artikel

Reactie ANWB op accuverkoop: ‘We willen de markt veranderen’

Elektrische fietsen 16766

De ANWB gaat accu’s voor e-bikes verkopen, onder andere originele exemplaren van Bafang en Shimano. Exclusief voor Tweewieler vertelt Perry Lievaart van de bond waarom zijn organisatie dit doet, hoe ze invulling aan de verkoop gaat geven en wat het uiteindelijke doel van de ANWB is. “We willen een omslag in de markt op gang brengen.”

Reactie ANWB op accuverkoop: ‘We willen de markt veranderen’

“Het is absoluut niet zo dat we de vakhandel geen boterham gunnen”, zegt Perry Lievaart van de ANWB over het besluit om via het web e-bikeaccu’s te verkopen. De bond ziet dat 1,3 miljoen van haar leden een elektrische fiets hebben en bijna de helft van deze groep heeft ooit te maken gehad met accuproblemen of heeft die nu nog. Ook vinden leden de prijzen voor een vervangende e-bike accu aan de hoge kant. Gemiddeld kost een vervanger 551 euro. De ANWB baseert zich hier op eerdere onderzoeken.

Omslag op gang brengen bij verkoop van accu’s

Met het aanbieden van accu’s probeert de bond een omslag op gang te brengen, stelt Lievaart. Er is nu nog veel onduidelijkheid en onwetendheid over accu’s en onvrede over prijsvorming. En met de toenemende variëteit aan systemen en specifieke accu’s wordt de situatie er volgens de ANWB niet overzichtelijker en beter op. “Voor elk merk is er weer een ander formaat of net een ander type aansluiting. We zien geen enkele beweging naar universaliteit, waar dit in de autobranche, op aandringen van consumentenorganisaties en overheden, allang is gebeurd als het gaat om onderdelen van de auto”, zegt Lievaart.

“Dit betekent voor onze leden dat, wanneer zij hun fietsaccu dienen te vervangen, een hele dure specifieke accu moeten kopen van de originele fabrikant en merkendealer en dat ze een beperkt tot geen alternatief hebben.” Hoe de hogere prijzen precies ontstaan, is volgens de ANWB gissen. “Wat we wél zeker weten is dat zoveel verschillende typen fietsaccu’s in de branche leiden tot minimale schaalvoordelen, tot hoge ontwikkel- en testkosten en daardoor mede tot die hoge prijzen voor de consument”, stelt Lievaart.

Initiatief dat universaliteit moet versnellen

“Wij pleiten voor een omslag zoals die in de autobranche ook heeft plaatsgevonden en proberen via ons eigen alternatief die omslag te versnellen. Zodat onze leden hun fietsaccu kunnen vervangen voor een eerlijke prijs. De accu is een cruciaal onderdeel en zonder een goed functionerende batterij is de fiets zo goed als niets waard.”

“Mochten onze leden toch hulp nodig hebben bij het plaatsen van de accu, dan kunnen ze onze experts raadplegen. Uiteraard is er ook de wegenwacht”, zegt Lievaart van de ANWB.

Accu-alternatief voor 30 procent van de e-bikes

Leden van de ANWB kunnen in de online accuwinkel checken of de bond een batterij voor hen op voorraad heeft. Ze voeren onder andere het merk, type en productiejaar in. De ANWB kiest voor een helder systeem dat direct uitsluitsel geeft.
Op dit moment zegt de bond dat ze voor 30 procent van de tot 2015 verkochte e-bikes aan alternatief heeft. De bedoeling is om dat percentage stapsgewijs te vergroten, al zullen volgens Lievaart nooit alle e-bikeaccu’s worden aangeboden.

Bij de ANWB ligt de verkoopprijs van een accu 15% lager

Gemiddeld ligt de verkoopprijs van een accu bij de ANWB 15 procent lager. Waarin dat voordeel ten opzichte van de vakhandel precies zit, kan Lievaart niet verklaren. “Bij prijsopbouw heb je altijd te maken met een aantal componenten. We zagen dat het goedkoper kon en bieden de batterijen dus gemiddeld goedkoper aan.”

Plug & play-systeem, geen dealer nodig

Volgens de ANWB kunnen mensen de accu na aanschaf zelf in de elektrische fiets stoppen en daarna direct gebruiken, zonder dat een dealer het systeem moet aanmelden en koppelen. Er wordt eveneens informatie bij de accu geleverd voor juiste toepassing. “Het is een kwestie van plug and play. Mochten onze leden toch hulp nodig hebben, dan kunnen ze onze experts raadplegen. Uiteraard is er ook de wegenwacht”, zegt Lievaart.

Het artikel gaat verder na de foto.

Bafang is één van de leveranciers die rechtstreeks accu’s aan de ANWB gaat leveren.

Bafang levert originele accu’s

Een rondgang langs leveranciers van veelgebruikte accu’s leert dat in ieder geval Bafang zaken doet met de ANWB. “Het concept dat de ANWB uitrolt, spreekt ons aan. In de ogen van een voor ons belangrijke doelgroep is de ANWB een betrouwbare partij”, zegt Europees directeur Jack Brandsen van Bafang. “Ik verwacht er veel van, temeer omdat we vanuit de automotive zien dat dit model werkt.”

We bieden onze batterijen voor dezelfde prijs aan als bij andere partijen

Hoe het kan dat de ANWB schermt met een verkoopprijs van accu’s die gemiddeld 15 procent lager is, kan Brandsen niet verklaren. “We maken in ieder geval geen onderscheid en bieden onze batterijen voor dezelfde prijs aan als bij andere partijen. Wel is het zo dat enkele partijen die grotere volumes afnemen een korting krijgen.”

Shimano: denken vanuit het oogpunt van de consument

Ook Shimano levert aan de ANWB, laat Shimano bij monde van marketingmanager Lennard Vis weten. En ook daar hanteert men de voorwaarden die voor de reguliere vakhandel gelden. “We denken vanuit het oogpunt van consumenten en die zien de ANWB, net als wij, als een betrouwbare partner. Als zij langs die weg geserviced willen worden, dan gaan wij daar graag in mee.”

Samenwerking met logistiek specialist CLS

De ANWB werkt voor de accuverkoop samen met de zogeheten sourcing partner Club Logistic Services (CLS). Die partij koopt de accu’s bij producenten in. Volgens Lievaart gaat het om ‘minder dan een handvol’ producenten dat aan CLS levert. Hij bevestigt dat Bafang en Shimano originele accu’s leveren en stelt dat Bosch en Panasonic dat niet doen. “We merken daar vooralsnog een afwachtende of afwijzende houding.”
De ANWB biedt via CLS tevens compatible accu’s die niet onder origineel label gevoerd worden, maar wel geschikt zijn voor bijvoorbeeld elektrische fietsen met enkele type motoren van Panasonic, Yamaha en Bosch. “De accu’s zijn geproduceerd volgens de officiële specificaties en door Tüv Süd getest op de geldende EN-normen. Dat betekent dus dat ze veilig zijn en voldoen aan alle regelgeving”, stelt Lievaart.


Lees ook deze berichten over de accuverkoop door de ANWB:

 

Reageer op dit artikel