artikel

Nieuwe Cannondale e-bikes: knipoog naar beach bike en Harley Davidson

Elektrische fietsen 2724

Nieuwe Cannondale e-bikes: knipoog naar beach bike en Harley Davidson

Het Amerikaanse Cannondale introduceerde op 25 en 26 oktober een aantal nieuwe E-bikes: de Treadwell Neo met de looks van een beach bike, de Tesora Neo die wordt bestempeld als de SUV onder de e-bikes en de Canvas Neo die doet denken aan een Harley Davidson.

De introductie van de nieuwe Cannondale-modellen vond plaats in Den Haag. Basis was Lola Bikes & Coffee. Juist, een echte koffie ‘hot spot’. Vanaf daar was een tocht uitgezet door de binnenstad van Den Haag en door Scheveningen. Met een lunch bij Mama Kelly. Wat deze bijzondere adresjes met E-bikes te maken hebben? Nou, het gaat Cannondale behalve om de fietsen ook om de beleving… Daarom was er onderweg ook een foto ‘contest’ en werd je enthousiast gemaakt om de fietsen op Instagram te zetten met hashtags. Naast enkele ‘gewone’ journalisten had Cannondale ook een aantal influencers uit binnen- en buitenland uitgenodigd. Die doorgaans niks met fietsen deden… Waarom? Juist, een nieuwe doelgroep aanboren.

Treadwell Neo: looks van een Amerikaanse beach bike

Nieuwe e-bike van Cannondale: de Treadwell Neo

Nieuwe e-bike van Cannondale: de Treadwell Neo

En dan nu de fietsen. Eerste nieuwkomer is de Treadwell Neo, een op een Amerikaanse ‘Beach Bike’ lijkende (E-)bike. Aluminium frame, een flink stuur, gebogen, een rekje voorop en een achterwielmotor van E-Motion. Niet super krachtig, wel ruim voldoende voor korte afstanden binnen en buiten de stad.
De Treadwell Neo is er in vier uitvoeringen, waaronder twee ‘kale’. Beide zijn verkrijgbaar in standaard en ‘remixte’. Remixte? Een mooi woord voor ‘lage instap’. Zo’n woord ‘remixte’ impliceert dan ook meteen dat we niet meer kunnen spreken van M of V. De basisprijs voor de Treadwell Neo is 1.999 euro, voor de Neo EQ (aangekleed) vraagt Cannondale 300 euro meer.

Tesoro Neo: SUV onder de e-bikes

Nieuwe e-bike van Cannondale: de Tesoro Neo

De nieuwe Cannondale Tesoro in remixte-uitvoering.

De Tesoro Neo bestempelt Cannondale als ‘de SUV onder de E-Bikes’. De fiets is voorzien van Bosch CX middenmotor, ingebouwde accu, 29 inch wielen met noppenbanden, Shimano-aandrijving, schijfremmen en verende voorvork. De bike is te koop in een ‘1’, ‘2’ en ‘3’ uitvoering. Prijzen gaan van 2.999 naar 3.999 euro. Ook hier de remixte frames.

 

 

Canvas Neo: Rugged Urban Machine

Dan de Canvas Neo. Deze is er als Neo 1 en 2 en allebei in standaard en ‘remixte’. Met typeringen als ‘Rugged Urban Machine’ en ‘carbonesc’ weet (of voel) je meteen dat we hier niet met ‘zomaar een E-bike’ van doen hebben. Het gaat Cannondale uiteraard om de producten, maar zeker ook om de beleving die je er ‘gratis’ bij krijgt.

Dit is duidelijk géén boodschappenfiets

Wij trapten een ronde op de Canvas Neo 1: een stevig aluminium frame met Bosch Performance Line CX 250W middenmotor, in de onderbuis ingebouwde Bosch PowerTube 500Wh accu en een rechte ‘oversized’ carbon voorvork. Verder: groot uitgevoerde schijfremmen, breed stuur en flinke ballonbanden (Schwalbe G-One Speed Performance, 29 x 2.35″). Verder weinig poespas: een mooi koplampje, geen slot, platte spatborden, derailleur op het achterwiel, minuscuul bagagerek waar je een tas aan kan hangen. Dit is duidelijk géén boodschappenfiets.

Denken aan een Harley Davidson

De nieuwe Cannondale Canvas Neo

Qua looks zie je bij de Canvas Neo gelijkenissen met een Amerikaanse Harley-motorfiets.

Als je op het zadel zit en je kijkt naar de bovenbuis oogt de Neo bijna als een Amerikaanse motorfiets. De mix van de krachtige CX motor, het brede stuur en het zeer stabiele onderstel maken dat je gevoel hebt dat je op een Harley zit: beetje cruisen door de stad, turboknop indrukken, een versnelling erbij van de 10 – ‘klak!’ – speed en het gas erop. Ehhh… trappen dus.
De Canvas Neo is een mooi fitnessapparaat. Toch is het ook wel hard werken; rechtdoor loopt de Neo als op rails, maar wil je een bocht in dan dien je het voorwiel (lees: de dikke band) wel stevig in te sturen. Na de bocht het stuur weer recht en gaan. Wij zouden het stuur iets inkorten; tenminste als je vooral ‘urban’ rijdt. Zo’n breed stuur is helemaal in bij MTB’s, maar in druk stadsverkeer zit je nogal wijd op de fiets.
De Neo 2 kost 3.399 euro, de Neo 1 die we reden 3.799 euro. Een flinke prijs. Maar je koopt net wat meer dan een gewone e-bike. Een stoer apparaat met goede en krachtige ondersteuning, betrouwbare motor van Bosch en een aankleding van de fiets met onderdelen die bij de omschrijving ‘Rugged Urban Machine’ passen.

Reageer op dit artikel