blog

BLOG E-bike niet gevaarlijker dan gewone fiets

Elektrische fietsen 1006

Nederlanders willen graag wat te zeuren hebben. Ze zoeken daarvoor meestal een collectief slachtoffer. Het lijkt erop dat, met de snel toenemende populariteit van de elektrische fiets, deze tot ‘nationaal pispaaltje’ is verworden. Maar er zijn ook tegengeluiden.

BLOG E-bike niet gevaarlijker dan gewone fiets
Gecorrigeerd voor leeftijd en aantal kilometers blijkt de e-bike niet gevaarlijker dan een gewone fiets. Foto Shutterstock

Veel mensen denken dat op een e-bike fietsen gevaarlijker is dan op een gewone fiets. Online kom ik regelmatig een zinsnede tegen als:

‘Gebroken door elektrische fiets. Nog geen centimeter gereden en de fiets (met voorwielmotor) raakte uit balans en ik viel om. Resultaat: gebroken ribben.’

Of deze: ‘Arts komt om het leven door val met e-bike’ (met een fotootje van een jonge vrouwelijke dokter erbij).

Gelukkig zijn er ook tegengeluiden te horen (zoals het hoort bij een collectieve opwinding over een bepaald onderwerp). Uit onderzoek concludeerde VeiligheidNL dat fietsen op een e-bike niet gevaarlijker is dan op een normale fiets.

Uit het bericht: ‘Fietsen op een e-bike is lang niet zo gevaarlijk als tot heden werd aangenomen. Het risico om als elektrische fietser in het ziekenhuis te belanden is net zo groot als de kans om als gewone fietser gewond te raken bij een ongeval.’ Die conclusie trekt VeiligheidNL nadat het in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onderzoek uitvoerde op basis van gegevens over fietsongevallen waarvoor behandeling op een Spoed Eisende Hulp (SEH)-afdeling nodig was.

Correctie op leeftijd en hoe ver men fietst

Mede-onderzoeker Paul Schepers van Rijkswaterstaat vertelt dat deze uitkomst best verrassend is. ‘Vier jaar geleden deed ik hetzelfde onderzoek en toen bleek nog dat elektrische fietsers meer risico liepen dan de mensen die echt zelf moeten trappen om vooruit te komen. We veronderstelden toen dat het grotere gewicht van het rijwiel leidde tot meer ongevallen. Maar inmiddels blijkt uit nieuw beschikbaar gekomen cijfers dat dit niet het geval is als je ongevalscijfers vergelijkt en corrigeert op zaken als leeftijd en hoe vaak en hoe ver men fietst’, meent Schepers.

Gelukkig maar dat de e-bike helemaal niet gevaarlijker is dan fietsen op een gewone fiets. Want de winst is groot, meer mensen die meer kilometers fietsen. Dat wil je liever niet ontmoedigen.

Reageer op dit artikel