artikel

Elke e-bike heeft in de toekomst waarschijnlijk een tracker

Elektrische fietsen 3019

In de strijd tegen fietsendiefstal kiezen steeds meer merken voor track & trace. Met succes: gestolen fietsen worden relatief eenvoudig gelokaliseerd en dieven laten de extra beveiligde fietsen eerder staan. Experts zien dat elke e-bike straks is voorzien van een tracker en dat de e-bike heel precies is op te sporen.

Elke e-bike heeft in de toekomst waarschijnlijk een tracker

Jaarlijks worden er naar schatting 500.000 fietsen gestolen. Volgens verzekeraars bestaat een steeds groter deel uit e-bikes. Exacte cijfers daarvan ontbreken, omdat in de aangiftestatistieken geen onderscheid wordt gemaakt tussen gewone en elektrische fietsen. “Er worden circa honderdduizend aangiftes per jaar gedaan”, zegt Mojgan Yavari van Centrum Fietsdiefstal“Omdat we weten dat de aangiftebereidheid laag is – 20 tot 25 procent – komen we tot dat aantal.” 

Fietsdiefstal prioriteit

Hoewel fietsdiefstal van alle tijden is, staat het onderwerp in de branche anno 2019 hoog op de agenda. Daarom richtten belangrijke partijen uit alle geledingen van de fietsbranche en overheid onlangs de stichting S.A.F.E. (Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal) op. Doel van S.A.F.E. is het aantal fietsdiefstallen elke vijf jaar met twintig procent terugbrengen. Daarbij is track & trace één van de voornaamste wapens, laat voorzitter Jeroen Snijders Blok weten. “We spreken van een privaat-publiekelijke samenwerking – en niet andersom – want het initiatief komt van de industrie”, vertelt Snijders Blok, tot voor kort COO bij Accell. “Fietsers, politie, fabrikanten, verzekeraars en overheden, iedereen heeft last van diefstalHet is een groot maatschappelijk probleem dat móet stoppen. We zien een negatieve ontwikkeling waarbij in regio’s waar meer wordt gestolen minder fietsen worden verkocht.” 

Track & trace logische oplossing

Dat track & trace als een oplossing wordt gezien, is niet vreemd: A-merken als VanMoof, Gazelle en Sparta integreren de techniek al langer in fietsen en hebben er succes mee. Niet alleen worden gestolen fietsen aan de hand van een signaal gelokaliseerd, ook passen dieven beter op hun tellen.  

Dieven passen beter op hun tellen

Fabrikanten gebruiken verschillende technologieën om ontvreemde fietsen te traceren. De voornaamste systemen werk met behulp van lora of gps, zo blijkt uit een rondgang langs merken. Elk systeem heeft z’n voor- en nadelen. Lora is energiezuiniger dan gps, dat voortdurend een signaal afgeeft en dus continu de locatie deelt. Bij Lora is de actuele locatie opvraagbaar en iets minder nauwkeurig. Het gps-signaal is wereldwijd te volgen, wat bij lora niet het geval is.  

Beveiliging met standaard slot niet afdoende

Track & trace op fietsen is volgens Richard Müller van Gazelle (mobility solutions) een schot in de roos. “Gebruikers willen zekerheid. Het huidige concept van sluiten is een schijnzekerheid. Beveiliging met een standaard slot is niet afdoende. Zeker de dure, waardevaste e-bikes zijn vandaag de dag doelwit. Track & trace is een fantastisch hulpmiddel om in de primaire zekerheidsbehoefte te voorzien.” 

Verzekeraar ENRA:
premiekorting
voor fietsers 

Ook bij ENRA is er enthousiasme voor de gps-technologie. “We zijn ook in België en Duitsland actief en hebben met gps een propositie die zich ook voor die markten leent”, zegt commercieel directeur Douwe Boeijenga. “Er zijn enkele successen geweest, maar de echte doorbraak van track & trace moet nog komen. Omdat de ingebouwde technologie ook andere toepassingen mogelijk maakt, komt die er zeker.” Omdat het mes aan twee kanten snijdt – gestolen fietsen worden gelokaliseerd en dieven laten beschermde tweewielers met track & trace vaker staan – denken verzekeraars na over beloning van consumenten die hun fiets extra beveiligen. Zo ook ENRA, dat zinspeelt op een mogelijke premiekorting voor fietsers die voor track & trace kiezen. Hoe het eventuele voordeel eruit gaat zien, is op dit moment nog onbekend. 

Bij diefstal deelt de ingebouwde gps-tracker voortdurend de coördinaten met de recoverydienst. Müller“Je kunt de hele afgelegde route terugzien. Het systeem werkt op de accu van de fiets en heeft een lange lifetime. Mochten ‘slimme’ dieven de batterij uit de accu te halen, dan is er nog iets: het gps-systeem is autonoom, want er zit een aparte batterij in. Zodoende is de fiets altijd te volgen. De batterij van de diefstalmodule laadt automatisch weer op als de fiets gebruikt wordt.” 

Binnen twee dagen opgespoord 

Gazelle claimt dat de recoverydienst na melding maximaal twee dagen nodig heeft om de fiets te lokaliseren. “De waardeketen is mooi gesloten, want als het terughalen van de e-bike niet of niet snel genoeg lukt, komt er een vervangende fiets”, stelt Müller. “Uit gesprekken met onze focusgroep blijkt echter dat vooral de circulaire gedachte achter onze propositie aanspreekt, want mensen willen graag hun eigen fiets terug en niet zozeer een vervanger. De verzekering van Unigarant is daarmee een extra die het aanbod nog completer maakt.” 

Gazelle stelt met haar propositie het eigenaarschap van de elektrische fiets te stimuleren. Müller: “Het is een fantastisch concept waarvan we de werking eerst twee jaar uitvoerig hebben getoetst. Omdat we met zoveel partijen moeten schakelen, hebben we de propositie aanvankelijk alleen online via Click & Collect aangeboden om het beheersbaar te houden en te kunnen focussen op het gebruikersbelang. Nu het systeem staat, kan de propositie dit jaar ook naar de dealer.”  

AXA kiest voor totaalconcept 

AXA levert met AXA-IN een totaalconcept voor connected fietsen en werkt voor de track & trace-oplossingen nauw samen met partner Conneqtech, recoverydienst 4GS en verzekeraar ENRA, vertelt IOT-specialist Joost Legtenberg van AXA. Gedurende de inmiddels twee jaar lopende samenwerking met Sparta lieten de partijen al zien dat gps-technologie succesvol kan zijn om gestolen tweewielers terug te vinden. 

Het AXA IN-systeem werkt eenvoudig, stelt Legtenberg. Bij diefstal meldt de fietser dat via de smartphone. Daarna gaat het scherm op zwart, zodat een consument de locatie niet kan zien en zodoende niet voor eigen rechter kan spelen. Het systeem stuurt onderwijl een melding naar ENRA en G4S. De lijntjes met de politie zijn kort. “Als de fiets is gelokaliseerd, gaat de politie eropaf. Meestal is een fiets binnen twee dagen terug. 

Bij diefstal meldt de fietser dat via de smartphone

AXA lanceert dit voorjaar een nieuwe generatie van de module. De sensoren zijn geoptimaliseerd, het gps-signaal is ook na dertig dagen zonder voeding actief en de locatiebepaling is nog nauwkeuriger. Het belangrijkste is volgens Legtenberg dat het systeem verder wordt geïntegreerd met de e-bikesystemen. De module bepaalt zo niet alleen de locatie, maar registreert ook interessante data voor zowel de consument als het fietsmerk, onder andere over onderhoud en systeemconditie. 

Locatiebepaling moet nauwkeuriger

Mojgan Yavari van Centrum Fietsdiefstal is overwegend tevreden over track & trace op fietsen, maar ziet ook verbeterpunten. “De locatiebepaling kan soms nog nauwkeuriger en mag maximaal een paar meter afwijken van de daadwerkelijke plaats. Waarom? Soms staat een gestolen fiets niet op de openbare weg, maar in een dichtbevolkt appartementencomplex. Je kunt niet alle ruimtes zomaar openbreken, daar heb je toestemming van het OM voor nodig.” 

Daarmee komt ze op nóg een heikel punt: hoe is de recovery georganiseerd? Yavari: “Veel merken en verzekeraars hebben nu eigen recoverydiensten met een eigen werkwijze. De vraag is hoe ver deze kunnen gaan. Zij mogen lokaliseren, maar de opsporing is een bevoegdheid van de politie. De samenwerking tussen die twee moet geolied zijn. Als je duidelijke kaders stelt die voor alle betrokken partijen gelden, kan track & trace zeer effectief zijn.” 

Over vijf jaar gemeengoed bij e-bikes

Het Delftse Tracefy biedt track & trace-technologie aan bedrijven die fietsen leveren aan bekende bezorgservices en partijen in bikesharing en rental. Jeroen van Kester: “Een derde tak is dat we zakendoen met fietsfabrikanten die het systeem OEM inbouwen. Er is een aantal fabrikanten dat de Tracefy GPS Unit voor 2019 standaard gaat inbouwen.” Er rijden op dit moment enkele duizenden e-bikes en e-scooters met Tracefy rond. Het systeem bestaat uit een kleine hardware-unit die in nagenoeg elke e-bike valt in te bouwen. Er zitten meerdere sensoren in: gps, gsm en WiFi tracking. Vooral met die laatste onderscheidt Tracefy zich. Daarmee kan het systeem de fietslocatie nauwkeurig bepalen, ook in op elkaar gepakte steden en in volle stallingen.

Het systeem wordt niet ingebouwd in het frame, maar in een component. Met dit product wordt het volgens Kester voor veel meer fabrikanten mogelijk om met een track & trace-oplossing op de proppen te komen. Gebruikers downloaden de app en registreren hun fiets. Vanaf dat moment is de fiets altijd te volgen. Partijen met een grotere fietsvloot, zoals bezorgservices, kunnen kiezen voor een dashboard zodat fleetmanagers in één oogopslag de bewegingen van alle fietsen zien. Sinds kort werkt bijvoorbeeld Greenmo, met klanten als TakeAway en Sandd, hiermee. Tracefy werkt met de recoverydienst FRIS. Bij diefstal gaat een signaal naar FRIS.
Volgens Van Kester gloort er een mooie toekomst voor track & trace op fietsen. “In high-end e-bikes zie je het nu langzaam komen. Maar over vijf jaar is het gemeengoed bij alle e-bikes.”

 

Reageer op dit artikel