artikel

Auto-man Charlie Cooper start met fietsen

Elektrische fietsen 4182

Auto-man Charlie Cooper start met fietsen
Karakteristiek Brits: dat is waar Charlie Cooper naar streeft. Foto Cooper

De naam Cooper mag je – pakweg – vergelijken met die van Tesla. Maar dan veel ouder. Ze volgen vier generaties lang eigenzinnig hun geheel eigen ontwerpkoers. Cooper is befaamd uit de autosport en natuurlijk als uitvinder van stijlicoon Mini Cooper. Als ‘vierde generatie’ houdt Charlie Cooper die traditie hoog, maar dán met karakteristieke fietsen van Cooper Bikes Company.

Er borrelt iets tussen Cooper Bikes en het Mini-concern. Aan beide kanten klinkt op onze vragen afgemeten dat ze er ‘nog niet over kunnen praten’, maar je kunt op je vingers natellen dat Charlie Cooper en Mini samen gaan werken in een project rond elektrische mobiliteit. Daarmee zal de grote man achter Cooper Bike de cirkel rond maken.

Twee Formule 1 wereldtitels 

Charlie Cooper gebruikt de aanpak van zijn familie om zijn filosofie te duiden: “Mijn overgrootvader Charles – daar ben ik naar vernoemd – had een garagebedrijf, waar hij samen met grootvader John Cooper racewagens begonnen te bouwen. Met enorm veel succes, onder andere twee Formule 1 wereldtitels met Jack Brabham in ’59 en ’60. De racewagens gingen totaal tegen de trend in destijds. Ze hadden de motor achterin – tegenwoordig normaal maar destijds een vondst – en ze werden vooral ook heel licht en eenvoudig gebouwd. Precies het tegengestelde van de enorme Mercedes Formule 1 racewagens toen. Een andere grote was Enzo Ferrari; hij noemde mijn voorvaderen cynische de ‘garagisti. Zoiets kon nooit werken meende hij.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Charlie-Cooper

Charlie Cooper is de vierde generatie die actief is in het bedrijf.

Maar toch, juist die tegendraadse oplossingen brachten de grote successen. Vaker dan een keer. Sinds de 60-er jaren is de naam Cooper aan die van Mini gelinkt. Cooper ontwikkelde rappe versies van het aandoenlijke micro-autootje, die eerst tot ieders verbijstering de Monte Carlo Rally wonnen en later ook als sportversie in de showrooms stonden. Nog steeds trouwens. Ook onder de naam John Cooper Works. Als meer speciale uitvoeringen. 

Nieuwe oplossingen mobiliteit 

“Daar stond op zijn beurt mijn vader achter, Mike Cooper. Het is nu eenmaal onze traditie om in nieuwe oplossingen te denken. Slim en zonder opsmuk. Vroeger gold dat in de autosport en met sportieve productie Mini’s en ook nu kijk ik met die bril naar nieuwe oplossingen in de mobiliteit.” Charlie Cooper vervolgt: “Die zijn dringend nodig en dan denk ik vooral aan elektrisch rijden. Het heeft de toekomst. Voor mij ook een reden om Cooper Bikes verder te ontwikkelen. Dé grote uitdaging is immers de stadsmobiliteit. Tweewielers zijn dan een logische oplossing, niet in de laatste plaats omdat het in meerdere opzichten ook goede gezondheidsaspecten heeft. Milieu en fysiek. Vorig jaar hebben we na een serie trapfietsen om te beginnen de Cooper E fiets gelanceerd.” 

Het artikel gaat verder na de foto.Cooper-LDN-e-bike

Eigen koers volgen

De duivel zit in het detail, is de filosofie. “Het is een beetje als met mijn overgrootvader, grootvader en vader: dit is een geweldige tijd voor slimme ontwerpen. Je onderscheiden door alles net iets anders te doen, zodat het heel goed functioneert en er tegelijkertijd geweldig uitziet. Je moet je eigen koers durven te volgen, net als die Formule 1 racewagen en de Mini Cooper. Een oplossing waarvan de mensen denken: wat is dát dan? Karakteristiek Brits, daar streef ik naar.” 

Het artikel gaat verder na de foto.

MiniMonteCarlo

Delen en e-fietsen 

Hij blaast het fietsmerk nieuw leven in, met als groter doel het aanbieden van eigentijdse alternatieven voor de grote-stadsmobiliteit. Naast oplossingen als deelgebruik – ook dat is cruciaal meent Cooper – leent de fiets zich daar bij uitstek voor. Hij zegt zich daarbij vooral op e-fietsen te willen richten. Maar kennelijk wel met een klassiek accent, zo te zien? “Het is in de designs ook belangrijk dat het ambachtelijk aspect weer zichtbaar wordt. Juist bij een fiets kan dat goed. Denk aan de gekozen materialen en technieken, de productie en de mogelijkheid om eraan te werken. De fiets moet plezier bieden, net als de kleine autootjes van toen. Daar straalde dat gewoon vanaf.” 

Trendy old school e-fiets

Het vertaalt zich in een – inderdaad – behoorlijk trendy maar tegelijkertijd old school e-fiets. Zeker in de topversie. Een frame dat met de hand uit Reynolds 520 buizen is opgebouwd. Een Brooks zadel. Maar bijvoorbeeld ook een getande riem naar het achterwiel en hydraulische schijfremmen. 

Het plezier moet van de fiets stralen, net als bij de autootjes

Vanzelfsprekend kiest Cooper niet voor de doorsnee middenmotor van de grote industriële aanbieders. In het achterwiel vind je de Italiaanse Zehus Bike All-in One Disk. Relatief zelden gebruikt in de industrie, maar met zijn ogenschijnlijke eenvoud en energieregeneratie bij afremmen past hij helemaal bij de designfilosofie van de Cooper-familietraditie. Terwijl zijn bescheiden range toch bij woon-/werkgebruik in de stad past. “Motor, accucellen, sensoren en regelelektronica zijn in de naaf samengebouwd. Compact en licht. Laden doe je bij de wielas. De mobiliteit vraagt nieuwe oplossingen.” 

Volgende stap

Hoe de volgende stap er tussen Cooper en Mini uit gaat zien, willen beiden als gezegd nog niet kwijt. Het zit er dik in dat we in september meer weten, wanneer Mini op de autosalon van Frankfurt zijn nieuwe Mini Electric lanceert. Tijdens eerdere tentoonstellingen bewees de Scooter E Concept al dat ze zeker ook aan elektrische tweewielers denken. Sterker nog: moederbedrijf BMW – eigenaar van Mini – heeft i Ventures opgericht. Een van hun projecten zal onder andere in vijftien Europese landen ‘micromobiliteit’ voor deelgebruik aanbieden. Inderdaad: e-fietsen, e-scooters en fietsen. Spannend. Letterlijk en figuurlijk. Het zit er dik in dat ‘ze’ op industriële schaal zo hun eigen ideeën zullen hebben over de aandrijftechniek en accu. 

 

 

Reageer op dit artikel