nieuws

Goedkopere middenmotor van Bosch

Elektrische fietsen 449

Goedkopere middenmotor van Bosch
Bosch presenteert op de 30e Taipei International Cycle Show een middenmotor voor de lagere prijsklasse e-bikes (vanaf 1.300 euro). Foto redactie Bike Europe

Nieuwe e-bike (midden)motoren, nieuwe fabrikanten van e-bike-aandrijfsystemen, nieuwe, speciaal op e-bike gerichte onderdelen; dit alles was te zien op de 30e Taipei Cycle Show. Wat van dit alles de markt in 2018 het meest in beweging zal brengen is wat op de show bekend werd van Bosch.

Bosch, Europa’s grootste fabrikant van aandrijfsystemen, komt met een middenmotor voor de lagere prijsklassen. E-bikes, voorzien van dit nieuwe Bosch-systeem hebben een (advies) verkoopprijs van 1.300 tot 1.500 euro. De model 2018 ‘Active Line Plus Generation 3’ middenmotor zet nieuwe prijspunten in Europa’s e-bikemarkt.

Nieuw prijspunt e-bikes dankzij Bosch

Op dit moment geldt een adviesprijs van rond de 1.299 euro voor elektrische fietsen uitgerust met voorwielnaafmotoren. Met het nieuwe Bosch-systeem ziet het er naar uit, dat de aangekondigde prijsklasse het startpunt wordt voor modellen met middenmotor. Bosch heeft zijn Generation 3 motor al eerder aan fabrikanten gepresenteerd. Op de Taipei Cycle werden de eerste onderdelen getoond die te combineren zijn met dit nieuwe aandrijfsysteem.

 En ook dankzij Dapu

Een andere nieuwe middenmotor, en een die opvalt vanwege het formaat, werd gepresenteerd door Dapu. Compact – voor een eenvoudiger en betere integratie in het frame – en lichter in gewicht, met de < 3,5 kg. wegende nieuwe 250W motor. De Dapu-motor levert een forse 80Nm en is geschikt voor trapondersteuning tot 25 à 30 km/u. 

Bafang nieuwe middenmotor

Ook Bafang toonde een nieuwe middenmotor op de show. De motor is gericht op e-MTBs, maar kan in elke e-bikecategorie, inclusief speed pedelecs, toegepast worden. Daarvoor levert het een nominale kracht van 1.00W en een maximum koppel van wel 160Nm.

Bafang start eigen accuproductie

Meer nieuws van Bafang is, dat de fabrikant van aandrijfsystemen, ook batterijen gaat produceren. Het bedrijf maakte een initiële investering van 11,2 miljoen euro bekend, om een eigen batterij-ontwikkeling en een geautomatiseerde productiefaciliteit op weg te helpen. “Partners in de fietsfabricage geven tegenwoordig de voorkeur aan complete systeemoplossingen,” zei Jack Brandsen, Algemeen Directeur van Bafang Europa. “Het werd van cruciaal belang deze optie ook aan te bieden, naast de flexibele benadering die Bafang al levert.” 

Reageer op dit artikel