artikel

De ervaring van Bryan de Groot: ‘Accutester laat geen ruimte voor discussie’

Elektrische fietsen 4100

De ervaring van Bryan de Groot: ‘Accutester laat geen ruimte voor discussie’
“We gebruiken de accutester nu bijna een jaar”, vertelt Bryan de Groot. “Mijn conclusie? Fantastisch!

De Groot Tweewielers in het Overijsselse Heeten gebruikt een accutester, een apparaat dat de conditie van een e-bikeaccu in beeld brengt. Bryan de Groot is er lyrisch over. “Ik hoef bij inruil bijvoorbeeld niet meer op het woord van de consument te vertrouwen. De tester en het testrapport laten geen ruimte voor discussie.”

Hij is door geen enkele klant te missen, de Batterytester in de winkel van Bryan de Groot. Het compacte apparaat ter grootte van een papierversnipperaar staat prominent op de scheiding van werkplaats en showroom op een zelfgemaakte stelling van buizen en planken.
Boven het schap met de tester staat een laptop voor het uitlezen van testresultaten, een printer en bonnenmachine voor het afdrukken van testrapporten. “We gebruiken hem nu bijna een jaar”, vertelt Bryan. “Mijn conclusie? Fantastisch! De tester neemt onduidelijkheden over de staat van een accu weg en voorkomt uitzichtloze discussies. Want mijn klanten weten dat de Batterytester nooit liegt. Blijkt uit een testrapport dat een e-bikeaccu technisch is afgeschreven, dan is dat zo.”

Duidelijke diagnose over de staat van de accu

NIEUWSBRIEF elektrische fietsen

NIEUWSBRIEF elektrische fietsen

Bryan de Groot gebruikt de tester vooral om de staat van accu’s in kaart te brengen als klanten een elektrische fiets willen inruilen. “Vraag je consumenten naar de staat van de in te ruilen accu, dan zeggen ze bijna allemaal dat die prima is. Om de prijs hoog te houden.”
De Groot lepelt een voorbeeld op. “Een klant met een Giant van zes jaar oud stelde dat hij met de accu nog gemakkelijk zestig kilometer kon fietsen. Voordat ik hem inruilde, heb ik hem toch maar even getest. Wat bleek: die accu had nog maar 4 ampère-uur. Hij voldeed blijkbaar aan de behoeften van deze klant. Maar als ik er een ander die meer verwacht mee laat fietsen, dan valt de ondersteuning na tien kilometer uit.”

Lees verder na de foto.

Eerste discussie over diagnose moet nog komen

De klant stemt altijd in met de bevindingen van de Batterytester, merkte De Groot. “De eerste klant die de diagnose in twijfel trekt, moet nog komen. Men zegt: ‘Ik had niet verwacht dat de accu in zo’n slechte conditie zou zijn, maar het is zo’. Het kan natuurlijk ook andersom: dat de batterij beter is dan men had verwacht. Dan ben ik heel eerlijk, zeg ik dat ook en geef een hogere inruil. We zitten in een dorp. Ik wil niet dat een inwoner zijn fiets tegen een te lage prijs inruilt en zijn buurman dezelfde fiets vervolgens met een groot prijsverschil koopt.”

Daarom loont de investering in een accutester:

  • geen miscalculaties bij aangeboden fietsen
  • hogere verkoopprijs gebruikte fietsen dankzij rapport
  • klant investeert sneller in een nieuwe of zwaardere accu
  • geen discussies met klanten over accukwaliteit
  • tijdsbesparing doordat accuproblemen direct duidelijk zijn
  • je bindt klanten aan je bedrijf
  • mogelijkheid voor extra service richting klanten

Accutest zorgt voor positief imago

Bij een positieve testuitslag kan de klant er ook voor kiezen, om langer met zijn huidige fiets te blijven rijden. Ondanks dat hij eigenlijk het idee had om een nieuwe e-bike aan te schaffen. In zo’n geval loopt De Groot omzet mis. Maar, zegt de ondernemer, dat is alleen maar merkbaar op de korte termijn. “Je kunt denken: als ik de accutest niet had gedaan, had ik een fiets verkocht. Aan de andere kant: ik heb wel een klant voor later gewonnen. Want over anderhalf jaar is hij alsnog toe aan een nieuwe elektrische fiets. En in de tussentijd heeft hij het verhaal over onze zaak aan tien buren verteld. Op die manier heb ik een mooie bijvangst.”

Lees verder na het kader.

 

Tweedehands verkoopt nu gemakkelijker

Het gebruik van de Batterytester is eenvoudig, vertelt Bryan de Groot. “Je hebt de accu en verbindt deze via een stekker met het testapparaat. Doordat er met de tester uiteenlopende stekkers worden geleverd, kun je veel verschillende accu’s testen. Op bijna elke accu staat een plus en min. Staan die tekens er onverhoopt niet op en sluit je de tester verkeerd om aan, dan is er geen probleem. De tester meldt dit netjes en je maakt geen kortsluiting.”
Ook het vervolg van de accutest is geen hogere wiskunde. Bryan vertelt: “Je schakelt de tester in, drukt op de startknop en het testen begint. Wanneer de klus is geklaard, komt er een melding op het scherm.” De Groot laat de melding zien van een test met een Bosch-accu van oorspronkelijk 400 watt. Testduur: één uur en 37 minuten. “Je drukt nog een keer op een knop en dan komt de bon met resultaten eruit. Of je opent de diagnose in het scherm. In beide gevallen zie je dat deze accu nog een capaciteit heeft van 288 wattuur.”

Lees verder na de foto.

Bonnetje met diagnose bij elke fiets

Klanten die een gebruikte elektrische fiets bij De Groot kopen, krijgen altijd een bonnetje met de laatste diagnose mee. “De tester vergemakkelijkt de verkoop van tweedehands fietsen, want de consument weet precies wat de capaciteit van de accu is en wat hij dus koopt. Levert de accu voor zijn gebruiksdoel te weinig capaciteit, dan kan de consument een andere fiets nemen. Of hij kiest ervoor om tegen een aantrekkelijke meerprijs een nieuwe accu te kopen.”
Bryan de Groot gebruikt de tester niet alleen bij inruilfietsen. Hij zet hem ook in bij reparatie- en onderhoudsbeurten. “Er zijn nogal wat klanten die met een onduidelijk verhaal bij ons komen. ‘Ik heb een storing, hij valt uit’, horen we dan. Maar ja, wat valt uit? Alleen het display of de hele ondersteuning? Door de accu te testen, kun je oorzaken uitsluiten en gerichter speuren naar de oorzaak.”

Batterytester laat zien hoe accu wordt behandeld

Bij reparatieverzoeken legt de Batterytester ook regelmatig de slechte omgang van de klant met de accu bloot. “Sommige mensen fietsen de accu niet goed leeg, ze rijden door tot zeventig procent batterijduur en zetten hem dan weer aan de lader. Daardoor geeft de accu soms een verkeerde batterij-indicatie aan de fiets. Mensen roepen: ‘M’n accu is slecht’. Ik test hem dan een keer of drie, waarbij ik telkens de accu van 100 procent leeg laat lopen. Als je een stijging in ampèrage ziet, weet je dat de accu zich herstelt. Je kunt de consument op zo’n moment geruststellen en zeggen dat er geen probleem is. Ik zie het als service.”

Investering snel terugverdiend

De Groot weet dat sommige andere tweewielerbedrijven geld vragen voor een accutest. Hij doet dat bewust niet. “Mijn verdienmodel is anders. Dankzij het testapparaat kan ik miscalculaties bij inruilfietsen uitsluiten. Dankzij de test schat ik de waarde van de fiets niet te laag in en zit ik niet met een verlies. Bovendien kan ik met de conditiemeting mijn klanten iets extra’s bieden, waardoor ze bewust voor mijn zaak kiezen of switchen van tweewielerspecialist.”
De aanschaf van de Batterytester was minder dan 800 euro. Binnen een week had Bryan de Groot de investering terugverdiend. “Stel: je ruilt een e-bike in voor 750 euro, een heel gangbaar bedrag. Als later blijkt dat er toch een nieuwe accu in moet, dan komt er nog eens 500 euro bij de prijs op. Dat is zo’n fiets helemaal niet waard, waardoor je met een moeilijk te verkopen fiets blijft zitten. Als je wekelijks tien fietsen inruilt en de helft slechter uitvalt dan je had verwacht, ga je dat financieel merken. Ook als je denkt een stukje zekerheid bij de prijs ingebouwd te hebben.”


Deze artikelen over accu’s vind je vast ook interessant:

 

Foto's

Reageer op dit artikel