artikel

Pon Next Urban Mobility: e-auto, e-fiets, e-bakfiets én e-scooter

Elektrische fietsen Premium 2925

Al een paar jaar is er veel te doen rond MaaS, ofwel Mobility as a Service. Op die wijze wordt de afhankelijkheid van ‘de auto’ in stadscentra teruggedrongen en vervangen door een ‘pakket’ aan deeloplossingen in combinatie met openbaar vervoer. Pon-dochter Next Urban Mobility is een van de deelnemers en start inmiddels al zijn eerste ‘mobiliteitshubs’ op. Een primeur: ze hebben ook e-scooters in hun pakket.

Pon Next Urban Mobility: e-auto, e-fiets, e-bakfiets én e-scooter
Voor Pon zijn scooters tot nu toe de enige lacune in hun aanbod.

De Rijksoverheid ziet via MaaS kansen om congestie en milieuproblematiek het hoofd te bieden en besteedde recent nationaal een aantal pilot-projecten aan. Stevig gesubsidieerd met een bedrag van 20 miljoen euro. De gekozen deelnemers houden zich bezig met verschillende aspecten van de mobiliteit. Een binnen onze branche in het oog springende partij daartussen is Next Urban Mobility. Pon. Het is voor hen, kort door de bocht geredeneerd, een kwestie van het ‘aan elkaar koppelen’ van alle vormen van mobiliteit én hun kennis van software en apps. 

Eerste ‘hubs’ in gebruik

Inmiddels blijkt men de fase van plannen maken voorbij en zijn de eerste ‘hubs’ met deelvoertuigen in gebruik genomen. Andere zijn in opbouw, vertelt woordvoerster Ingrid Staffhorst. “In Utrecht is bijvoorbeeld een locatie met deelfietsen gestart voor de recherche daar. Veel handiger en sneller dan een auto om tussen de vier bureaus te reizen, blijkt uit reacties. Het verloopt zo positief dat we het landelijk gaan aanbieden aan andere steden en andere partijen. Ook als bredere oplossing, met meer keuzemogelijkheden.”

Gemeenten willen binnenstedelijke mobiliteit slimmer opgelost zien

“Zo praten we met projectontwikkelaars in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Zij hebben te maken met gemeenten die binnenstedelijke mobiliteit slimmer opgelost willen zien. Zonder heel veel ruimte voor parkeerplaatsen. Een ‘mobiliteits-hub’ voor de bewoners is dan aantrekkelijk. Ze kunnen kiezen wélke oplossing voor hun trip optimaal is. Veelal ook op twee wielen, maar altijd elektrisch.” 

Aansprekend: Next Urban Mobility-hub 

Een treffend voorbeeld van een totaaloplossing is de Next Urban Mobility-hub. Hij komt bij een nieuwe en letterlijk drijvende wijk van gekoppelde woonboten bij een zijkanaal in Amsterdam. Drijvende huizen hebben geen oprit, dus moet er iets slimmers bedacht worden om de bewoners maatwerk mobiliteit te bieden. De drijvende huizen worden op dit moment gebouwd en ook een ‘mobiliteitsplein met deelvoertuigen’ krijgt vorm.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Bij een ‘mobiliteits-hub’ kunnen bewoners kiezen wélke oplossing voor hun trip optimaal is.

Ingrid Staffhorst: “Ieder zijn eigen auto parkeren bij een drijvend huis is geen optie. We bieden op die locatie voor die 47 huishoudens meerdere deelvervoersvormen aan, die met een abonnement gebruikt kunnen worden. Zo sparen we veel parkeerruimte en bieden toch iedereen optimale toegang tot mobiliteit. Elektrische auto’s voor wat langere ritten, maar bijvoorbeeld ook e-fietsen en elektrische bakfietsen voor de korte afstanden. Een zeer groot deel van alle ritten is in de praktijk immers tussen de een en vijf kilometer. Fietsafstand toch? Boodschappen doen, kinderen naar school brengen, je kunt het voertuig van je keuze vooraf met een app boeken. ‘Huub’ heet die. Alle voertuigen zijn connected zodat de locatie, de laadtoestand en het aantal kilometers kan worden gevolgd.” 

Mobiliteitsbutler regelt het

De service daaromheen wordt door een ‘mobiliteitsbutler’ verzorgd. Denk aan het checken van de laadtoestand en het onderhoud en schoonmaken van de deelvoertuigen. Een belangwekkende aanvulling voor de middellange afstanden: de Huub-app (en de hub) bieden ook de keuze van elektrische scooters van het merk UNU. Die mobiliteits-startup uit Berlijn ontwikkelt een nieuwe en hoogwaardiger generatie connected e-scooters. Specifiek geschikt voor mobiliteitsdiensten. Een intrigerende internationale link in het verhaal. Voor Pon zijn scooters tot nu toe de enige lacune in hun aanbod.

Lees meer over

 

Reageer op dit artikel