nieuws

Primeur: elektrische cargobike Gazelle

Elektrische fietsen 5296

Tijdens de IAA in Hannover presenteert Gazelle met de D10 e-cargo de ideale pakketbezorger. Met de D10 springt Gazelle in op de vraag naar slimme, snelle, groene en (kosten)efficiënte transportoplossingen voor binnenstedelijke gebieden. De IAA staat bekend als ‘s werelds meest vooraanstaande internationale transportbeurs.

Primeur: elektrische cargobike Gazelle
Gazelle presenteert op de IAA HAnnover (20-27 september 2018) de D10 e-cargo pakketbezorger. Foto Gazelle

De D10 maakt deel uit van een bredere visie van de ontwikkelingspartners in het kader van MaaS; mobility as a service’ en zero emission stadslogistiek. Gazelle werkt hierin samen met DOCKR en Aluca. Met als doel het schoner, veiliger, bereikbaarder en duurzamer maken van steden.

Last mile oplossing

De D10 e-cargo is bij uitstek geschikt voor de ‘last mile’ aflevering van onder meer pakketten en (gekoelde) etenswaren in verstedelijkte gebieden. Dankzij de wendbaarheid heeft de D10 geen last heeft van opstoppingen. Het LEV is toegelaten op fietspaden en kan zelfs op stoepen komen. En is dus overal te parkeren. Bovendien is de e-cargobike welkom in elke milieuzone.

Accu met 1.000Wh capaciteit

De Gazelle D10 is een e-cargo fiets met elektrische trapondersteuning. Hij biedt plaats aan maximaal twee standaard bagageboxen met Euro Pallet-afmetingen (1.200 x 800 x 1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De trapondersteuning van de D10 is elektrisch en lokaal emissievrij door middel van een 250W Bosch Performance CX-motor in combinatie met een batterij met een capaciteit van 1.000Wh. Met de ondersteuning is een maximumsnelheid van 25 km/u te halen. De ondersteuning zorgt ervoor dat de D10 zelfs met zware belading eenvoudig en vlot door het verkeer beweegt. Ook dit draagt bij aan de snelheid van de transportdienst. Voor de D10 is geen kenteken vereist.

De Gazelle D10 e-cargobike is welkom in elke milieuzone

Met Boxz-concept snel lading wisselen

In binnensteden is met name de overslag van grote naar compacte transportmiddelen uitdagend. Het Boxz concept van de D10 is bij uitstek geschikt om op een gestandaardiseerde manier goederen uit te wisselen van truck, naar bestelauto en vervolgens probleemloos naar de D10 e-cargo bike. Slim, snel en flexibel wisselen zijn hierdoor gegarandeerd. Aluca – specialist in inrichting van bedrijfswagentoepassingen – heeft het Boxz-concept ontwikkeld. Het uitgangspunt daarbij is een bagagebox met Euro Pallet-afmetingen (1.200x800x1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg.

1 of 2 boxen

De transportfiets heeft standaard plaats voor één box (D10) en zelfs twee (D20) in combinatie met een aanhanger. Het Boxz-concept heeft diverse voordelen. Zo zijn de bagageboxen vanaf zowel de linker- als rechterzijde van de fiets eenvoudig te monteren met een standaard railsysteem en daarmee zeer geschikt voor ‘easy cross docking’. Dat betekent dat de boxen in elke fase van het logistieke proces uitermate eenvoudig zijn te gebruiken: vanaf het logistieke centrum via vrachtwagen en/of bestelbus naar de D10.

Leverbaar vanaf medio 2019

De wereldprimeur van de Gazelle D10 is voorbehouden aan de IAA in Hannover (20-27 september 2018) en wordt gepresenteerd op de stand van Aluca, nummer C57 in Hal 13. Naar verwachting komt de Gazelle D10 e-cargo, die in de Gazelle-fabriek in Dieren geproduceerd gaat worden, medio 2019 op de markt. Dit najaar start Gazelle in samenwerking met PostNL de eerste pilots in Amsterdam.

Foto's

Reageer op dit artikel