artikel

Yamaha vernieuwt middenmotoren voor e-mtb en trekking

Elektrische fietsen 1039

Yamaha vernieuwt middenmotoren voor e-mtb en trekking

Yamaha zet hun jarenlange ervaring in de motorcross in bij de ontwikkeling van hun e-bike systemen. Met de twee nieuwe middenmotoren – de PW-ST voor sportieve trekking- en mountainbikes en het nieuwe topmodel PW-X2 voor hoogwaardige e-mtb’s – streeft Yamaha hun ontwikkelingsideaal ‘Eén zijn met de machine’ na.

De PW-X heeft een sterke reputatie op het gebied van vermogen en uithoudingsvermogen onder intensere rijomstandigheden. De bijgewerkte PW-X2 is volgens Yamaha de volgende stap naar een krachtige – en natuurlijke – ondersteuning onderweg. Met dezelfde technische gegevens (250 W nominaal vermogen, 80 Nm in ‘Extra Power’ -modus en 70 Nm koppel in High / STD / Eco / + Eco-modus), is de krachtopbrengst met de nieuwe PW-X2 50% hoger dan bij de voorganger.

Meerdere sensoren voor gevoeliger rijervaring

De ingenieurs en testrijders van Yamaha Motor hebben het Quad Sensor System en de Automatic Support Mode-technologieën, dat voor het eerst geïntroduceerd werd in hun line-up PW-TE-aandrijfsysteem in 2019, verfijnd. Met 4 sensoren en fijn afgestemde algoritmen voor de rijregeling, resulteert dit in een nog hogere gevoeligheid voor de input van de rijder. Het Quad-sensorsysteem gebruikt een hoeksensor om de klim- of daal-hoek van de fiets te detecteren, naast de bestaande rijsnelheid, crankrotatie en trapkoppelingssensoren.

Nieuwe PW-ST voor sportieve fietsen

Naast hun high end systeem heeft Yamaha Motor ook het runner-upsysteem aangepast. PW-ST is de nieuwe naam (volgens de PWseries SE) en aandrijfsysteem profiteert op dezelfde manier van de nieuwste technologieën als de PW- X2. De PWseries ST is uitgerust met het Quad-sensorsysteem, zodat het geoptimaliseerde ondersteuningsniveaus voor alle omstandigheden kan leveren, ondanks dat het systeem 100 gram minder weegt dan het vorige model. De eenheid biedt ook een breder hulpbereik dat geschikt is voor trapfrequentie met hoge trapfrequentie.

Automatische ondersteuningsmodus

Voor beginners of zelfs meer ervaren rijders is het soms niet eenvoudig om van versnelling te veranderen, de zithoogte aan te passen en de rijmodi ongeveer tegelijkertijd te veranderen. De nieuwe automatische ondersteuningsmodus voor de PWseries ST selecteert de juiste hoeveelheid hulpkracht op basis van rijomstandigheden. Of de fietser nu vanaf een stop begint, versnelt, remt, op een vlakke ondergrond rijdt of een heuvel beklimt, men kan de rijmodusveranderingen aan het systeem overlaten en zich concentreren op schakelen en remmen.

 

Reageer op dit artikel