgesteld om je bij afdalingen een zeker gevoel van ondersteuning te geven, waarbij je je voeten echt in het pad kunt ‘duwen’. Die extra demperstijfheid in het midden van de slag maakt klimmen ook makkelijker. Immers voorkomt het dat de fiets in zijn achtervering duikt bij gewichtsverplaatsing van voor naar achter.

De schokdemping biedt in totaal 150 mm ‘travel’, genoeg voor serieuze springen. Vanzelfsprekend is de demping op elke uitvoering van de Levo (S-Works, Expert, Comp Carbon, Comp, Turbo Levo) anders afgesteld om perfect aan te sluiten op de afzonderlijke specificaties. Specialized noemt dat Rx Tune.

560 Watt en 90 Nm koppel

Ook volledig nieuw is de motor: de Specialized 2.1 motor in een magnesium behuizing. Als gezegd fors lichter, maar ook 15% kleiner dan zijn voorganger. Ondertussen is hij ook stiller en sterker. De krachtbron levert 560 Watt en 90 Nm koppel. Hij is riemaangedreven en heeft een ingebouwde snelheidsmeter en vermogensmeter. Door de snelheid en de kracht die uitgeoefend wordt op de pedalen voortdurend te meten, kan de vermogensafgifte heel nauwkeurig bepaald worden. “Aan de software is jaren gewerkt. Het resultaat is een extreem soepele en natuurlijk aanvoelende vermogensafgifte”, zegt Specialized.

40% meer batterijcapaciteit

Specialized lanceert de nieuwe Turbo Levo FSR. Deze full-suspension elektrische MTB is compleet nieuw ontworpen en legt volgens Specialized de lat op alle fronten hoger: meer stijfheid, een betere gewichtsverdeling, meer vermogen, grotere reikwijdte en een fors lager gewicht. De batterijcapaciteit is met 40% toegenomen (700 Wattuur op de S-Works en Expert Carbon-modellen). Ondertussen huist dat in een flink afgeslankte downtube. De accu is goed beschermd door een degelijke behuizing, en de cellen zijn zo geplaatst dat ze weer bijdragen aan een goede gewichtsverdeling. Met het Battery Management System (BMS) wordt de accu beschermd tegen overladen of te lage spanning, waardoor de levensduur geoptimaliseerd wordt.

Specialized zegt dat een batterijlading, afhankelijk van het terrein, goed is voor 1 tot 5 uur ondersteuning. Hoe lang precies, kun je onderweg nauwlettend in de gaten houden met Smart Control. De status van de accu kun je ook monitoren met de nieuwe Turbo Connect Unit en de optionele Turbo Connect Display voor op het stuur.

Motorkarakteristiek aanpassen

Die genoemde Turbo Connect Unit vind je in de bovenbuis van het frame. Dit systeem verbindt de fiets middels ANT+ en Bluetooth met de buitenwereld, en met de Mission Control app van Specialized. Die app is weer uitgebreid: je kunt er nu ook de motorkarakteristiek mee aanpassen, je vermogensverbruik meten, je bereik optimaliseren, basisdiagnoses stellen en ritten opslaan of uploaden. Nieuw in de app is ook Shuttle Mode, voor maximale boost tijdens een klim.

Prijzen Specialized Levo

  • Levo FSR Men SW Carbon 29: € 10.999,-
  • Levo FSR Men Expert Carbon 29: € 7.999,-
  • Levo FSR Men Comp Carbon 29 : € 6.799,-
  • Levo FSR Men Comp 29: € 5.699,-
  • Levo FSR Men 29: € 4.499,-
  • Levo FSR WMN Comp 29: € 5.699,-
  • Levo FSR WMN 29: € 4.499,-
Reageer op dit artikel