nieuws

E-bike bezitters geven hun elektrische fiets een 8,2

Elektrische fietsen 2173

Uit onderzoek van Univé blijkt dat bezitters van een e-bike zeer tevreden zijn over hun elektrische fiets: ze beoordelen deze met gemiddeld een 8,2. Mensen met een e-bike zijn in de afgelopen twee jaar meer gaan fietsen, mensen die geen elektrische fietsen bezitten juist minder.

E-bike bezitters geven hun elektrische fiets een 8,2

Het percentage e-bike bezitters dat minimaal een aantal keer per week fietst was in 2016 71%, in 2018 is dit gestegen naar 78%. De niet-bezitters gingen van 57% naar 52%. Het imago dat een elektrische fiets vooral voor ouderen is, wordt in 2018 duidelijk minder vaak genoemd en ging van 13 procent in 2016 naar slechts 8 procent in 2018. Van de elektrische fietsen is in 2018 slechts 3% een speed pedelec.

1 op de 5 e-bike bezitters

De aanschafprijs blijft net als in 2016 de meest gegeven reden (52%) om geen elektrische fiets aan te schaffen (in 2016 was dat 48%). Volgens het onderzoek bezit  1 op de 5 Nederlanders een e-bike, in 2016 was dit nog 1 op de 6. GfK deed in opdracht van Univé een onderzoek onder 1.000 respondenten (in 2016 1.110 respondenten).

Elektrische fiets gevaarlijk?

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders de e-bike als onveilig zien. Het percentage Nederlanders dat de e-bike als gevaarlijk vervoermiddel ziet, is gestegen van 31% in 2016 naar 37% nu. Dat is ook te merken aan de toenemende roep om maatregelen voor e-bikes ter verbetering van de verkeersveiligheid.

Verbetering verkeersveiligheid

Op de vraag aan welke maatregelen men dan behoefte heeft, geeft bijna een kwart aan behoefte te hebben aan hoge snelheidsfietspaden, 16% heeft behoefte aan een opgedragen maximum snelheid, 14% heeft behoefte aan zijspiegels en 1 op de 10 bezitters van elektrische fietsen heeft behoefte aan een helm.

Aantal fietsverzekeringen gestegen

Dat de e-bike in populariteit stijgt, ziet Univé ook terug in de toename van het aantal verzekeringen. In 2017 steeg het aantal fietsverzekeringen met 20%, waarvan 60% werd afgesloten voor een e-bike. Maar ook de schadelast stijgt.

Ruim de helft schadegevallen voor e-bike

Van de gemelde schadegevallen in 2017 heeft 56% betrekking op een e-bike. Etienne de Cooker, directeur Schade bij Coöperatie Univé: “Hierbij gaat het vooral om diefstal, schade aan de fiets of pechhulp. Daarnaast zien we een stijging in het aantal letselschades. Dat laatste is zorgelijk. Het Centraal Bureau voor de Statistiek liet eerder dit jaar weten dat er in 2017 voor het eerst meer dodelijke ongelukken met fietsers waren dan met automobilisten. In voorlichting moeten we mensen meer bewustmaken van de risico’s.”

Smartbike interessant maar onbekend

Voor het eerst is er dit jaar gekeken naar de populariteit van de smartbike: een fiets met een chip die in verbinding staat met een mobiele telefoon. Etienne de Cooker: “De smartbike is een interessante ontwikkeling en maakt het stelen van een fiets een stuk ingewikkelder. We willen graag weten hoe hier door de gebruiker naar wordt gekeken.” Een groot deel (83%) van de ondervraagden is niet of nauwelijks bekend met de smartbike. De helft heeft er nog nooit van gehoord en 33% weet niet precies wat een smartbike inhoudt. Na uitleg vindt 62% de smartbike een interessant vervoermiddel.

Track & Trace functie

Met name functies als Track & Trace, het vinden van een oplaadpunt en het vergrendelen van de fiets via een app spreken de ondervraagden aan als het gaat om de smartbike. De zogenaamde ‘vliegtuigmodus’ waarbij appen en bellen tijdens het fietsen is uitgeschakeld, vindt 10% van de ondervraagden interessant.

E-bike voor woon-werkverkeer

In 2016 viel op dat de e-bike aantrekkelijker werd en vooral de e-bike van de zaak interessant was voor woon-werkverkeer. In 2018 is de populariteit van de e-bike voor woon-werkverkeer gelijk gebleven. Nog steeds is 1 op de 3 Nederlanders bereid met een e-bike van de zaak naar het werk te fietsen. Wanneer de afstand van huis naar werk minder is dan 25 kilometer loopt dit percentage op tot 49%, tegen 47% in 2016. Tot slot is in 2018 de interesse in het leasen van een e-bike met 3% toegenomen tot 12%. Ook het bedrag dat men hiervoor over heeft is gestegen.

Lees ook:

 

 

 

Reageer op dit artikel