nieuws

Jan de Jong gangmaker achter high end merk Elon

Elektrische fietsen 1282

Niet te missen op de Vélovak: de stand van het nieuwe high end elektrische fietsen merk Elon. ‘Good old’ Jan de Jong ontwikkelde het merk in samenspraak met E-Wheels, bekend van Keola en VanDijck. De elektrische fietsen van Elon worden afgemonteerd met toponderdelen en via een exclusief dealernetwerk in de markt gezet.

Jan de Jong gangmaker achter high end merk Elon
Jan de Jong introduceerde op de Vélovak het nieuwe e-bike merk Elon. Foto Tweewieler

Jan de Jong is geen onbekende in de branche. Hij was eerder werkzaam voor KOGA en Multicycle. Toen hij door E-Wheels Studio werd benaderd om zelfstandig een topmerk te ontwikkelen en in de markt te zetten, aarzelde hij geen moment: “Elon is gepositioneerd in de top en voert alleen elektrische fietsen. De naam is een afkorting van elektron, het kleine balletje aan de zijkant van het logo.”

Toponderdelen

“Elon biedt e-bikes in drie duidelijk gepositioneerde segmenten”; gaat De Jong verder. “De modellen zijn afgemonteerd met een crème de la crème aan onderdelen waarbij ook weer duidelijke keuzes gemaakt zijn. Bijvoorbeeld de keus voor ‘volledig’ Shimano, op twee modellen na. In samenwerking met Shimano is een prachtige promotieanimatie ontwikkeld. Deze nauwe samenwerking geldt voor alle leveranciers van Elon, ze hebben allemaal hun commitment gegeven om Elon met kracht in de markt te zetten.”

Collectie Elon

Het merk is inmiddels wereldwijd geregistreerd. Dat zegt wat over de ambities die E-Wheels met het merk heeft. Volgens Jan de Jong waren de reacties van de bezoekers van Vélovak zeer positief. Hij wil zich niet uitlaten over het aantal inschrijvingen. De collectie van Elon bestaat uit 14 verschillende modellen met een prijs vanaf € 3.000,-. Alle e-bikes zijn voorzien van Shimano Steps en uitgevoerd met het nieuwe 6100 of 8000 systeem. Automatisch schakelen voert de hoofdmoot (Shimano D-i2) en alle modellen zijn voorzien van hydraulische discbrakes van hetzelfde merk.

Drie doelgroepen

“We doen geen concessies”, aldus De Jong. ”Zo zijn alle modellen ook voorzien van thru axles.” Daarbij zijn er veel modellen met Gates beltdrives. De modellen zijn ingedeeld in drie doelgroepen: mobility/city, comfort/tour en commuter/sport. De modellen zullen vanaf april 2019 leverbaar zijn.

Gender neutraal

Elon werkt niet met dames en heren modellen: “We hebben gekozen voor gender neutrale frames. Wij ontwikkelen elektrische fietsen, geen fietsen. In het mobility segment hebben we drie modellen voor een doelgroep die wellicht iets minder mobiel is of voor mensen die gewoon houden van extra comfort. De frames zijn voorzien van een extra lage instap. We zien dat mensen steeds ouder worden. Boven de 70 jaar worden de meeste mensen misschien wat strammer, maar deze doelgroep wil wel graag blijven fietsen. Voor die groep bieden we een fiets met extra lage instap maar met een zeer sportieve uitstraling.”

PC Hoofdstraat fiets

Een ander opvallend model op de stand van Elon was de ‘PC Hoofdstraat-fiets’ zoals Jan de Jong deze noemt: een compacte e-bikes met 20 inch wielen en afgemonteerd met Di2 en beltdrive. Naar verwachting worden dergelijke compacte e-bikes in de toekomst zeer gewild in stedelijke gebieden.

Ook op VéloVak 2019

Tot slot prijst De Jong de organisatie van de beurs: ”Ik heb de Vélovak als gezellig en informerend ervaren. De beurs heeft zeker een toegevoegde waarde voor de tweewielerspecialist. Wij hebben ons plaatsje voor volgend jaar alvast gereserveerd.”

Reageer op dit artikel