artikel

Merida baart in Ruhpolding opzien met nieuwe eSPRESSO

Elektrische fietsen 2093

Merida baart in Ruhpolding opzien met nieuwe eSPRESSO

Deze weken presenteert Merida in Ruhpolding haar 2020-modellen aan dealers en pers. Grote blikvangers zijn de modellen met de nieuwe Shimano intube-accu. Hiervoor kreeg de vierde generatie eSPRESSO en stoere broertjes eBIG NINE en eBIG TOUR een compleet nieuw frame. De aanwezige Nederlandse dealers zijn enthousiast over de styling en de rij-eigenschappen en zien volop kansen voor de Nederlandse markt.

Het Global Launch Event van Merida wordt dit jaar voor de derde keer in het Zuid-Duitse Ruhpolding gehouden. De Taiwanese fabrikant die jaarlijks bijna een miljoen fietsen maakt – waaronder 143.800 e-bikes – pakt hier twee weken groots uit. De gebouwen en het terrein van het plaatselijke Kurhaus zijn volgestouwd met fietsen. Praktische alle modellen die het bedrijf produceert, zijn door vertegenwoordigers van de pers en dealers uit de hele wereld te bewonderen én te testen. Voor de testen staan ruim 200 fietsen in allerhande uitvoeringen en maten klaar. Ze kunnen worden getest op speciaal uitgepijlde routes in de omgeving.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Zo’n 200 fietsen zijn dagelijks te testen. Vooral de e-modellen zijn in trek en voortdurend onderweg.

Vier modellen eONE SIXTY naar ons land

Fully eONE SIXTY werd eerder dit jaar al officieel geïntroduceerd. Het gros van de dealers maakte op de Global Launch echter voor het eerst kennis met het eerste Merida-model waar de accu netjes in de compacte onderbuis is weggewerkt. Het model is daarmee helemaal bij de tijd. Voor de metamorfose werd het aluminium frame wel vervangen door een kader van carbon. De ontwerpvrijheid die dit materiaal schept komt de fiets absoluut ten goede.
In Ruhpolding stond de complete range eONE SIXTY’s. Voor ons land heeft importeur Merida Benelux de keuze echter beperkt tot vijf modellen: de 10K, de 9000, 8000, 5000 en de Limited. Alle hebben een 504Wh accu (bij de 10K krijg je er zelfs twee) en zijn voorzien van Shimano Steps-motoren (E7000 voor de 5000, overige E8000). De prijzen beginnen bij 4.599 euro voor de Limited. De 10K kost op één euro na 10 mille.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Monteurs zijn dagelijks druk in de weer om de fietsen van pedalen te voorzien, zadels en sturen op de juiste hoogte te zetten en technische problemen te verhelpen.

eONE FORTY alleen met E7000-Steps motor

Een full suspension e-nieuwkomer die werd gepresenteerd tijdens de global launch is de eONE FORTY. Het carbon frame is gelijk aan grotere broer eONE SIXTY. Merida Benelux brengt in ons land drie van de gevoerde modellen op de markt. De 8000 met E8000 Steps-motor, de 5000 met E7000-motor en de Limited ook met E7000-motor. De accu is net als bij de eONE SIXTY de 504Wh intube van Shimano. Prijzen beginnen bij 6.099 euro voor de 8000. De verkoopprijs van de Limited is 4.399 euro.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Door de omgeving van Ruhpolding zijn prachtige routes uitgezet.

Nederland kleine full suspension-markt

Merida Benelux ziet een groeiende interesse voor elektrische fully’s, maar dealers zullen in ons land geen grote aantallen gaan schrijven. Daarvoor is de markt simpelweg te klein. De importeur heeft wat dat betreft hogere verwachtingen van de Belgische markt. Traditioneel worden daar twee keer zoveel fully’s verkocht dan bij ons. Onze zuiderburen hebben toch iets meer uitdagende terreinen…

eSPRESSO ook met nieuw frame en intube accu

Merida heeft een innige samenwerking met Shimano. Toen het Japanse merk met haar nieuwe 504Wh intube-accu kwam, zag de in Stuttgart gevestigde designtak van het Taiwanese merk de kans direct schoon om haar e-bikes (deels) een moderne look te geven. De herenuitvoering van de eSPRESSO kreeg een nieuw aluminium frame met de accu fraai in de onderbuis verwerkt. De lage instap van de eSPRESSO moet het echter nog wel doen met een opzichtige accu op de onder- of de zitbuis. De designers zijn nog aan het goochelen met de gewenste stabiliteit van dit frame.
De vierde generatie eSPRESSO met intube accu krijgt van de aanwezige dealers een meer dan goed rapportcijfer. Tijdens de vele testritten die met het model worden uitgevoerd, zijn lovende kritieken hoorbaar over de stabiliteit van het frame, het uitrustingsniveau, de actieradius, het gewicht van de fiets en de prestaties van de Steps-motoren. Alle modellen zijn voorzien van een ketting met derailleur of versnellingsnaaf. Snaaraandrijving ontbreekt helaas (vooralsnog) in het assortiment.
Importeur Merida Benelux brengt vijf modellen van de nieuwe eSPRESSO op de markt: de XT-edition met krachtige E7000-motor, de 800, 700 en 600 met E6100-motor en de 400 met E5000-motor. Prijzen lopen uiteen van 3.799 tot 2.999 euro.

Het artikel gaat verder onder de foto.

De nieuwe eSPRESSO, eBIG NINE en eBIG TOUR konden in Ruhpolding naar hartelust worden getest.

eBIG NINE en eBIG TOUR: sportieve broertjes

Sportieve broertjes met intube accu van de eSPRESSO zijn de eBIG NINE en de eBIG TOUR. De eBIG NINE is feitelijk een hardtail-mtb die door de importeur uitsluitend compleet met spatborden, bagagedrager en verlichting worden geleverd. Wie sportief wil e-biken draait de toeters en bellen er simpel af. De eBIG NINE beschikt over een nieuw, rank carbon frame. Merida Benelux brengt twee 2020-modellen op de markt: de 500 en de 400. Beide hebben een E7000-motor. De aandrijflijn is bij de 500 1×12 XT en bij de 400 1×10 Deore. Verkoopprijzen; 3.649 respectievelijk 3.399 euro.
De eBIG TOUR is vooral de sportieve en stoere variant van de eSPRESSO. Kenmerkend zijn het unisex-frame, de dikke banden en de sportieve zit. Met deze fiets zet Merida vooral in op commuters. In ons land zijn twee modellen leverbaar: de 500 en de 400, beide met E7000-Steps motor. De 400 heeft een 10-speed Deore-aandrijflijn, de 500 is voorzien van 12-speed XT. Verkoopprijzen zijn gelijk aan die van de eBIG NINE. In de wandelgangen werd tijdens het event gefluisterd dat Merida bezig is met een speed-versie van deze fiets.

Nieuws van het niet-ondersteunde front

Veel aandacht was er ook voor het enorme arsenaal race- en offroadfietsen zonder elektrische ondersteuning dat Merida voert. Wat opvalt is dat – op de absolute instapmodellen na – alle 2020-modellen zijn voorzien van hydraulische schijfremmen. Verder voert Merida – naast die afgemonteerd met onderdelen van huisleverancier Shimano – ook racemodellen met de nieuwe draadloze SRAM-groepen. In ons land is de versie met de nieuwe draadloze SRAM Force-groep echter niet verkrijgbaar. Veel aandacht was er voor de gravelracers van Merida; de populariteit hiervan groeit zienderogen. Bij zowel de Scultura als de Reacto werden nieuwe modellen gepresenteerd en bestaande modellen voorzien van nieuwe, frisse kleuren.

Het artikel gaat verder onder de foto.

In een grote tent staan alle modellen van de Taiwanese fabrikant netjes uitgestald.

2020: global event gesplitst

Het Global Launch Event trok dit jaar zo’n 2.000 dealers en journalisten uit alle landen van de wereld. Merida is in zijn nopjes met het event en ziet dat het prima past in het groeistrategie van het bedrijf. In 2020 vliegt Merida de Global Launch echter wel anders aan. Gasten uit het noorden van Europa en overzeese landen worden ontvangen in de buurt van Frankfurt, op steenworp afstand van het vliegveld. Het aan- en afreizen van de gasten gaat dan aanzienlijk sneller en hier is ook meer hotelcapaciteit. Na het event in Frankfurt wordt alles opgepakt en in Ruhpolding uitgestald, waar de gasten uit Zuid-Europa welkom worden geheten.

Reageer op dit artikel