artikel

Brandveiligheidskast kopen? Doe je voordeel met deze gouden tips

Elektrische fietsen 2519

Brandveiligheidskast kopen? Doe je voordeel met deze gouden tips
Investeren in een accu-opslagkast is één. De discipline opbrengen om hem ook daadwerkelijk te gebruiken is twee, maar wel essentieel.

Steeds meer ondernemers overwegen de aanschaf van een brandveiligheidskast voor de opslag van lithium-ion e-bikeaccu’s. Ook al is het wettelijk gezien niet verplicht. Verstandig! Maar wat is een goede kast en aan welke eisen moet hij voldoen? Batterijspecialist Abner Abee geeft je een handvol gouden tips.

TIP 1
Formaat moet passen bij het doel van de kast

NIEUWSBRIEF elektrische fietsen

NIEUWSBRIEF elektrische fietsen

“Wat een goede en praktische veiligheidskast is, is voor iedere ondernemer en elk tweewielerbedrijf anders. De te kiezen grootte hangt mede af van het aantal accu’s dat je wilt opslaan.
Bekijk daarnaast waar je de kast voor wilt inzetten binnen je bedrijf. Er zijn namelijk kleinere kasten die als onderbouw onder een bureau of werkbank passen. Handig in het dagelijks gebruik, lekker dichtbij het werk. Tijdens het werk aan een fiets bijvoorbeeld kun je hier gemakkelijk accu’s inleggen en ook weer snel uithalen.
Maar in de handel zijn ook grotere kasten voor langdurige opslag van bijvoorbeeld de accu’s van reparatie- en gebruikte fietsen verkrijgbaar.”

TIP 2
Kies een échte accu-kast

Abner Abee van Battery Safety Solutions.

“Kies voor een kast die specifiek is gemaakt voor het opslaan van fietsaccu’s. Je hebt namelijk ook gemodificeerde kasten die er uit zien als heel normale ordnerkasten. Deze zijn eigenlijk gemaakt voor de opslag van zware chemicaliën. Als er rond zo’n kast brand is, blijft het binnen koel en kan de brand niet in de kast komen. Bij kasten voor e-bikeaccu’s is het precies andersom: het vuur ontstaat binnenin en mag net als de schadelijke gassen die bij de brand ontstaan niet naar buiten.”

Lees verder na het kader.

 

TIP 3
Een kast die snel naar buiten kan bij een calamiteit

“Ik zou een veiligheidskast met wieltjes en handvatten willen, zodat ik hem bij een calamiteit naar buiten kan duwen. Een kast kan de brand met negentig minuten vertragen, maar ik zou hem niet al brandend in de werkplaats willen hebben.”

“Daarom zou ik opteren voor een iets minder zware, explosievrije kast die gemakkelijk te verrijden is. En ook een met een intern blusmiddel. Dit zorgt ervoor dat de brand niet groter wordt.
Zware kasten met stevige wanden ter bescherming tegen de snel stijgende temperatuur kunnen vaak met een pompwagen of heftruck naar buiten worden gereden. Dit vraagt dus wel meer inspanning dan een kleinere kast met wieltjes.”

 

Lees verder na het kader.

Lithium-ion batterijen: extreem brandbaar goedje!

Er is een groot verschil tussen de alkalinebatterijen en lithium batterijen. Een gewone (alkaline)batterij krijg je niet in de fik; de zinkpoederpasta brandt namelijk lastig. Maar de lithium-ion batterij is wel zeer ontbrandbaar. Onder andere het aluminium in de lithium-cel zorgt voor een brand van wel 1.250 graden Celsius. Er is geen externe zuurstof nodig voor ontbranding.

Denk je (nog) dat het bij een lithium-ion accubrand wel losloopt? En dat je hem met je poederblusser wel uit krijgt? Bekijk dan het filmpje hieronder maar eens.

 

TIP 4
Kast met alarm

“Tijdens werktijd zijn er altijd mensen in de tweewielerzaak die de kast bij een calamiteit naar buiten kunnen duwen of hem snel met de pompwagen naar buiten kunnen trekken. Buiten werktijd liggen de kaarten anders op tafel. Daarom zijn er kasten met ingebouwde slimmigheden. Als de temperatuur in een kast te hoog oploopt, stelt de thermometer ín de kast dat gelijk vast. Die communiceert via een gsm-module met de ondernemer (of degene die bovenaan de bellijst staat). Deze wordt gelijk uit bed getrommeld. Ook is het mogelijk om het noodsignaal bij de hulpdiensten te laten landen, zodat er geen seconde verloren gaat.”

Lees verder na het kader.

Reparatie? Haal de accu van de fiets

Als consumenten met bijvoorbeeld een reparatieverzoek over de vloer komen, begin dan in ieder geval met de batterijtest. Laat ze de originele laders meenemen voor het geval de batterij moet worden opladen. Laat in afwachting van de reparatie de accu van de te repareren fiets er zeker niet op zitten. Berg de accu op in de veiligheidskast, zolang je niet aan de reparatie toekomt.
Ben je met de e-bike bezig, en zie je rook uit de accu komen? Werk de accu dan snel naar buiten. De calamiteit begint altijd met rookontwikkeling en warmte.

 

TIP 5
Wel of geen laadmogelijkheid

“Wil ik wel of geen oplaadmogelijkheid in de kast? Besef dat het opladen één van de gevarenmomenten is. Moet een kast toch een laadmogelijkheid hebben, kies dan voor een model of uitvoering met een kabeldoorvoer en een stekkerblok met smeltzekering. Bij brand smelt boven een bepaalde temperatuur de zekering en stopt het laden meteen. Omdat het laden warmte genereert, moet een kast met oplaadfunctie wel kunnen ventileren. Daarvoor moet zo’n kast een vlinderklep hebben, die afsluit bij een calamiteit. Een filter gaat eventuele verspreiding van gassen richting de werkplaats of het magazijn tegen.”

Lees verder na de foto.

Een brandveiligheidskast voor de opslag van lithium-ion accu’s moet goed afsluiten zodat warmte en gassen niet van binnen naar buiten kunnen.

TIP 6
Vertel de verzekering over je kast

“Ik zou de aanschaf van een brandveiligheidskast altijd communiceren met de verzekering. Leg aan de hand van je protocol – waarin je het bedrijfsproces bij calamiteiten hebt omschreven – uit wat je doet en wat je in huis hebt. Qua hardware zijn drie dingen belangrijk: een blusser, brandkast en tester. Toon aan dat je daarin hebt geadviseerd en dwing op die manier een korting op de premie af.”

 


Deze artikelen vind je vast ook interessant:

 

Reageer op dit artikel