blog

DESIGN e-Cargo bike wereldprimeur van Volkswagen

Elektrische fietsen 1308

De fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars continu inspireren. Ontwerper Peter van der Veer geeft in de Design-column zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. In deze column staat de eerste elektrische vrachtfiets van autofabrikant Volkswagen centraal, de e-Cargo bike.

DESIGN e-Cargo bike wereldprimeur van Volkswagen
Tijdens de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover presenteerde Volkswagen zijn eerste elektrische vrachtfiets, de VW e-Cargo. Foto IAA

Tijdens de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover presenteerde Volkswagen haar eerste elektrische vrachtfiets, e-cargo. Met deze fiets mikt Volkswagen op de ‘last mile’ bezorger die efficiënt pakketten in dicht bevolkte gebieden moet rondbrengen. De e-cargo krijgt een elektrisch ondersteuningsvermogen van 250 Watt (48 Volt) dat tot 25 km/uur actief is en daarmee is het dus een gewone e-bike. De accu levert 500Wh.

Laadvermogen e-Cargo bike ruim 200 kilogram

Het laadvermogen is 210 kg, inclusief de berijder. Voor het laadplatform kan een kist worden geleverd met een inhoud van 0,5 m3. Volkswagen heeft in de voorwielophanging een kanteltechniek toegepast die er voor moet zorgen dat de lading in bochten niet om kan vallen. Het is de bedoeling om deze fiets bij de Volkswagen Bedrijfsvoertuigenfabriek in Hannover in 2019 in productie te nemen.

Bij de e-Cargo bike klopt alles

De vormgeving van de e-Cargo bike springt er naar mijn mening positief uit. Vaak zijn de fietsontwerpen van auto designers minder realistisch of klopt de ergonomie niet echt. Bij deze fiets lijkt dat allemaal goed voor elkaar en is het echt een kekke cargo fiets geworden. De laadcapaciteit in volume valt wel wat tegen. Het lijkt me wenselijk dat Volkswagen snel ook met grotere modellen gaat komen. De prijs is helaas nog niet bekendgemaakt.

Onlangs presenteerde Gazelle zijn primeur op het gebied van elektrische cargo bikes.

Lees het complete verslag van de IAA Nutzfahrzeuge in Tweewieler magazine oktober 2018 of in het Tweewieler Digitale Magazine.

Reageer op dit artikel