blog

BLOG Wie vergoedt schade bij aanrijding met elektrische fietser?

Elektrische fietsen 1994

Platform Independer blogt over de schadevergoeding bij aanrijdingen met een elektrische fiets. Onlangs kwam namelijk in het nieuws dat fietsers bovenaan staan bij dodelijke verkeersongevallen. De toename van die dodelijke verkeersongevallen wordt toegeschreven aan de groeiende populariteit van de elektrische fiets. Maar hoe zit het met de schadevergoeding?

BLOG Wie vergoedt schade bij aanrijding met elektrische fietser?
De speed pedelec valt wettelijk gezien onder de bromfietsen. Daar geldt de wettelijke bescherming voor (elektrische) fietsers dus niet voor. Foto Shutterstock

Deze blog is aangeboden door Independer

Uit cijfers van het CBS blijkt dat een kwart van die verongelukte fietsers op een elektrische fiets reed. Omdat je als fietser of voetganger als zwakkere verkeersdeelnemer wordt gezien, word je wettelijk beschermd. Dat betekent dat automobilisten bij een aanrijding altijd de schade aan de fietser of voetganger moeten vergoeden. Maar geldt dit ook bij een aanrijding met een elektrische fietser?

Wettelijke bescherming

De wet (artikel 185 Wegenverkeerswet) bepaalt dat je als bestuurder van een motorvoertuig altijd risicoaansprakelijk bent en dus de schade aan de voetganger of fietser moet betalen. Die wet is er om zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen: als fietser of voetganger loop je nu eenmaal meer risico op zwaarder letsel door de massa van het motorvoertuig. Uitzondering is overmacht, maar dat wordt in de praktijk bijna nooit toegekend.

Speed pedelecs niet beschermd door wet

Om te bepalen wie er aansprakelijk is bij een ongeluk tussen een automobilist en elektrische fietser, wordt onderscheid gemaakt tussen de standaard elektrische fiets en de speed pedelec. De kenmerken van een speed pedelec zijn:

  • een gele kentekenplaat;
  • snelheid 45 km/u;
  • bromfietsrijbewijs verplicht;
  • achteruitkijkspiegel;
  • elektromotor met vermogen tussen de 250 en 4.000 watt.

Welke regels gelden er voor de speed pedelec?

  • 30 km/u op het bromfietspad binnen bebouwde kom;
  • 40 km/u op het bromfietspad buiten bebouwde kom;
  • 45 km/u op de rijbaan;
  • helm verplicht;
  • minimum leeftijd van 16 jaar;
  • verplichte WA-verzekering;
  • bromfietsrijbewijs verplicht.

Alles over de regels voor je speed pedelec vind je op de site van de overheid.

De speed pedelecs vallen wettelijk gezien onder de bromfietsen. Daar geldt deze beschermende wet dus niet voor.

Consequenties voor elektrische fietser

Dit heeft nogal wat consequenties voor de aansprakelijkheid van de e-biker. Want: ben je betrokken bij een aanrijding? En reed je op een speed pedelec? Dan word je als fietser niet gezien als zwakkere verkeersdeelnemer en val je wettelijk gezien onder de bromfietsen. In dat geval gelden voor jou dus dezelfde rechten en plichten als voor een automobilist.

Per situatie verschilt vergoeding

Alleen bij een standaard elektrische fiets krijg je ten minste 50% van de schade vergoed via de autoverzekering van de eigenaar van de auto. Hoeveel jij precies verschuldigd bent, verschilt per situatie en wordt bepaald door o.a. de schadepapieren, getuigen en ander bewijsmateriaal. Kinderen onder de 14 jaar krijgen altijd 100% van de schade vergoed via de autoverzekeraar van de automobilist.

Welke verzekering bij aanrijding elektrische fietser?

Als fietser. Een speed pedelec berijder is dus niet wettelijk beschermd. Omdat je wel een kwetsbare verkeersdeelnemer bent, ben je verplicht om een WA-verzekering voor je fiets af te sluiten. Voor een standaard elektrische fiets kun je je verzekeren met een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Als automobilist. De schade die je bij anderen veroorzaakt wordt gelukkig vergoed door je autoverzekering. Hierbij maakt het niet uit of je WA, beperkt casco of allrisk verzekerd bent. Is de fietser schuldig aan het ongeluk? Dan gaat dit bij de meeste verzekeraars niet ten koste van je schadevrije jaren. Als je als automobilist schuldig bent en je claimt de schade, val je vijf schadevrije jaren terug. Hierdoor daal je op de bonus-malusladder en krijg je minder no-claimkorting. De premie van je autoverzekering zal dus stijgen.

Schadebedrag hoog door dure auto-onderdelen en fietsen

Bij een aanrijding waar een elektrische fietser bij betrokken is, is de kans op letselschade groter. Fietsers zijn tenslotte erg kwetsbare verkeersdeelnemers. Letselschade is een dure schade: ook is de doorlooptijd hierbij vaak lang. Daarnaast hebben nieuwe auto’s en elektrische fietsen vaak dure onderdelen. Houd er dus rekening mee dat het schadebedrag (en de doorlooptijd) flink kan oplopen.

Reageer op dit artikel