artikel

Turbo Creo SL: de e-racer volgens Specialized

Elektrische fietsen 3352

Turbo Creo SL: de e-racer volgens Specialized

Men neme een racefiets, plakt een motor in het achterwiel of onder het frame, schroeft een accu op de onderbuis et voilà, een e-racer is geboren. Bij Specialized gruwen ze van deze gedachte. Een e-racer is in Amerikaanse ogen een apart concept, waarbij het niet gaat om het beste frame of de beste motor, maar om de beste fiets. Het moet allemaal ‘passen’. Daarom is er nu de Turbo Creo SL.

Wanneer er afgelopen jaar wéér een nieuwe e-racer werd geïntroduceerd, moet menigeen bij Specialized toch wel een beetje de kriebels hebben gekregen. Weer een concurrent erbij… kan de e-racer die wij ontwikkelen de markt niet een keer op?! Maar de mannen achter het e-racerproject hielden de poot stijf en het hoofd koel; hun e-racer moest 100% goed en uitgebreid in praktijk getest zijn, dan pas werd hij geïntroduceerd. Deze week was het dan eindelijk zover en volgde de officiële lancering; tijdens de rustdag van de Tour de France mochten de profs van Deceuninck Quick-Step en Bora-Hansgrohe er letterlijk hun benen mee losrijden. Enkele weken eerder maakte een select persgezelschap in Zwitserland al kennis met de nieuwste Turbo.

Het artikel gaat verder na de foto.

De 1,95 kg lichte, 240W SL 1.1 motor werd door Specialized zelf ontwikkeld. In ons land is hij afgeregeld op 25 km/uur, in de VS mag hij zijn volle vermogen op de weg brengen.

Designed in California, engineered in Switzerland

De Turbo Creo SL is ontwikkeld in Californië én in Zwitserland. In Californië zijn de designers gehuisvest die tekenen voor de vorm en de uitstraling van de (e-)modellen van Specialized. In het Zwitserse Cham zitten de mannen van de elektrische ondersteuning. Zij ontwikkelen al sinds 2010 de motoren, accu’s, software en alle andere e-attributen voor de Turbo-modellen. Maar waarom zelf ontwikkelen terwijl er volop motoren, accu’s en software worden aangeboden door tal van fabrikanten?
Specialized heeft daarop een simpel antwoord: de motoren en accu’s die op de markt verkrijgbaar zijn, voldoen niet aan de eisen die het bedrijf stelt qua gewicht, kracht, bereik en connectiviteit. Dus wordt ervoor gekozen om de ontwikkeling van de diverse ondersteuningscomponenten zelf te verzorgen. Dat het bakken met geld kost, neemt Specialized op de koop toe.

Het artikel gaat verder na de foto.

De nieuwe Creo werd ontworpen in de VS, de elektronische componenten werden in Zwitserland ontwikkeld.

De ondersteuning: twee keer jezelf

De in-corporate samenwerking resulteerde inmiddels in modellen zoals de e-bikes Turbo Vado en Como, de MTB’s Turbo Levo en Kenovo en nu dus de e-racer Turbo Creo SL. Bij de Creo – Latijns voor creatie – wilde het Zwitsers-Amerikaanse projectteam de standaard neerzetten als het gaat om e-racers. Daarvoor moest de Creo lichter zijn dan alle andere modellen op de markt, zodat de fiets natuurlijk aan zou voelen en ook zonder ondersteuning competitief zou blijven.
Daarnaast zou de Creo in alle stilte de dubbele kracht moeten leveren die de rijder zelf biedt. Verder moest de batterij voldoende capaciteit hebben voor een pittige rit van pakweg 200 kilometer. Tenslotte zou de fiets – om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken – als wegracer én als gravelbike ingezet moeten kunnen worden, maar wel conform de sportieve standaard die het bedrijf hanteert. Met dezelfde motor en hetzelfde frame. Het beste van twee werelden dus.

Het artikel gaat verder na de foto.

De Creo is een dual-purpose racer: geschikt voor op de weg en op de gravelpaden/in het veld. Kwestie van wielen of banden wisselen.

70.000 testkilometers door weer en wind

Omdat de lat hoog werd gelegd, nam de ontwikkeling van de Creo vele, vele maanden in beslag. In alle stilte werden diverse prototypes van het frame, de motor en de accu gemaakt. Telkens weer werden verbeterpunten gezocht, gevonden en het ontwerp en de techniek bijgeschaafd. Vele duizenden uren stopten ontwerpers en engineers in de fiets. Nog veel meer uren werden in testen gestoken. In totaal werden 3.250 testritten gemaakt, samen goed voor 70.000 km; een veelvoud van het aantal testkilometers dat een ‘normaal’ model maakt.
Bij dat testen ging Specialized ook niet over één nacht ijs. De fiets en de elektronica werd in de verste uithoeken van de wereld aan extreme weersomstandigheden blootgesteld. Pas toen iedereen binnen het projectteam zag dat het goed was kon de champagne ontkurkt worden, werd de introductie gepland en rolden de eerste modellen uit de fabriek.

Het artikel gaat verder na de foto.

Het frame heeft een typische bouw. Kenmerkend zijn de lage bracket, de lange wielbasis én de hellende voorvork.

Stijf en stabiel carbon frame

Het resultaat van de lange, lange ontwikkeltijd en het vele, vele testen is een fiets van hoogwaardig Fact 11r carbon dat op cruciale punten is versterkt. Kenmerkend zijn de lage bracket, lange wielbasis en hellende voorvork. Ze zorgen volgens de bouwer onder alle omstandigheden – zowel in het veld als op de weg – voor een optimale stijfheid, comfort en stabiliteit. Alle – op dit moment vier – modellen zijn uitgerust met ditzelfde frame.
In alle modellen zitten ook dezelfde 240W-motor (de nieuwe 1,95 kg zware SL 1.1), een 1,8 kg zware interne accu van 320Wh en software waarmee de motor individueel is in te regelen. De afmontage is per model anders; van Dura Ace Di2 en XTR tot Ultegra Di2 en XT. In de S-Works-uitvoering weegt de Creo 12,2 kg (in de maat L). Opvallend: er zijn drie weg- en één gravel-uitvoering, maar met andere wielen of banden kan de wegfiets ook zo het gravelpad op. En omgekeerd. Met één fiets kun je dus het hele jaar uit de voeten.

Het artikel gaat verder na de foto.

De Amerikanen monteerden de Creo grotendeels af met eigen componenten. Aandrijving en remmen zijn van Shimano.

Van S-Works racer tot Expert EVO gravelbike

In de bergen rond het Zwiterse Cham kreeg Tweewieler de gelegenheid de Turbo Creo SL uitgebreid te ervaren; op de weg met de S-Works-uitvoering en op de gravelpaden en in de uitgestrekte bossen met de Expert EVO. De S-Works voelt als een echte racer doordat het gewicht heel laag en centraal zit. Hij stuurt strak, vreet bochten op en maakt dat elke pedaaltrap raak is. De motor pakt zonder knak of hapering heel soepeltjes op. Houd je even de benen stil – zoals bij het rijden in de groep regelmatig gebeurt – dan stopt de ondersteuning snel, zodat je niet bij je ploegmaat in het achterwiel wordt geduwd.
De rijkarakteristiek van de Expert EVO gravelbike is niet veel anders van van de S-Works; strak en sportief. Al heb je bij deze fiets wel iets meer aan de Future Shock 2.0-schokdemping in het stuur. Trillingen worden prima weggenomen, grote oneffenheden moet je toch echt wel opvangen met je eigen techniek.

Het artikel gaat verder na de foto.

Topmodel is de Founders edition. Hiervan worden er 250 gemaakt.

Stille motor, sterker bij hogere cadans

De zelfontwikkelde motor is aangenaam stil. Onder flinke belasting laat hij zich horen, maar hinderlijk wordt het niet. Zelfs niet bij hellingen boven de 20% in de hoogste ondersteuningsstand. Wel wordt hij flink warm. Via de bijbehorende Mission Control app is uit te lezen dat de motortemperatuur na een kilometerslange klim de zeventig graden aantikt. De techniek geeft echter geen krimp.
Fijn is dat de ondersteuning sportief en natuurlijk aanvoelt. Naarmate het beentempo omhoog gaat, krijg je meer vermogen; levert de motor bij 50 omwentelingen per minuut slechts 178W, bij 60 gaat het al naar 220W en bij 100 naar het maximum van 240W. Opvallend en prettig is dat de ondersteuning niet direct stopt wanneer de 25 km/uur wordt bereikt. Hij ebt nog een paar kilometer door. Zet je de ondersteuning uit of gaat het harder dan 25 plus een paar km/uur, dan voel je geen merkbare weerstand. Natuurlijk tors je meer gewicht mee dan bij een ‘kale’ racer, maar je rijdt zeker niet met de handrem erop.
Met de inwendige batterij kun je volgens Specialized 130 km ver komen. Dat is natuurlijk een theoretisch getal. In praktijk hangt het ondersteuningsbereik af van de keuze van het ondersteuningsniveau, het aantal hoogtemeters, de windkracht en natuurlijk de massa die de fietser in de strijd gooit. Met een extra batterij – range extender in Specialized-termen – die in de bidonhouder wordt gehangen heb je (theoretisch) 65 km extra bereik en kom je in totaal dus 195 km ver.

Het artikel gaat verder na de foto.

Specialized testte de fiets én de motor meer dan uitgebreid. De motoren gingen probleemloos vele, vele duizenden kilometers mee.

Ondersteuningsknop niet op logische plek

Er zijn ook zaken waar je aan moet wennen. Specialized wist de SL 1.1-motor weliswaar lekker licht en compact te houden, maar de afstand tussen de cranks is toch dusdanig dat je de eerste kilometers het gevoel hebt met o-benen te fietsen.
Dan het instellen van de ondersteuning. Dit gaat middels een drukknop op het accudisplay op de bovenbuis. Er zijn drie standen: eco, trail en turbo. Nadeel van de plek op de bovenbuis is dat je telkens de handen van het stuur moet halen en toch even moet kijken wat je doet. Het gaat niet intuïtief. Normaliter is de handeling geen probleem, maar als je even vol aan de bak moet en wilt opschakelen omdat de weg steil omhoog gaan of er dikke wortels op je singletrack opduiken, is het wel even lichte paniek.
Voor heeft de Creo één blad. Eén blad met een 11-speed achtercassette (11-42 tanden) voldeed in het Zwitserse bergland prima, maar vraag is of je een tweede voorblad op de Hollandse polderwegen gaat missen. Het verschil tussen de verschillende versnellingen zal snel te groot zijn. Beide shifters zijn aangesloten op de Di2-achterderailleur, alleen zijn de functies links en rechts precies tegenovergesteld. Met de linker-shifter zou prima een andere functie bediend kunnen worden. De ondersteuning wellicht?

Het artikel gaat verder na de foto.

Het display dat de resterende capaciteit van de accu laat zien en waarin de ondersteuningsknop is verwerkt, bevindt zich in de bovenbuis. Niet altijd even handig.

Wat kan ik ermee in ons land?

We reden in Zwitserland met de nieuwe Creo. Daar is met de vele hoogtemeters de plus van een e-(gravel)racer gelijk duidelijk. Maar wat heb je er in ons land aan? Nou, wanneer je niet of nauwelijks boven de 25 km/uur rijdt heel veel. Met dezelfde inspanning kom je nu flink wat kilometers verder. Maar koers je als renner altijd dik boven de 25 km/uur? Natuurlijk, de Creo helpt je na een bocht sneller accelereren, zorgt dat je bij windkracht 7  blijft doortrappen en maakt van een weekendje Limburg een leuk uitje, maar per saldo levert de e-racer je – ondanks het lage gewicht – niet heel veel op. Maar dat geldt natuurlijk voor alle e-racers die op de markt zijn.
Waar je de Creo in ons land vaker zult zien, is tijdens gravelrides en veldtoertochten. Daar liggen de snelheden toch een stuk lager dan op de weg en biedt de ondersteuning daadwerkelijk toegevoegde waarde, zeker in combinatie met de prima rijeigenschappen.

Benieuwd naar de prijzen? Lees verder onder de foto.

In Zwitserland bewees de ondersteuning perfecte diensten. Grote vraag is: wat kunnen we er in ons land mee? Als gravelbike gaat hij zeker hoge ogen gooien.

De prijzen

De Specialized Turbo Creo SL is vanaf begin augustus leverbaar in vier uitvoeringen. De absolute topper is de Founders Edition waar er 250 van worden gemaakt. Prijskaartje: 14.499 euro. Als S-Works komt de prijs op 12.499 euro. De Expert Carbon kost zowel in weg- als graveluitvoering 8.499 euro.

 

Deze artikelen vind je vast ook interesssant:

 

Reageer op dit artikel