artikel

E-bikes, de trends voor 2019

Elektrische fietsen 14759

E-bikes raken in trek bij een alsmaar breder publiek, van jong tot oud. In alle categorieën fietsen zijn er inmiddels e-bikemodellen te vinden, met heuse e-racefietsen als nieuwste ontwikkeling. Maar wat zijn verder de belangrijke trends voor dit jaar? Tweewieler zet ze op een rij.

E-bikes, de trends voor 2019
De opmars van e-bikes duurt voort. Elan Bikes Support in Boxtel biedt daarom uitsluitend e-bikes aan.

Nu de economie weer stevig aantrekt en de conversie van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen bijna voortdurend voorpaginanieuws is, blijft ook in 2019 het momentum voor elektrische fietsen gewoon voortbestaan. Elektrische stadsfietsen, toerfietsen en woon-werkfietsen zijn al helemaal ingeburgerd in het straatbeeld. Maar inmiddels vinden ook de sportievere modellen steeds meer aftrek. Voor e-mountainbikes, e-trekkingfietsen en zelfs voor e-racefietsen vormt zich een gestaag groeiende markt.

Sportieve e-bikes blijken mensen aan te spreken die wel willen fietsen, maar die dat op een gewone fiets fysiek niet altijd meer aankunnen. Of mensen die dat kleine elektrische steuntje in de rug nodig hebben om toch weer op de fiets te stappen. Fietsers die zich voor het eerst (weer) aan een e-bike wagen, stappen in elk geval op een heel goed moment op. De moderne elektrische fietsen rijden immers soepeler en krachtiger dan ooit en ze zien er dankzij steeds meer integratie ook fraaier uit dan ooit tevoren.

Alternatieve versnellingssystemen garanderen comfort

E-bikes worden steeds comfortabeler gemaakt en één van de belangrijkste manieren waarop dat gebeurt, is zorgen voor een vlot schakelgedrag. Als je snel van versnelling kunt veranderen, of er helemaal niet meer over na hoeft te denken, wordt fietsen immers plezieriger. Alternatieve versnellingssystemen zoals dat van Rohloff (versnellingsnaaf), Pinion (overbrengingssysteem in de trapas) of Enviolo (voorheen NuVinci, naaf met planetaire transmissie) vinden dan ook steeds meer ingang op e-bikes. Niet alleen omdat ze een zeer lange levensduur en vrijwel onderhoudsvrij schakelen garanderen, maar vooral ook omdat ze evolueren in de richting van traploos en zelfs automatisch schakelen.

Lees verder onder de foto.

Versnellingsbak ter hoogte van het bracket bij Pinion; steeds meer e-bikes hebben een riemaandrijving.

Rohloff vergemakkelijkt het schakelen door middel van het nieuwe elektronische E-14 systeem; je schakelt elektronisch door te klikken op een drukschakelaar op het stuur. Trefzeker en snel. Pinion zet in op duurzaamheid en vlekkeloos schakelen. De versnellingsbak is gemonteerd rond de trapas, terwijl de motor in het achterwiel zit. De trapkracht die op de bewegende onderdelen van de aandrijving terechtkomt, wordt dus niet eerst nog versterkt door een middenmotor en voorkomt daarmee overmatige belasting van die onderdelen.

E-biken wordt in de toekomst alleen nog maar: trappen en genieten!

Enviolo, met zijn ingenieuze mechanisme van draaiende kogels, maakt het de e-biker helemaal gemakkelijk met Automatic, een systeem dat registreert hoe hard je fietst en op basis van je vooraf ingestelde cadans automatisch de bijbehorende versnelling genereert. Continental gebruikt Enviolo/NuVinci-technologie in combinatie met een motorunit om hetzelfde resultaat van schakelen zonder nadenken te bereiken. Ook Giant gaat dit pad op met Smart Support op zijn nieuwe SyncDrive Life motoren, in combinatie met NuVinci Harmony automatisch schakelen; liefst zes sensoren rekenen uit welke van de vijf mogelijke ondersteuningsstanden de optimale is. E-biken wordt op die manier in de toekomst alleen nog maar: trappen en genieten!

Geen onderhoud meer met riemaandrijving

Een veelvoorkomend probleem bij de generaties e-bikes tot op heden, is de snelle slijtage van ketting en tandwielen. Consumenten gebruiken hun e-bike vooral in de hoogste ondersteuningsmodus en ze schakelen het liefst zo weinig mogelijk. Dat betekent in de praktijk vanuit stilstand vertrekken op een groot verzet en dus grote krachten op de bewegende onderdelen.

Riese & Müller heeft tal van e-bikemodellen waarbij de riem onder de liggende achtervork blijft

Vanuit de behoefte aan meer duurzaamheid bieden steeds meer fietsmerken een e-bike met riemaandrijving aan. Een riem rekt niet uit en maakt ook geen geluid, terwijl de levensduur vlot 30.000 km bedraagt. Voor een gemiddelde ketting is dat 7.000 tot 8.000 km. Bovendien hoeft een riem niet gesmeerd te worden en kan hij (nagenoeg) niet aflopen, waarmee hij zo goed als onderhoudsvrij is. Ook dat is natuurlijk een vorm van comfort.

Een riemaandrijving verplicht je wel tot een alternatief versnellingssysteem (zie de opties hierboven). Verder: omdat een riem één ondeelbaar geheel vormt, moet het fietsframe een achtervork hebben die ‘open’ kan. Al kan het ook anders: Riese & Müller heeft tal van e-bikemodellen waarbij de riem onder de liggende achtervork blijft, zodat monteren en vervangen van een riem net zo eenvoudig gaat als een band vervangen.

Krachtiger batterijen, meer actieradius

De wereldwijde zoektocht naar kleinere, krachtigere en sneller oplaadbare batterijen wordt uiteraard ook in de fietsindustrie met aandacht gevolgd. Met name bij sportieve e-bikes (mountainbikes) is er vraag naar meer actieradius, om bijvoorbeeld niet halverwege de bergrit zonder stroom te komen staan. Om het rijbereik te verhogen, paste trendsetter Haibike in 2018 al een dubbele accu toe: één geïntegreerd in de onderbuis, een tweede op de plek van de bidonhouder. Ook de Supercharger van Riese & Müller heeft een dubbele accu: één geïntegreerd in de bovenbuis en een tweede in de onderbuis.

Lees verder onder de foto.

Deze Riese & Müller heeft twee geïntegreerde accu’s: één in de bovenbuis, één in de onderbuis.

Niettemin blijft het uitzien naar krachtigere accu’s. Bij Bosch is de hoogste capaciteit voor een accu momenteel 500 Wh, bij Stromer is al 986 Wh gesignaleerd. Haibike komt voor 2019 met een 630 Wh batterij voor zijn nieuwe Flyon-modellen. Deze snelle accu laadt in een uur tijd op tot 80% van zijn capaciteit. Een kortere oplaadduur heeft ook voordelen voor de actieradius. Recreatieve fietsers hoeven dan geen actieradius van 100 km of meer te hebben, want ze kunnen onderweg bij een koffiepauze even snel bijladen.

Stillere, compactere, sterkere (midden)motoren

Als het op plaatsing van de motor aankomt, heeft de markt een duidelijke voorkeur voor de middenmotor. De gewichtsverdeling is dan optimaal en dat is goed voor de stabiliteit. Er wordt volop ontwikkeld om de middenmotoren stiller te krijgen. En dat lukt steeds beter. Bijvoorbeeld bij de eDrive opbouwmotor van Pendix. Met deze kit van motor, accu en crankstel maak je van een gewone fiets een e-bike met behoorlijke specs (250 W, 50 Nm, 6,5 kg inclusief accu) en een geluidloze werking. Bovendien is het systeem erg compact.

De wedloop naar compacter, krachtiger en stiller belooft nog veel moois voor de toekomst

Ook de HPR 120S motor die het Duitse bedrijf TQ ontwikkelde voor Haibike – marktleider in het sportieve segment – is zo compact, dat je amper nog ziet dat het bij hun Flyon-modellen om een e-mountainbike gaat. Daarnaast kan de HPR 120S een maximaal koppel leveren van 120 Nm, waarmee het voorlopig de krachtigste middenmotor op de markt is. Bijna net zo indrukwekkend is de 110 Nm van de RS middenmotor van nieuwkomer Sachs. Dit bekende Duitse merk gaat zijn motor komend jaar in productie nemen. Het wil direct de concurrentie aan met Bosch en Brose, eveneens Duitse automotive-fabrikanten die met succes op de groeiende e-bikemarkt opereren.

Brose wil voorop blijven met de nieuwe Drive S Mag, een motor die onder de 3,0 kg blijft en 15 procent kleiner is dan bestaande motoren. Niettemin levert ze 90 Nm koppel. Het Japanse Yamaha ontwikkelde samen met Giant de nieuwe SyncDrive Life motor. Die biedt een koppel van 60 Nm. Met andere woorden: de wedloop naar compacter, krachtiger en stiller belooft nog veel moois voor de toekomst.

Lees verder onder de foto.

Een mooi voorbeeld van een compactere motor is de nieuwe Giant SyncDrive by Yamaha.

Meer integratie en carbon frames

De integratie-trend zet onverminderd voort. Accu’s die geïntegreerd zijn in het frame zitten beter beschermd en zorgen voor een mooier uiterlijk van de fiets. De vereiste oversized framebuizen hebben als bijkomend voordeel dat ze een stijvere constructie opleveren. De grotere vormvrijheid van carbon als framemateriaal maakt dat er voor sportieve e-bikes steeds meer gebruik wordt gemaakt van de koolstofvezels. Ook het lagere gewicht is in dat segment een voordeel. Voor reguliere e-bikes zal de toepassing van carbon niet zo snel een vlucht nemen. Niet alleen uit prijsoogpunt, maar ook omdat het voor gewone fietsers geen probleem is om een wat zwaardere fiets te hebben. De trapondersteuning doet het gewichtsnadeel teniet, maar belangrijker is dat meer (evenwichtig verdeelde) massa ook voor meer stabiliteit zorgt. Stabiliteit geeft vertrouwen, en vertrouwen geeft veiligheid.

Lees verder onder de foto.

De Flyon-modellen van Haibike hebben een krachtige motor van TQ die 120 Nm koppel levert.

De Flyon-modellen van Haibike hebben een krachtige motor van TQ die 120 Nm koppel levert.

Meer integratie betekent ook dat de verlichting geïntegreerd wordt op de fiets of zelfs in het frame (de Flyon-frames van Haibike hebben achterlichten in de achtervorkbenen) en gevoed wordt door de accu. En net als bij gewone mountainbikes en racefietsen al jaren het geval is, mag je bij hun elektrische equivalenten rekenen op een geheel of gedeeltelijk interne kabeldoorvoer. Dit is niet alleen gemakkelijker bij het schoonmaken, maar beschermt ook beter en oogt mooier. Een andere vorm van integratie komt van innovaties als BFO-Connect. Dit is een slimme module die in de stuurpen verborgen zit en real-time locatietracker, anti-diefstalsysteem en onderhoudsmelder ineen is.

Lees verder onder de foto.

Carbon frame, geïntegreerde voor- en achterlichten, weggewerkte bekabeling, compacte en supersterke motor: dit is de stand der techniek anno 2019.

Carbon frame, geïntegreerde voor- en achterlichten, weggewerkte bekabeling, compacte en supersterke motor: dit is de stand der techniek anno 2019.

Geïntegreerde displays en bediening via smartphone

Bij een e-bike hoort natuurlijk een display waarop je accustatus, rijbereik en andere fietsgegevens kunt aflezen. Een high-end bike zoals de Stromer ST5 laat zien waar het de komende jaren heen gaat met moderne displays. In de bovenbuis zit een schermpje geïntegreerd en verder is er de mogelijkheid om je smartphone op een houder op het stuur te monteren. Je kunt zo gemakkelijk allerlei fietsapps (voor onder andere navigatie of fitness) gebruiken tijdens het rijden. Zo fraai als de ST5 is uitgerust, zullen niet meteen alle e-bikes zijn, maar het nieuwe Kiox-display van Bosch bijvoorbeeld komt aardig in de richting. De Kiox-computer is een stuk kleiner dan de bekende Intuvia- en Nyon-bedieningsunits en in combinatie met een speciale stuurpen die Ergotec uitbracht, is de integratie in de cockpit compleet. Ook Giants nieuwe RideControl Evo display is redelijk compact van afmetingen en kan met een stevige aluminium houder netjes om het stuur worden bevestigd.

Lees verder onder de foto.

Het nieuwe Kiox-display van Bosch zit prachtig geïntegreerd in deze Ergotec stuurpen.

Het nieuwe Kiox-display van Bosch zit prachtig geïntegreerd in deze Ergotec stuurpen.

Krachtiger remmen, veiliger rijden

Met de opkomst van sterkere motoren en sportievere e-bikes – waaronder zeker ook speed pedelecs die een bovengemiddelde stuurvaardigheid vereisen – dient ook de remkracht in verhouding te blijven. Vandaar dat fietsenbouwers hun snelle modellen uitrusten met hydraulische schijfremmen met rotors van 180 of zelfs 203 mm.

Lees verder onder de foto.

Hydraulische remmen met grote schijven zijn een must om krachtige e-bikes te kunnen temmen.

Hydraulische remmen met grote schijven zijn een must om krachtige e-bikes te kunnen temmen.

Hydraulische schijfremmen zijn krachtiger dan dito velgremmen, laten zich beter doseren en doen de velgen niet slijten. Verdergaande veiligheid komt van Bosch, dat het eerste antiblokkeersysteem (ABS) voor e-bikes aanbiedt. Het werd in 2017 aangekondigd en is sinds eind 2018 beschikbaar bij verschillende fietsfabrikanten. ABS detecteert wanneer het achterwiel los komt van de ondergrond. Het systeem haalt vervolgens de remdruk van de voorrem af, zodat de fiets weer op beide wielen terecht komt. En hoe veiliger een e-bike, hoe langer zijn opmars kan blijven duren!

Reageer op dit artikel