blog

DESIGN: Spock, de nieuwe elektrische Mobike

Elektrische fietsen 874

De fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars continu inspireren. Ontwerper Peter van der Veer geeft in de Design-column zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. In deze column: Spock, de nieuwe elektrische Mobike.

DESIGN: Spock, de nieuwe elektrische Mobike

Mobike is een van de grootste, zo niet de grootste, Chinese aanbieder van deelfietsen. Het bedrijf is pas drie jaar oud en werd dit voorjaar voor 2,7 miljard (!) dollar verkocht aan Meituan Dianping, de grootste aanbieder van on demand-diensten in China.

Deelfietssystemen zonder vaste opstelplaatsen slechte naam

De deelfietssystemen die zonder vaste opstelplaatsen werken, hebben een slechte naam gekregen doordat de fietsen vaak massaal op willekeurige plaatsen werden gedropt en daar voor behoorlijke overlast zorgen. Ook heeft de extreme groei van het aantal deelfietsen (alleen Mobike heeft er al enkele honderdduizenden, goed voor 30 miljoen ritten per dag) ontwrichtend gewerkt op de productiecapaciteit van veel Chinese fietsfabrieken. Die konden de vraag van hun gewone klanten er eigenlijk niet meer bij hebben.

Mobike en Springtime

Mobike is zich ervan bewust dat ze hun gebruikers tot goed fiets- en vooral parkeergedrag moeten aansporen. Daarom heeft Mobike een puntensysteem ingesteld, waarin goed gedrag wordt beloond. Slecht gedrag leidt tot hogere huurkosten. Opmerkelijk is dat Mobike voor het ontwerpen van de nieuwe loot aan haar verhuursysteem, de elektrische fiets, terechtkwam bij het Amsterdamse ontwerpbureau Springtime. Die hebben er een mooi, strak ontwerp gemaakt.

Gebruiker helder voor ogen

Het model is ontwikkeld met de gebruiker helder voor ogen; het zadel kan met één hand eenvoudig versteld worden, je telefoon klikt veilig in een houder om te gebruiken voor navigatie. De fiets nodigt uit tot gebruik en schrikt niet af door techniek. Alle bedrading en bekabeling zijn weggewerkt. Een zachte kunststof schil accentueert de ‘cockpit’ en schermt de gebruiker af van mechaniek en elektrische systemen.

De hybride uitstraling (tussen fiets en scooter in) in combinatie met de vol-elektrische aandrijfoptie maken de fiets ook interessant voor gebruikers zonder veel fietservaring.

Eerst alleen in China

Het team dat hiervoor verantwoordelijk was, bestaat uit Marcel Schreuder, John Kock, Niels Caris, en Ugo Guérineau. Mobike zal dit model in eerste instantie alleen in China introduceren. Later zal het ook in de rest van de wereld worden uitgerold. De afgelopen maand kreeg Springtime er alvast de GIO (goed industrieel erkenning) award voor.

Reageer op dit artikel